الگوریتم های مهم گوگل کدامند

زمان مطالعه: 5 دقیقه

محال است که کاربر اینترنت باشید و گوگل را نشناسید یا حتی از آن استفاده نکرده باشید. اگر صاحب یک سایت هستید باید بدانید که گوگل برای جلوگیری از تقلب سایت ها و رساندن آن ها به صفحه اول با شیوه هایی که برای کاربران آزار دهنده است الگوریتم هایی را طراحی کرده است که توسط ربات های آن دائم مورد بررسی قرار می گیرد.

در این مقاله قصد داریم شما را با این الگوریتم ها که باعث بهبود کیفیت سایت شما و در نتیجه رضایت‌مندی بیشتر کاربر می شود آشنا کنیم.

الگوریتم های گوگل دستورالعمل هایی هستند که توسط ربات های گوگل در سایت ها بررسی می شوند. این الگوریتم ها با هر بار جستجو درباره یک کلمه کلیدی دوباره تکرار می شوند.

کار الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم ها با خزش در میان مطالب و محتواهای سایت های مختلف با هر جستجوی کاربران، سایت هایی که سعی دارند با تقلب و مطالب بی کیفیت به صفحات اول گوگل برسند را شناسایی و رتبه آن ها را کاهش می دهند.

هدف الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل

پیش از این که الگوریتم های گوگل به کار بیفتند، در صفحه نتایج گوگل سایت هایی را می دیدید که مطالب نامرتبطی به جستجوی شما منتشر کرده بودند، یا سایت هایی که عملا اسپم بودند در صفحه اول گوگل قرار داشتند.

هدف از الگوریتم های گوگل این است که این سایت ها را شناسایی کند و رتبه آن ها را کاهش دهد. هدف دیگر گوگل شناسایی مطالب سایت های مفید و کاربر محور و افزایش رتبه آن هاست.

الگوریتم پاندا گوگل (Panda algorithm)

الگوریتم پاندا گوگل

در سال 2011 گوگل الگوریتم پاندا را معرفی کرد. هدف این الگوریتم این بود که سایت ها از مطالب یکدیگر کپی برداری نکنند. سایت هایی که توسط این الگوریتم شناسایی شوند توسط گوگل جریمه و رتبه آن ها کاهش میابد.

الگوریتم پنگوئن گوگل (Penguin algorithm)

الگوریتم پنگوئن در سال 2012 توسط گوگل معرفی شد. این الگوریتم بک لینک های مخرب را از بک لینک های خوب تشخیص می دهد و امتیازی که شایسته سایت هاست به آن ها می دهد.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (hummingbird algorithm)

در سال 2013 گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را معرفی و از آن استفاده کرد. الگوریتم مرغ مگس خوار به نوعی تکمیل الگوریتم های پنگوئن و پاندا بود.

این الگوریتم با سرعت بالایی کلمات و مترادف های آن ها را بررسی می کند و بهترین نتایج را در صفحه جستجو نشان می دهد. همچنین مرغ الگوریتم مگس خوار توانایی تشخیص مطالبی که بیش از حد از کلمات کلیدی استفاده کرده اند را نیز داراست.

الگوریتم کبوتر (Pigeon algorithm)

معرفی الگوریتم کبوتر گوگل

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در گوگل به دنبال کسب و کاری بوده باشید و به طور خیلی ملموسی احساس کرده باشید که گوگل کسب و کارهای مرتبطی را که نزدیک موقعیت مکانی شما قرار دارند در اولویت نمایش برای شما قرار داده است.

این حرکت در راستای حمایت از کسب و کارهای محلی انجام می شود و الگوریتم کبوتر مسئول شناسایی و طبقه بندی کسب و کارها بر اساس موقعیت مکانی آنهاست.

الگوریتم موبایل گدون گوگل (Mobilegeddon)

این الگوریتم هنوز به طور کامل راه اندازی نشده است، هدف این الگوریتم این است که سایت هایی که با موبایل همخوانی ندارند از گردونه خارج کند. اگر می خواهید سایتتان در این دسته از سایت ها قرار نگیرد باید یک سایت ریسپانسیو و واکنشگرا داشته باشید.

الگوریتم Payday Loan

این الگوریتم برای مبارزه با سایت های اسپمی است که می خواهند با سواستفاده از نقاط ضعف گوگل خود را به صفحات اول جستجو برسانند. این الگوریتم به کمک سایر الگوریتم های بهبود دهنده گوگل توانسته است حدود 0.2 درصد از سرچ های وب را پاکسازی و بهینه کند.

الگوریتم Page Layout

این الگوریتم برای شناسایی سایت هایی است که از تبلیغات و پاپ ها بیش از اندازه استفاده می کنند. این الگوریتم با شناسایی این سایت ها رتبه آن ها را در صفحات جستجو کاهش می دهد تا رضایت کاربران کاسته نشود.

الگوریتم تازگی محتوا (Freshness Algorithm)

الگوریتم تازگی محتوا راهی برای رفرش محتوا

هدف این الگوریتم به تازگی و به روز بودن محتوا باز می گردد. کاربران وقتی در گوگل درباره موضوع، اخبار یا کالایی جستجو می کنند دوست دارند به روز ترین و بهترین نتایج را مشاهده کنند و اخبار و نتایج قدیمی به کارشان نمی آید.

علاوه بر این، الگوریتم تازگی محتوا، آپدیت شدن محتواهای قدیمی را نیز بررسی می کند و این برای گوگل حائز اهمیت است.

الگوریتم دزد دریایی (Pirate Algorithm)

الگوریتم دزد دریایی، در سال 2014 رونمایی شد. وظیفه این الگوریتم شناسایی محتواهای کپی است. تمرکز این الگوریتم بر روی محصولات و اجناس غیر رایگان است، چرا که متن های کپی شده را الگوریتم پاندا شناسایی می کند.

الگوریتم رنک برین (Rank Brain)

این الگوریتم، از الگوریتم های جدید و بسیار کاربردی گوگل است. الگوریتم رنک برین با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی طراحی شده است و وظیفه آن، نمایش نتایج جستجو در گوگل بر اساس، رفتار کاربر، درک و تشخیص مفهومی کلماتی که کاربران جستجو می کنند.

این الگوریتم دائما در حال بهینه کردن خود است و نیازی به آپدیت شدن از طرف تیم گوگل ندارد. الگوریتم رنک برین از سال 2015 راه اندازی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

الگوریتم برت (BERT Algorithm)

یکی از بهترین الگوریتم های گوگل، برت نام دارد. این الگوریتم در سال 2019 معرفی شد و آپدیتی بود که بسیار بهتر از گذشته کلمات کلیدی را از یکدیگر تفکیک می کرد. این آپدیت به گوگل کمک کرد که کوئری های جستجو شده کاربران را بهتر بفهمد.

اگر دقت کرده باشید مدتی است که حتی اگر از نظر قوائد نگارشی اشتباه سرچ کنید، یا حتی کلمه مورد نظرتان را با کیبورد انگلیسی وارد کنید، گوگل می فهمد که شما به دنبال چه چیزی هستید.

الگوریتم رقص گوگل (Google Dance)

الگوریتم دنس یا رقص گوگل چیست

این الگوریتم لینک مطلب سایت شما را در صفحات جستجو به رقص در می آورد، مثلا چند ساعت یا دقایقی آن را در صفحات نخست قرار می دهد و سپس جایگاهش را عوض می کند، سپس گوگل رفتار کاربر نسبت به لینک شما در صفحه نتایج را بررسی می کند و امتیاز شما را کاهش یا افزایش می دهد.

سندباکس گوگل (Google Sandbox)

سندباکس گوگل برای پیشگیری از رسیدن سایت های اسپم که در یک هفته خود را به صفحات نخست می رسانند شکل گرفته است. این الگوریتم اجازه نمی دهد که یک سایت تازه تاسیس هرچند با بهترین مطالب و لینک های ورودی فراوان، در عرض یک هفته به صفحه اول گوگل برسد.

الگوریتم Mobile First Index

از نام این الگوریتم می توان چیز هایی درباره آن فهمید «صفحات موبایل در اولویت ایندکس هستند». این یعنی صفحات موبایل سایت شما، زودتر از صفحات دسکتاپ آن ایندکس می شوند. از این جهت، صفحاتی که نسخه موبایل بهینه ندارند، توسط این الگوریتم شناسایی و تاثیر منفی در رتبه صفحه خود دریافت می کنند.

الگوریتم EAT

تاثیر الگوریتم EAT بر سئو سایت

نام این الگوریتم مخفف شده سه کلمه Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness که به ترتیب به معنای تخصص، اقتدار و قابلیت اطمینان است. تخصص به این معنا است که شما باید در زمینه سایتی که دارید تخصص داشته باشید، این موضوع برای سایت های طنز و سرگرمی واجب نیست اما برای سایت هایی در زمینه پزشکی، مالی یا قانونی لازم است.

اقتدار به این معناست که شما نشان دهید یک مرجع معتبر یا خالق هستید. اطمینان یعنی مخاطب بتواند به شما اطمینان کند مثلا استفاده از گواهی SSL یکی از راه هایی است که مخاطب می داند سایت شما امنیت لازم را دارد.

الگوریتم hilltop

یکی از قدیمی ترین الگوریتم های موتور جستجوگر گوگل می باشد که حدود 17 سال پیش معرفی شده است. این الگوریتم برای شناسایی سایت های مرجع و دایرکتوری ها خلق شد، گوگل از همان سال ها با استفاده از این الگوریتم سایت هایی نظیر ویکی پدیا و یاهو را در جایگاه های بسیار خوبی در صفحات جستجو نشان می داد.

الگوریتم کافئین گوگل

الگوریتم کافئین به صورت پیوسته در صفحات وب جستجو می کند و وبسایت ها را در مدت زمان اندکی ایندکس می کند. الگوریتم کافئین کار ایندکس سایت ها را به صورت مداوم و در لحظه انجام می دهد و این الگوریتم در سال 2009 توسط گوگل معرفی و تاکنون از آن استفاده شده است.

سوالات متداول الگوریتم گوگل

کار الگوریتم گوگل چیست؟

الگوریتم ها با خزش در میان مطالب و محتواهای سایت های مختلف با هر جستجوی کاربران، سایت هایی که سعی دارند با تقلب و مطالب بی کیفیت به صفحات اول برسند را شناسایی و رتبه آن ها را کاهش می دهند.

هدف الگوریتم‌های گوگل چیست؟

هدف از الگوریتم های گوگل این است که این سایت ها را شناسایی کند و رتبه آن ها را کاهش دهد. هدف دیگر گوگل شناسایی مطالب سایت های مفید و کاربر محور و افزایش رتبه آن هاست.

4.7/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *