تحلیل رقبا به این معناست که با بررسی الگوهای رفتاری و پیشبینی استراتژی آنها، بتوانیم با ایجاد الگوها و استراتژیهای جدید و تغییراتی بر روی آنها از رقبا خود چند قدمی جلوتر باشیم.
براي تجزيهو تحليل رقبا يا اصطلاحا آناليز رقبا در سئو بايد چند نكته مهم را مورد بررسي قرار دهيم.
بعد از شناسایی رقبا، كه با سرچ در گوگل میتوانیم آنها را پیدا کنیم، باید به دنبال الگوی رفتاری باشیم که مورد استفاده قرار دادهاند، برای دستیابی به این الگو باید آنها را از چند جهت بررسی کنیم.
بررسی رقبا در سئو باید شامل موارد زیر باشد:
- تحلیل و بررسی بر اساس رقابت روی کیوردها
- تحلیل بر اساس بک لینکها
- تحلیل بر اساس نوع و فاصله کلمات کلیدی
- تحلیل بر اساس محتواهای برتر
مجموعه این بررسیها به ما کمک میکنند تا رقبای خود را بهتر بشناسیم و با برنامه ریزی دقیق و چیدن یک استراتژی جدید و یا تغییراتی بر روی الگوی سایت خودمان بتوانیم پیشرفت کرده و یک قدم جلوتر از رقبای خود باشیم.
چرا بررسی رقبا مهم است؟
همانطور که در مطالب بالا گفتیم آنالیزو بررسی رقبا، برای دریافت استراتژی جدید و یا ایجاد تغییرات است. آنالیز سئو رقبا به ما کمک میکند که رتبههای بهتری در نتایج جستجو گوگل به دست آوریم.
آنالیزو بررسی رقبا باعث ایجاد رقابتی شده که به دنبال آن افزایش رشدو پیشرفتهای بزرگی در دنیای کسب و کار برای ما دارد. این پیشرفتهای بزرگ از طریق کشف نقاط ضعف خود و رقیب به دست میآید که ضعف خود را بهبود میبخشیم واز ضعفهای رقبا نردبانی برای رسیدن خود به موفقیت میسازیم.
برای انجام این کار مهم و سودمند باید رقبا خود را شناسایی کنیم و بدانیم اصلا رقیبهای ما چه کسانی هستند؟
قطعا همه ما رقبای بزرگ کسب و کار خودمان را میشناسیم ولی آیا رقبای خود در سئو سایت کسب و کارمان را هم میشناسیم؟
باید بگوییم که این دو اصلا یکی نیستند ممکن است شما رقبای سئو زیادی داشته باشید که دقیقا در حوزه فعالیت شما کار نمیکنند و فقط بخشی از کار شما باهم مشترک است، بطور مثال شما یک سایت فروشگاهی در حوزه مجسمههای سرامیکی دارید که انواع مختلفی از این مجسمهها را عرضه میکنید و برای کلیدواژهای مثل «مجسمه سرامیکی طلایی» با یک سایت دیگری مثل دیجی کالا که در فروش همه نوع وسیلهای فعالیت میکند، به رقابت میپردازید.
برای شناسایی همه رقبای خود باید کلمه کلیدی مورد نظر خود را سرچ کنید، رقبای شما همان کسانی هستند که در صفحه اول گوگل در برابر شما ظاهر میشوند و یا میتوانید برای سادهتر شدن کار از ابزارهای آنالیز مانند سیمیلاروب استفاده کنید. در مرحله بعد باید کلمات کلیدی را مورد ارزیابی قرار دهید.
روش های انجام تحلیل رقبا کدام است؟
قبل از برنامهریزی برای شروع سئو، خوب است که ارزیابی و تحلیل مناسبی از سئو رقبا خود داشته باشیم. میزان سختی کلمات کلیدی، تعداد و نوع آنها را آنالیز کنیم، بعد از آن با کمک یکی از ابزارهای آنالیز سئو، قدرت دامنه و برخی شاخصهای دیگر رقبای خود را زیر ذربین قرار دهیم مثل:
- اعتبار دامنه (Domain authority)؛
- طول عمر دامنه
- وضعیت ایندکس شدن آن در مرورگرها
- وضعیت دامنه در دایرکتوریهای متفاوت
- وضعیت بک لینکها
- رتبههای الکسا
- میزان و حجم ترافیک سایت
- تعاملهای مرتبط در شبکههای اجتماعی (Social Signals)
مرحله بعدی استفاده از تحلیل TF-IDF ،که به معنای فراوانی عبارت-معکوس فراوانی متن است. این روش بسیار مناسب برای غنی کردن محتوا با استفاده از کلمات کلیدی است که رقبای شما از آنها استفاده میکنند، که نتیجه آن باعث بهینه سازی صفحات سایت شما برای مرورگرها خواهد بود.
مرحله بعدی که مورد بررسی قرار میگیرند بک لینکها هستند، که با شناسایی بک لینکهای رقیب و استفاده درست و به جا از این اطلاعات، باید به دنبال جذب لینکهای باکیفیت و مناسب برای سایت خودتان باشید.
مورد دیگر چگونگی استفاده و بهرهبری رقبا از شبکههای اجتماعی است. معمولا سئوکارهای کارکشته توجه به شبکههای اجتماعی را در سئو پر اهمیت میدانند و روی فعالیت در این شبکهها کار میکنند.
پس در هنگام آنالیز سئو رقبا، باید فعالیتهای آنها را در شبکههای اجتماعی در نظر بگیرید برای این منظور میتوانید از ابزارهای مخصوصی مثل Social Listening Tools استفاده کنید و بررسی کنید که:
ازچه شبکه اجتماعی استفاده میکنند
چه میزان محتوایی تولید میکنند و نحوه تعامل آنها با دنبال کنندگان و انواع محتوا چگونه است.
بررسی هزینههای تبلیغات رقبا نیز مبحث مهمی است اگر شما هر تلاشی برای بهبود سایت خود کردهاید اما باز هم کمی عقبتر از رقبای خود هستید این امکان وجود دارد که رقبای شما هزینههای زیادی بابت تبلیغات و گوگل کردهاند.
از موارد مهم دیگری که نباید از آن چشم پوشی کرد تجربه کاری است که گوگل به کیفیت آن بسیار اهمیت میدهد و چند سالی میشود که در الگوریتم گوگل، تجربه کاری از اهمیت ویژهای برخوردار و روی آن متمرکز شده است، از ریسپانسیو بودن سایت در موبایل تا سرعت صفحات و نحوه نمایش نتایج گوگل.
برای سرعت بخشیدن به سایت خود نسبت به رقبا باید:
- سایت مپ سایت خود را بهینه کنید تا ربات گوگل بتواند با سرعت و عملکرد بالاتری نتایج بهتری از سایت شما را در اختیار مخاطبانتان قرار دهد.
- برای بهبود سایت خود، باید برای صفحات ارزشمند و فرود خود اولویت ویژه قائل شوید.
- رتبه سایت را مورد بررسی قرار دهید.
ابزارهای تحلیل رقبا کدامها هستند؟
با توجه به این که بررسیها و تحلیل رقبا را میتوان به صورت دستی انجام داد، اما ابزارهای سئو نیز هستند که به افزایش سرعت آنالیز و عملکرد بهتر آن کمک میکنند. شما میتوانید با این ابزارها به بهبود سایت خود کمک کنید در این مقاله به معرفی چند ابزار مهم و کارآمد تحلیل رقبای سئو میپردازیم:
1.SEO SiteCheckup
با استفاده از ابزار سئو سایت چکاپ میتوانید بررسی سایت را راحت انجام دهید، برای استفاده از این سایت فقط کافیست آدرس سایت مورد نظر را در باکس مخصوص وارد کرده و جستجو کنید.
این ابزار سایت را در قسمتهای مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد مثل:
- سئو سایت
- سرعت
- امنیت
- فعالیت در شبکههای اجتماعی
- نحوه نمایش سایت در صفحه نمایش موبایل
و بر اساس این موارد سایت را از 0 تا 100 رتبهبندی میکند.
2.Alexa
یکی دیگر از ابزارهای کاربردی در آنالیز رقبا سایت Alexa میباشد که برای استفاده از آن باید سایت مورد نظرتان را داخل باکس جستجو وارد کنید. این ابزار به شما آماری جهانی از صفحاتی که به آن لینک دادهاید میدهد. علاوه بر آن زمان بارگذاری، کلمات کلیدی را نیز مورد بررسی قرار میدهد.
3.SpyFu
این ابزار نیز مانند دو ابزار قبلی عمل میکند و شما میتوانید تعداد دفعاتی که کلمات کلیدیتان جستجو شده است را مشاهده کنید، از دیگر امکانات Spyfu میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مقایسه سایتها
- سابقه کیوردها
- سابقه دامنه سایت
- تعداد و درجه اهمیت کلمات کلید مرتبط
- مقدار لینک بیلدینگها
4.SEMRush
برای استفاده از این ابزار باید هزینه ای را پرداخت کنید. برای دریافت اطلاع از نحوه کارکرد این ابزار میتوانید به مدت 7 روز رایگان و بدون پرداخت هزینه از آن استفاده کنید. فرق این ابزار با دیگر ابزارها در این است که با وارد کردن لینک سایت رقیب میتوانید تمامی کلمات کلیدی آنها همراه با رتبه و جایگاه آنها را در یک صفحه ببینید.
5.Ahrefs
یکی از پرقدرتترین وبسایتهای آنالیز سایت Ahrefs است. این سایت بطور ویژه برروی بک لینکها و بررسی آنها کار میکند. این ابزار نیز با پرداخت هزینه همراه است و با آن میتوانید بفهمید:
- رتبه رقیبتان در چه کلماتی است
- کدام صفحه در چه کلمهای بالا آمده است
- کلماتی که از آنها بک لینک گرفته شده و یا روی آنها لینکسازی شده است
- فعالیت شما روی شبکههای اجتماعی را بررسی کرده و آمارهای خوب و دقیقی در اختیار شما میگذارد.
پس از بررسی رقبا چه کاری باید انجام دهیم؟
بعد از مطالعه مطالب بالا خواهیم یافت که بررسی و تحلیل رقبا برای پیشرفت در سئو بسیار مهم و حیاتی است. با توجه به اطلاعاتی که از آنالیز رقبا به دست میآوریم میتوانیم یک استراتژی مناسبی در جهت بهبود و بالا بردن سایت خود بچینیم که در آن از مجموع نقاط ضعف و قوت سایت رقیب و خود استفاده کردهایم.
سوالات متداول تحلیل و بررسی رقبا
با توجه به این که بررسیها و تحلیل رقبا را میتوان به صورت دستی انجام داد، اما ابزارهایی نیز هستند که به افزایش سرعت آنالیز و عملکرد بهتر آن کمک میکنند از جمله: SEO SiteCheckup , Alexa , SpyFu , SEMRush , Ahrefs و …
بعد از مطالعه مطالب بالا خواهیم یافت که بررسی و تحلیل رقبا برای پیشرفت در سئو بسیار مهم و حیاتی است. با توجه به اطلاعاتی که از آنالیز رقبا به دست میآوریم میتوانیم یک استراتژی مناسبی در جهت بهبود و بالا بردن سایت خود بچینیم که در آن از مجموع نقاط ضعف و قوت سایت رقیب و خود استفاده کردهایم.
دمتون گرم
لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم
مقالاتتون عالین واقعا!
ممنونم از لطف شما
شادکام و سلامت باشید
دستخوش
این مطلب حرف نداشت
منتورینگ هم دارین؟
بله برای مشاوره تماس بگیرید 09036355264
هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته
سلام جناب قهرمانی بله کمی متفاوته برای مشورت تماس بگیرید 09036355264
گل گفتید دست مریضاد