ابزار سئو چیست

زمان مطالعه: 6 دقیقه

ابزار seo یک سری سایت ها یا اپلیکیشن ها هستند که بوسیله آنها می‌توانیم وبسایت های خودمان را از لحاظ های متفاوتی بررسی کنیم که معمولا به‌صورت رایگان و پرو می‌باشند و گاهی برخی از همان ابزارهای رایگان به‌طور مثال سرچ کنسول گوگل می‌تواند در عین رایگان بودن به شدت کاربردی باشد.

استفاده از ابزارهای سئو سایت می‌تواند به بیزینس شما کمک کند چرا که برای رشد سئو سایت همه افراد نیازمند آنالیز سایت رقبا و سایت خودشان هستند.

پس لازم است چند ابزار پر کاربرد و پر استفاده در دنیای سئو را یاد بگیرید تا بتوانید با اطلاعات درست بعد از آنالیز مسیر صحیحی از سئو سایت را پیش ببرید.

اگر سئوکار یا وبمستر یا صاحب یک بیزینس هستید بهتر است برای کمک به بیزینس خودتان آشنایی اولیه با این ابزارهای سئو را داشته باشید در ادامه همراه ما باشید تا چند تا از بهترین ابزارهای سئو را به شما به همراه ویدئوی آنها آموزش دهیم.

چرا باید از ابزارهای سئو استفاده کنیم؟

شما که این محتوا را می‌خوانید به نظرتان چه دلیلی باعث استفاده از این ابزارها می‌شود؟ مگر گوگل تمامی اطلاعات را در اختیار ما نمی‌گذارد؟
مطمئنا به جواب سوالات من رسیدید! جواب سؤال هم خیر است هم بله!

ما به وسیله گوگل هم می‌توانیم به یکسری از دیتاها دست پیدا کنیم اما نه همه آنها.

پس اینجاست که ابزارهای سئو هم فرآیند کار را سریع می‌کنند هم اینکه دیتاهای دقیق تری به ما می‌دهند به‌طور مثال جهت استراتژی لینکسازی خارجی بهتر است از ابزار Ahrefs کمک بگیریم اما مهم ترین دلیل استفاده از ابزار سئو را بالاتر ذکر کردم، اینکه بتوانیم اطلاعات کامل تری از رقبایمان بدست آوریم.

اگر نتوانیم تحلیل درستی از رقیب های خود داشته باشیم از باقی رقبا عقب می‌مانیم.

انواع ابزار بهینه سازی سایت بر اساس کارکرد آنها

به‌صورت کلی ابزارهای سئو به چند دسته تقسیم می‌شوند که در زیر به آنها اشاره می‌شود:

  • ابزارهای keyword research که برای پیدا کردن کلمات کلیدی پولساز رقبا به کار می‌رود.
  • ابزارهای سئو خارجی سایت که برای بررسی و آنالیز سئو خارجی سایت های رقبا و از جمله سایت خودمان استفاده می‌شود.
  • ابزارهای تست سرعت سایت که جهت سنجیدن سرعت سایت استفاده می‌شود.
  • ابزارهای رصد کردن جایگاه کلمات کلیدی که بوسیله آنها می‌توان رتبه کلمات کلیدی را در لحظه بدون مراجعه به گوگل دید.
  • ابزار تحلیل رفتار کاربر در سایت که چند نوع پر کاربرد دارد.
  • ابزارهای تست سئو تکنیکال و سئو محتوای سایت ها که کاربرد آن کاملا واضح است.
  • ابزارهای آنالیز رایگان سایت که می‌توان به‌صورت کلی سایت را بررسی کرد.

آموزش ابزار سئو رایگان Kwfinder

برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب سایتمان ابزارهای زیادی وجود دارد ولی ابزار پرکاربردتری که می‌توانیم از آن استفاده کنیم ابزار Kwfinder می‌باشد.

شما در لحظه با سرچ عبارت مدنظر خودتان می‌توانید به لیست بلند بالایی از کلمات کلیدی برسید و از آنها برای سئو سایتتان استفاده کنید.

این ابزار که به‌صورت کاملا رایگان در دسترس عموم مردم قرار دارد می‌تواند به ارتقای رتبه سایت ما کمک کند.

از ویدئوی زیر می‌توانید آموزش کار با این ابزار سئویی را مشاهده نمائید.

آموزش ابزار سرچ کنسول گوگل Google Search Console

آموزش ابزار سئویی سرچ کنسول

سرچ کنسول ابزار گوگل و یکی از ابزارهای به شدت کاربردی و رایگان است و بدلیل راحتی کار با پنل این ابزار، نه تنها سئوکاران بلکه هر شخصی که وبسایت اینترنتی دارد از این ابزار قدرتمند استفاده می‌کند.

با این ابزار سئویی می‌توانید مواردی را همچون رصد کردن رتبه فعلی سایت، بازدیدهای لحظه ای سایت از گوگل، خطاهای سایت، نرخ کراول و … بررسی کنید.

بوسیله این ابزار ما کاملا متوجه می‌شویم که ربات های گوگل چطور سایت مارا دنبال می کنند و اگر یک سری مشکلات را در سایتمان برطرف نکنیم ممکن است مشکلات بیشتری گریبان گیرمان شود.

آموزش ابزار سئویی Google Analytics

آموزش ابزار سئو گوگل آنالیتیکس

ابزار گوگل آنالیتیکس نیز از ابزارهای رایگان خود گوگل است که برای بررسی دقیقتر سایت ها معرفی شده و ادامه مسیر ابزار سرچ کنسول را می‌رود.

تفاوت مهمی که با سرچ کنسول دارد این است که تمامی کانال های بازدید را به ما نشان می‌دهد ولی سرچ کنسول فقط بازدیدهای سرچ ارگانیک را نشان می‌دهد.

در گوگل آنالیتیکس ما می‌توانیم رفتارها و تحلیل های دقیق تری از یوزرهایی که وارد سایت ما می‌شوند را داشته باشیم تا اگر به‌طور مثال یوزر مورد نظر به صفحات هدف یا فرود ما نرسید استراتژی سئو را تا حد امکان تغییر دهیم.

از امکانات پیشرفته و کاربردی این ابزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمان ماندگاری یوزر در سایت
  • دیدن کانال های ورودی به سایت
  • آمار جنسیت افراد وارد شده به سایت
  • آمار دیوایس ها و مرورگرهایی که یوزرها از آن وارد شده اند
  • تعداد یوزرهای اصلی و یوزرهای ارجاعی سایت و …

آموزش ابزار سئو Ahrefs

یک ابزار بسیار کامل و جامع برای بررسی بک لینک های سایت ها در سئو خارجی می‌باشد و به‌صورت پولی قابل استفاده است.

برای اینکه بدانید رقبای شما کانال های بک لینک سازی که دارند از کجاست و چه استراتژی پشت آن نهفته است پیشنهاد من استفاده از ابزار سئو Ahrefs است زیرا به‌صورت کاملا دقیق (البته اگر سئوکار حرفه ای باشید) می‌توانید رقبا را بررسی کرده و برای لینکسازی وبسایت خودتان یا مشتری یک استراتژی مناسب بچینید.

پس بوسیله این ابزار می‌توان مواردی همچون آنالیز بک لینک رقبا، آنالیز لینک از دست رفته و لینک های جدید، بررسی دقیق بک لینک های مفید و … را بررسی کرد.

در ویدئوی زیر می‌توانید آموزشی از Ahrefs از کانال الهام کشاورز ببینید.

آموزش ابزار سئو داخلی SEOquake

SEOquake ابزار سئویی پر کاربرد و دم دست می‌باشد که به‌صورت افزونه مرورگرهای فایرفاکس، کروم، سافاری و اپرا در دسترس همگان است.

با ابزار سئو کوئیک می‌توانید در لحظه و با یک کلیک به موارد زیر دست یابید:

  • تعداد url های ایندکس شده در گوگل و بینگ
  • Density کلمات کلیدی استفاده شده در هر صفحه
  • آمار دقیق لینک های داخلی و خارجی سایت
  • تعداد واژه های استفاده شده در محتوای هر صفحه و …

با آموزش زیر می‌توانید تمامی موارد بالا را دقیق تر و با توضیحات کامل ببینید.

آموزش ابزار سئو SEMrush

ابزار سمراش را که یک ابزار غیر رایگان بوده، می‌توان در نبود ابزار الکسا استفاده کرد.

البته در نظر داشته باشید سمراش در تحلیل، بررسی و یافتن کلمات کلیدی، خیلی قدرتمند تر از الکسا بوده و به راحتی می‌توان کلید واژه های کانونی خیلی خوبی را جهت بهبود رتبه سایتمان استخراج کنیم.

یکی از قسمت های عالی این ابزار، استفاده از حروف اضافه است که با فیلتر کردن آن در حین جستجوی کلید واژه مرتبط به شما کمک می‌کند تا دقیقا همان عبارت هایی که مد نظر شماست، به شما پیشنهاد شود.

از طریق ویدئوی زیر می‌توانید مواردی که در بالا ذکر کردم را مشاهده نمائید.

آموزش ابزار سئویی MOZ

این ابزار سئو غیر رایگان به سه شاخصه معروف است: DA, PA, SS دامین آتوریتی، پیج آتوریتی و اسپم اسکور
این شاخصه ها بعد از بین رفتن Page Rank، توسط شرکت MOZ معرفی شدند و اکثر افراد به‌خصوص متخصصین سئو با آن آشنا هستند.

این ابزار برای دسترسی راحت تر کاربران افزونه ای را نیز قرار داده که از طریق مرورگرهای کروم و فایرفاکس و … در دسترس است.

به‌صورت کلی ابزار MOZ مانند ابزار Ahrefs قابلیت های بسیاری را داراست و از قدیمی ترین ابزارهای سئو می‌باشد.

برای دیدن آموزش کامل ابزار MOZ از ویدئوی زیر دیدن نمائید.

آموزش ابزار سئو سرعت سایت Gtmetrix و Google PageSpeed Insights

این دو ابزار کاملا رایگان جهت سنجش سرعت سایت در دسکتاپ و موبایل به ما کمک می‌کنند.

Gtmetrix یه خوبی که دارد می توانید داخل آن ثبت نام کنید و در فواصل زمانی مختلف سایت خود را تست سرعت بزنید و با قبل تر آن مقایسه کنید همچنین می‌توانید از قسمت compare آن در لحظه سرعت سایت خود و رقبایتان را بسنجید.

آموزش ابزار سئو Screaming Frog

ابزار اسکریمینگ فراگ ابزار سئویی دوست داشتنی که مانند بات گوگل در سایت میخزد و تمام مشکلات تکنیکال و سئو محتوا را به‌صورت کاملا دقیق و حرفه ای به ما نشان می‌دهد.

نسخه رایگان آن تا 500 url را بیشتر نمی‌تواند کراول کند و بایستی لایسنس آن را تهیه نمائید تا بتوانید url های بیشتری را مورد بررسی قرار دهید.

شما می‌توانید برای دیدن جزئیات این ابزار از طریق ویدئوی زیر اقدام نمائید.

آموزش ابزار Similar Web

یکی از ابزارهای خیلی کاربردی است که بوسیله آن می‌توان کانال های ترافیکی سایت های رقیب بعلاوه اندازه ورودی ها را سنجید.

قابلیت دیگر ابزار سیمیلاروب استفاده از بخش کیوورد ساجسشن های آن است که می‌توانید کلمات کلیدی برتر را استخراج کنید.

نسخه رایگان آن فقط به مدت 7 روز قابل استفاده است و بعد از آن یا دوباره باید رایگان ثبت نام کنید یا اکانت پولی آنرا تهیه کنید.

در ویدئوی زیر می‌توانید تمامی قابلیت های این ابزار را مشاهده نمائید.

آموزش ابزار آنالیز سئو SEO SiteCheckup

ابزارهای آنالیز کلی وبسایت بسیار زیادی وجود دارند ولی SEO SiteCheckup یکی از قدیمی ترین هاست و با ثبت نام رایگان در آن می‌توانید آنالیز دقیقی از موارد کلی سایت را داشته باشید از جمله اشکالات فعلی سایت، مانیتورینگ سئو، رصد کردن رقبا و …

اگر می‌خواهید به‌صورت کامل بدانید که عملکرد این ابزار چگونه است کافیست آدرس وبسایتتان را در باکس سرچ آن وارد کنید و بررسی هارو به‌صورت عکس زیر مشاهده نمائید:

ابزار سئو آنالیز سایت

سوالات متداول ابزار سئو

برای آموزش ابزارهای سئو کدام منبع را دنبال کنیم؟

ابزارهای سئو برای سئوکاران قابل استفاده هست و شما بایستی فردی را انتخاب کنید که تجربه کار کردن با آنها را داشته است الهام کشاورز سابقه قدیمی در استفاده از این ابزارها دارد که با وارد شدن به وبسایت می توانید این آموزش های رایگان سئویی را ببینید.

انواع ابزارهای سئویی پر کاربرد کدام است؟

در این مقاله برترین ابزارهای سئو گفته شده است از جمله: Kwfinder، Google Search Console، Google Analytics، Ahrefs، SEMrush

4.6/5 - (12 امتیاز)

Keshavarzمشاهده نوشته ها

Avatar for Keshavarz

من الهام کشاورز هستم و از سال 92 به صورت تخصصی در حوزه سئو فعالیت میکنم و درحال حاضر مدرس این حوزه هستم.

14 نظر از کاربران عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *