کلمه کلیدی چیست؟

زمان مطالعه: 4 دقیقه

سئو، مجموعه روش هایی است که برای رشد استراتژیک و منطقی سایت ها متناسب با الگوریتم‌های موتورهای جستجو به کار می رود.

یکی از مواردی که در سئو اهمیت زیادی دارد و داشتن اطلاعات کافی درباره آن برای بالا آمدن یک سایت ضروری است «کلمه کلیدی» است.

انتخاب کلمات کلیدی خوب اولین گام برای به موفقیت رسیدن یک سایت است.

در ادامه قصد داریم شما را با اهمیت کلمه کلیدی و نقش آن در سئو آشنا کنیم 🙂

کلمه کلیدی دقیقا چیست؟

کلمات کلیدی، کلماتی هستند که شما از آن ها در سئو سایت خود بهره می برید تا سایتتان در نتایج جستجوی آن عبارت در گوگل نمایش داده شود. مثلا اگر سایت فروشگاهی لوازم خانگی دارید، کلمات کلیدی شما می تواند «خرید یخچال فریزر» یا «قیمت اجاق گاز» و… باشد.

به بیانی دقیق تر، کلمات کلیدی مناسب، کلماتی مرتبط با کسب و کار شما هستند که شما مطمئن هستید، بیشتر توسط کاربران در گوگل جستجو می شوند.

تاثیر کلمه کلیدی بر سئو سایت

کلمات کلیدی اگر درست انتخاب شوند، تاثیر بسزایی بر سئو سایت شما خواهند گذاشت. کلمات کلیدی در واقع راه رسیدن کاربران به سایت شما هستند، اگر سایت فروشگاهی دارید، کلمات کلیدی، برای شما مشتریان بالقوه فراهم می کنند، حال کیفیت مطالب و محصولات شما تعیین می‌کند که آن ها تبدیل به مشتریان باالفعل می شوند یا خیر.

انتخاب کلمات کلیدی درست از نخستین قدم هایی است که باید برای رشد و توسعه سایت خود انجام دهید. کافی است چند ماه به صورت مداوم از کلمات کلیدی درست در سایت خود استفاده کنید تا تاثیر آن در سئو بر شما نمایان شود.

چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟!

انتخاب درست کلمات کلیدی هدف

تحقیق کلمه کلیدی بسیار مهم است چرا که اگر کلمه کلیدی درستی انتخاب نکنید، نه تنها برای شما نتیجه مثبتی در بر ندارد بلکه می تواند وقت و هزینه تان را نیز هدر دهد. تحقیق کلمات کلیدی یعنی آشنا شدن با کلماتی که مخاطب شما با آن کلمات در گوگل جستجو می کند.

اهمیت این تحقیق به خاطر این است که تنها روش عملی برای دانستن آن کلماتی است که کاربران در کادر جستجوی گوگل استفاده می کنند. تحقیق کلمات کلیدی باعث می شود که شما وقت خود را روی نوشتن مطالبی که هیچ جستجو کننده ای در گوگل ندارد نگذارید.

تحقیق در کلمه کلیدی با معیارها و ابزار های متفاوتی انجام می شود که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

معیارها و ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی کدام است؟

حتما اگر تا اینجای مطلب را خوانده باشید به اهمیت انتخاب کلمه کلیدی مناسب پی برده اید. یکی از معیار هایی که در انتخاب کلمات کلیدی اهمیت دارد، کوتاه یا طولانی بودن کلمات کلیدی است، از این رو سعی کنید برای مطالب کلماتی را استفاده کنید که دارای دو تا چهار بخش باشد و در حوزه سایت شما توسط کاربران مورد استفاده قرار بگیرد.

سعی کنید درباره هر کلمه یا عبارت، 10 وب سایت برتر همان حوزه را بررسی کنید و ببینید که در آن کلمه کلیدی خاص آیا شما می توانید با آن وب سایت ها برای رسیدن به صفحات نخست رقابت کنید یا خیر این کار هزینه لازم برای بالا آمدن یک صفحه را کاهش می دهد.

بهترین ابزار برای پیدا کردن مناسب ترین کلمه کلیدی Google Keyword Planner است. این ابزار توسط خود گوگل ارائه شده و بسیار قدرتمند و بروز است. این ابزار به شما کمک می کند تا بدانید کدام کلمه یا کلمات کلیدی به چه اندازه در سال یا در ماه جستجو شده است.

هدف مردم از سرچ کلمات کلیدی چیست؟(search intent)

در حوزه کلمات کلیدی مفهومی وجود دارد به نام Search intent که برای یافتن دلیل جستجوی یک کلمه کلیدی خاص توسط کاربران به کار می رود. مثلا دانستن این که هدف اکثر کاربران از جستجوی یک عبارت خرید یک محصول یا صرفا خواندن یک مقاله است.

بیش از یک سال است که گوگل می تواند بفهمد که هدف مردم از سرچ کلمات کلیدی چیست. از این رو تصمیم گرفت که اولویت رتبه های برتر را برای لینک هایی قرار دهد که علاوه بر بیشترین تطابق با کلمات مورد جستجو، با هدف کاربر از جستجو نیز بیشترین تطابق را داشته باشند.

انواع کلمات کلیدی بر اساس User Intent

کاربران به مقاصد متفاوتی در گوگل جستجو می کنند، کلمات کلیدی بر پایه این اهداف به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

انواع کلمات کلیدی بر اساس سرچ کاربر

کلمات کلیدی Navigational

این کلمات کلیدی بیشتر مواقعی استفاده می شود که کاربر سایت مقصد را میشناسد و می خواهد وارد آن سایت شود اما اطلاعات دقیقی درباره آن ندارد. مثلا دیجی کالا را سرچ می کند در حالی که سایت دیجی کالا را می شناسد.

کلمات کلیدی Informational

کلمات کلیدی اطلاعاتی، زمانی مورد استفاده کاربر قرار می گیرد که او می خواهد درباره یک مورد اطلاعات کسب کند. مثلا درباره آخرین بروزرسانی های سئو جستجو کند.

کلمات کلیدی Transicational

کلمات کلیدی معاملاتی، بیشتر مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که کاربر قبلا درباره یک محصول تحقیق کرده و حالا قصد خرید آن را دارد. مثلا کلمه کلیدی خرید خودرو بنز از این نوع کلمات کلیدی است.

کلمه کلیدی دنباله دار (Long tail) چیست؟

کلمه کلیدی دنباله دار عموما یک عبارت 3 بخشی یا بیشتر از آن است. کلمه کلیدی لانگ تیل چهار ویژگی دارد:

1. از چند بخش تشکیل شده است

2. نسبت به دیگر کلمات کلیدی خاص تر است

3. ترافیک جستجوی کمتری دارد

4. و نهایتا ارزش تبدیل بالاتری دارند.

کلمات کلیدی دنباله دار مخاطبانی را به سایت شما وارد می کند که دقیقا به دنبال آنچه در سایت شما هست می گردند از این رو ارزش تبدیل بسیار بالایی دارند. هر کلمه کلیدی دنباله دار، دارای یک کلمه کلیدی اصلی است مثلا “خرید خودرو” کلمه کلیدی اصلی برای “خرید خودرو بنز آبی” است.

معرفی 2 ابزار بررسی جایگاه کلمه کلیدی

ابزار Nightwatch

این ابزار یک شبیه ساز جستجوی سئو است. نایت واچ به شما کمک می کند که ببینید کلمات کلیدی مختلف در هر کجای دنیا چه مقدار و بیشتر در چه زمان هایی جستجو می شوند. اگر سایت شما قرار است برای سئوی محلی بهینه شود، این ابزار یکی از بهترین و کاربردی ترین ابزارها برای یافتن بهترین کلمه کلیدی است.

ابزار SERPmojo

ابزاری است که با استفاده از آن می توانید رتبه کلمات خود را در میان جستجوهای گوگل ببینید. این ابزار یک اپلیکیشن کاربردی اندروید است که می تواند یک دستیار سئو رایگان و پرقدرت برای شما باشد.

سوالات متداول کلمات کلیدی

انواع کلمات کلیدی بر اساس User Intent کدام است؟

کاربران به مقاصد متفاوتی در گوگل جستجو می کنند، کلمات کلیدی بر پایه این اهداف به سه دسته تقسیم می شوند: کلمات کلیدی Navigational، کلمات کلیدی Informational و کلمات کلیدی Transicational

ابزارهای بررسی جایگاه کلمه کلیدی کدام است؟

دو ابزار خوب و پرکاربرد به نام های Nightwatch و SERPmojo وجود دارد که می‌توانید از هر دوی آنها استفاده کنید و بسیار کار با آنها راحت است.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *