*برای تسریع در یادگیری پیشنهاد می کنیم آموزش ویدئویی زیر را ببینید*
امروزه برای داشتن یک کسب و کار موفق در فضای اینترنت نیاز است که با بهکارگیری ابزارهای متنوع سئو به بهینهسازی سایت خود بپردازیم. یکی از ابزارهای قدرتمند در آنالیز و بررسی جنبه های مختلف بهینهسازی وبسایت ابزار MOZ میباشد.
سایت MOZ چیست؟
سایت MOZ یک مرجع معتبر در حوزه آموزش رایگان سئو میباشد. این سایت همچنین ابزاری همهکاره جهت بهینهسازی موتورهای جستجو دارد.این ابزار مجموعه ای کامل از ابزارها و منابع سئو را ارائه میدهد.
این مجموعه که متشکل از ابزارهای کمپین سازی، تحلیل رقبا، تحقیق کلمه کلیدی، تحقیق بک لینک، بررسی سئو تکنیکال و سئو داخلی سایت و بررسی رتبه سایت می باشد، به متخصصان سئو و بازاریابان این امکان را میدهد که به طرح ریزی استراتژیهای بازاریابی حرفه ای و کمپین های تبلیغاتی موفق بپردازند.
در این مقاله از وبسایت الهام کشاورز ضمن معرفی وبسایت MOZ به آموزش گام به گام ابزارهای MOZ میپردازیم.
نتایج حاصل از این آنالیزها در بهبود رتبه سایت نسبت به سایر رقبا بسیار تاثیرگذار میباشد.
آیا ابزار MOZ رایگان است؟
وبسایت MOZ به دو صورت رایگان و پولی قابل استفاده میباشد. ابزارها در نسخه رایگان قابلیتها وکاربرد محدودی دارند و بسیاری از متریکهای مورد نیاز تحلیل وبسایت را ندارند. نسخه رایگان MOZ فقط ابزارهایKeyword Research (تحقیق کلمه کلیدی) و Link Explorer (تحقیق بک لینکهای سایت) را پوشش میدهد.
برای استفاده از قابلیتهای گسترده ابزارهای ماز بهتر است از نسخه پولی آن که MOZPRO نامیده میشود استفاده نمائید.
افزونه MozBar چیست؟
این افزونه یک افزونه رایگان گوگل کروم است. شما میتوانید این افزونه را از وبسایت MOZ دانلود نمائید. پس از نصب آن از بخش extensions گوگل کروم ، آن را pin کنید. از این به بعد هر صفحه ای را در مرورگر گوگل کروم باز کنید، میبینید که این ابزار به شکل یک نوار در پائین نوار آدرس مرورگر کروم نمایش داده میشود. که در واقع متریکهایی از قبیل Page Authority، Domain Authority، Spam Score، Subdomain را نمایش میدهد. آیتم های موجود در این نوار ابزار در بخش های بعدی این پست معرفی شده اند.
جالب است بدانید، پس از نصب افزونه MozBar، درصفحه SERP گوگل نیز پائین هر یک از نتایج جستجو این ابزار نمایش داده میشود.
نحوه کار با ابزار MOZ رایگان
برای استفاده از MOZ بهصورت رایگان، کافی است با باز کردن منوی Free SEO Tools در وبسایت MOZ آیتم Domain Analysis را انتخاب نمائید.
سپس آدرس URL وبسایت مدنظرتان را در این فیلد وارد کنید و Check Authority را کلیک نمائید.
همانطور که مشاهده میکنید اطلاعات مختصری از دامنه مورد نظر نمایش داده میشود. در ادامه به معرفی این متریکها میپردازیم.
Domain Authority: اعتبار دامنه از نظر وبسایت MOZ
Linking Root Domains: نشان دهده تعداد وبسایتهایی است که به سایت شما بک لینک داده اند.
Ranking Keywords: تعداد کلمات کلیدی که باعث شده اند سایت شما در گوگل رتبه بگیرد را نمایش میدهد.
Spam Score: احتمال اسپم شناخته شدن سایت شما از دیدگاه موتوهای جستجو. این احتمال هر چه کمتر باشد بهتر است.
Top Pages by Links: مهم ترین صفحات سایت بر اساس اعتبار صفحه (Page Authority) را نمایش میدهد.
Top Linking Domains: دامنه هایی که بالاترین اعتبار دامنه (Domain Authority) را دارند و به صفحه ما بک لینک داده اند را نمایش میدهد.
در این بخش میتوان تعداد بک لینکهای پیدا شده و از دست رفته یا حذف شدۀ سایت در طی 60 روز اخیر را مشاهده نمود.
هزینه نسخه MOZPRO چقدر است؟
MOZPRO چهار نسخه با هزینه های متفاوت دارد.
هزینه ماهانه نسخه استاندارد: 99 دلار
هزینه ماهانه نسخه متوسط: 149 دلار
هزینه ماهانه نسخه بزرگ: 249 دلار
هزینه ماهانه نسخه پرمیوم: 599 دلار
امکانات هر یک از این نسخه ها با هم متفاوت است.
البته برای خرید این ابزار می توان از طریق سایت های ایرانی مانند نوین ترند نیز اقدام کرد.
آموزش ابزار MOZPRO
در این بخش به بررسی خدماتی که MOZPRO ارائه میدهد میپردازیم:
Campaigns جهت ایجاد کمپین ها
Domain Overview بررسی اجمالی متریکهای دامنه
Competitive Research تحلیل رقبا
Keyword Research یا تحقیق کلمه کلیدی
Link Research یا تحقیق بک لینک
On-Page Grader بررسی سئو داخلی سایت
On-Demand Crawl بررسی ایندکس گوگل
Rank Checker بررسی رتبه سایت
بخش Campaigns
Dashboards
در این بخش میتوانید تعداد لینکهای خارجی، اعتبار دامنه (DA) و کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربران را ببینید.
Insights
در این بخش می توانید تعداد صفحات crawl شده و همچنین تعداد کل خطاها و خطاهای جدید را ببینید و با کلیک بر روی هر یک از آنها به بررسی و رفع خطاها بپردازید.
Rankings
در این بخش میتوانید با آنالیز کلمات کلیدی و بررسی ویژگیهای SERP و صفحات فرود، کلمات کلیدی که منجر به افزایش ترافیک سایت شما میشوند را بدست بیاورید.
در بخش Rankings به راحتی میتوانید رتبه سایت خود و رقبا را بررسی نمائید.
Page optimization
در این قسمت می توانید یک کلمه کلیدی را در سایتتان بررسی کنید و تعداد آن کلمه کلیدی در سایت، محل قرارگرفتن کلمه کلیدی در سایت (در بخش عنوان، توضیحات متا، url ، و تگ های alt تصاویر)، میزان ورودی که آن کلمه برای سایت شما آورده است را متوجه شوید.
با استفاده از این قابلیت، می توانید صفحه دلخواهتان را با کلمه کلیدی مدنظرتان بهینه کنید. این بخش 27 فاکتور را بررسی کرده و نتیجه را به شما گزارش میدهد.
Site Crawl
این بخش جهت سئو ئکنیکال و بررسی محتوای تکراری استفاده میشود.
بخش Site Crawl شامل گزینه های زیر می باشد:
Critical Crawler Issues: این خطاها در توانایی موتور جستجو برای خزیدن در صفحات سایت شما و ایندکس کردن آنها، مشکل پیش می آورند.
Crawler Warnings: صفحات دارای مشکل را نمایش میدهد. با کلیک بر روی دکمه Analyze می توانید خطای مربوط را مشاهده کنید و آن را تصحیح (fix) یا از آن صرفنظر (ignore) کنید.
Metadata Issues: خطاهای مربوط به توضیحات متا، از قبیل عنوان صفحات و توضیحات صفحات را نمایش میدهد.
Redirect Issues: ریدایرکت، راهی برای هدایت کردن کاربر یا موتورهای جستجو به آدرسی غیر از آدرس درخواستی میباشد. خطاهای ریدایرکت می تواند بر توانایی موتورجستجو و کاربران برای رسیدن یه صفحه مورد نظر تاثیر بگذارد و منجر به رتبه بندی منفی سایت شود.
Content Issues: این بخش مربوط به محتوای سایت شما و نحوه مشاهده این محتوا توسط گوگل میشود. بعنوان مثال محتوای تکراری یا عدم رعایت اصول هدینگ گذاری، می تواند بر رتبه بندی صفحه شما تاثیر بگذارد.
Links: در این بخش اطلاعاتی از قبیل اعتبار دامنه، اسپم اسکور، تعداد کل لینکهای سایت، لینکهای فالو داخلی و خارجی، لینکهای نوفالو داخلی و خارجی قابل مشاهده میباشد.
بخش links شامل گزینه های زیر می باشد:
Inbound Links: لینکهایی هستند که سایتهای دیگردر صفحاتشان به سایت ما میدهند. هر چه تعداد این نوع لینک ها بیشتر باشد، سایت شما شانس بیشتری در کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو دارد. توجه داشته باشید که سایتهایی که به سایت شما inbound link میدهند، باید اعتبار دامنه و اعتبار صفحه بالا و اسپم اسکور پائینی داشته باشند (البته از دید سئو متریک های MOZ مهم نیست).
Linking Domains: دراین بخش شما می توانید سایتهایی که درون آنها رپورتاژآگهی سایت خودتان و یا سایتهای سایررقبا انجام شده است را ببینید.
Anchor Text: کلمات و کاراکترهای موجود در یک متن که به سایت یا متنی دیگر لینک میشوند را انکرتکست میگویند. در این بخش انکرتکست هایی که سایت شما توسط آنها بک لینک دریافت نموده است را می توانید ببینید.
Top Pages: پربازدیدترین و معتبرترین صفحات سایت شما را نمایش میدهد.
Discovered and Lost: در این بخش میتوان بک لینکهای ساخته شده و از دست رفته یا حذف شده در طی 60 روز گذشته را مشاهده نمود.
Spam Score: این ابزار مشخص می کند چقدر احتمال دارد سایت شما به دلیل اسپم بودن، هرزنامه شناخته و پنالتی شود. (البته باز هم می گوییم این مسائل از سمت ابزار MOZ می باشد و لزوما هر سایتی که اسپم اسکور بالایی داشته باشد اسپم نیست!)
Site Traffic: در این بخش میتوانید در کنار بررسی رتبه بندی سایتتان، ترافیک ارگانیک سایت را هم آنالیز نمائید.
بخش Domain Overview
این بخش جدیدترین قابلیت ابزار MOZ است. در این بخش میتوان خیلی سریع متریکهای مربوط به سئو سایت را برای دستیابی به سلامت، اعتباروعملکرد بهترسایت بررسی نمود.
یکی ازمهمترین متریکهایی که اینجا نمایش داده میشود، میزان اعتبارنام تجاری (Brand Authority) سایت شما میباشد، که امتیازی بین 0 تا 100 است و نشاندهنده قدرت نام تجاری سایت شما است.
در بخشهای پائین domain overview اکثر آنالیزها و متریکهائی که در مباحث قبل توضیح داده شد، قابل مشاهده میباشند.
بخش Competitive Research
در این بخش می توانید به جستجو در میان رقبای سایت دلخواهتان بپردازید. کافی است در فیلد enter a URL آدرس URL سایت موردنظر را بزنید و دکمه find competitors را کلیک کنید. توجه کنید این گزینه معمولا برای دامنه های .ir قابل استفاده نمیباشد.
در این بخش با استفاده از دکمه Compare 2 competitors in Keyword Gap می توانید چند برند رقیب را با هم مقایسه کنید و PA و DA و سایر متریکها را در کنار هم مشاهده و آنالیز نمائید.
بخش Keyword Research
این ابزار تحقیق کلمه کلیدی جهت کشف و اولویت بندی بهترین کلمه کلیدی استفاده میشود. یافتن کلمه کلیدی مناسب یکی از مهم ترین فرآیندهای بهینهسازی در بحث سئو میباشد.
Explore by Site
در این بخش میتوانید کلمات کلیدی با بیشترین رنکینگ در سایت مدنظرتان را پیدا کنید. همچنین میتوانید به مقایسه و بررسی سایتهای رقبا نیز بپردازید وکلمات کلیدی سایتهای رقبا را یافته و برای کلمه کلیدی سایت خودتان ایده بگیرید.
Explore by Keyword
در این بخش می توانید کلمه کلیدی مدنظر خودتان را وارد کرده و متریکهایی از قبیل نرخ کلیک، درجه سختی و میزان جستجوی کاربران در موتورهای جستجو را بررسی نمائید.
متریکهایی که در اینجا استفاده می شوند، عبارتند از :
Monthly Volume: میزان جستجوی کلمه کلیدی در موتورهای جستجو
Difficulty: درجه سختی کلمه کلیدی در رقابت با سایر کلمات کلیدی
Organic CTR: نرخ کلیک کلمه کلیدی. هر چه قدر عدد بالاتری باشد، این کلمه برای انتخاب شدن بعنوان کلمه کلیدی گزینه مناسب تری است.
Priority: با توجه به مقدار متریکهای قبل یک امتیاز ایجاد میکند. هر چه قدر عدد بالاتری باشد، این کلمه برای انتخاب شدن بعنوان کلمه کلیدی گزینه مناسب تری است.
Keyword Suggestion: کلمات کلیدی مناسب را به شما پیشنهاد میدهد.
SERP Analysis: این بخش نشان میدهد که رتبه های اول گوگل، در آن کلمه کلیدی مد نظر شما چه PA (اعتبارصفحه) و DA (اعتبار دامنه) کسب کرده اند.
توجه داشته باشید که ابزار Keyword Research سایت MOZ برای دامنه های .ir و سایتهای ایرانی چندان کاربردی ندارد. شما می توانید برای تحقیق کلمه کلیدی از ابزارهای دیگری مانند KWFinder ، SEMrush ، Google Trends ، Keyword Planner و سایر ابزارها استفاده نمائید.
بخش Link Research
تمای آیتمهای این ابزار در بخش Links ابزار Campaigns که بالاتر توضیح داده شد، مطرح شده اند.
به جز Link Intersect :
در این بخش میتوانید مشاهده کنید که چه سایتهایی به سایتهای رقبای شما لینک داده اند، اما به سایت شما لینک نداده اند. آدرس سایت خود و حداکثر 5 سایت رقیب را وارد کنید و بک لینکهای آنها را در نتایج پائین صفحه مشاهده نمائید. شما می توانید با آنالیز این نتایج رپورتاژ آگهی بهتری طرح ریزی نمائید.
بخش On-Page Grader
این بخش برای بررسی سئو داخلی سایت استفاده میشود. شما میتوانید با وارد کردن آدرس صفحه و کلمه کلیدی مدنظرتان ، تعداد این کلمه کلیدی در صفحه، موقعیت های کلمه کلیدی در بخش های مختلف صفحه (از قبیل تگ های title ، alt ، توضیحات متا و url) و اینکه این کلمه کلیدی چه رتبه ای برای این صفحه کسب نموده است (page score) را متوجه بشوید.
در قسمت پائین صفحه با استناد به متریکهای بالا، ضمن بررسی فاکتورهای کمک کننده و آسیب زننده سایتتان، یک سری پیشنهادها جهت بهبود بهینهسازی سایت شما ارائه میشود.
بخش On-Demand Crawl
در این بخش با وارد کردن آدرس url سایتتان و زدن دکمه Analyze ، ربات MOZ شروع به خزش در صفحات سایت شما میکند و کلیه خطاهای سئوی سایت را رصد کرده و گزارش میدهد. این خزنده ها دائماً سایت شما را بررسی میکنند و گزارشهای بروزی به شما ارائه میدهند.
بعضی از خطاهایی که ربات خزنده MOZ ممکن است در سایت شما پیدا کند عبارتند از:
Duplicate titles: صفحات دارای تگ عنوان تکراری
Duplicate Content: صفحات دارای محتوای تکراری
Title Too Long: عنوان صفحه طولانی
URL too Long: آدرس صفحه طولانی
Missing or Invalid H1: صفحات فاقد تگ H1
Missing Description: صفحات فاقد توضیحات متا
4xx Error: خطاهای سری 400 که منجر به عدم دسترسی به صفحه میشود.
بخش Rank Checker
این بخش جهت بررسی رتبه سایت به همراه کلمه کلیدی در موتورهای جستجو استفاده میشود. می توانید کشور و موتورجستجوی مد نظر خودتان را انتخاب کنید.
MOZ Local
با استفاده از MOZ Local می توانید کسب و کار خودتان را در میان کسب و کارهای محلی ثبت نمائید و در منطقه جغرافیایی مدنظرتان حضور آنلاین بهینه ای داشته باشید. ماز محلی جهت بهینهسازی سایتهایی که به صورت محلی کار میکنند کاربرد دارد.
سخن پایانی
در این پست به معرفی ابزار MOZ و قابلیتهای مختلف آن پرداختیم. حالا که با این قابلیتها آشنا شدید، می توانید با خرید اکانت پریمیوم MOZ ، وبسایت خودتان و رقبا را بررسی و سئو نمائید و با رفع ایرادات نمایش داده شده در آنالیزهای ماز، و بررسی پیشنهادهای این ابزار، ترافیک سایت را افزایش داده و به رتبه های برتر موتورهای جستجو انتقال پیدا کنید.
خوشحال می شویم در این رابطه هر گونه تجربه و پیشنهاد یا سوالی دارید، در بخش نظرات با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.
سوالات متداول ابزار MOZ
ماز یکی از ابزارهای قدرتمند سئو میباشد. بسیاری از متخصصان سئو و تولیدکنندگان محتوا از این ابزار برای بهبود عملکرد وبسایت ها استفاده میکنند. آشنائی با این ابزار مانند دیگر ابزارهای سئو، از ضرورت های موفقیت کسب و کارها در دنیای دیجیتال مارکتینگ میباشد.
شما میتوانید با استفاده از ابزارهای تحقیق کمله کلیدی، تحقیق بک لینک سازی، آنالیز سئو داخلی و تکنیکال و بررسی رتبه سایت خود و رقبا، به بهینهسازی وبسایت خود بپردازید و در رقابت با سایر سایتهای رقیب، رنکینگ مناسبی در موتورهای جستجو کسب نمائید.
MOZ امکان استفاده از یک اکانت 30 روزه رایگان به کاربران میدهد. قابلیتهای رایگان ماز محدود هستند و برای استفاده از قابلیتهای بسیار حرفه ای ماز باید اکانت پرمیوم ماز را خریداری نمائید. اکانت MozPro را باید از طریق حسابهای ارزی خریداری نمائید و یا اینکه از طریق سایت های ایرانی مثل نوین ترند.
همچنین میتوانید با استفاده از افزونه رایگان MozBar به مرورگر گوگل کروم به چند قابلیت محدود این ابزار دسترسی داشته باشید. هزینه اشتراک ماهانه این ابزار در سایت MOZ ، از 99 تا 599 دلار میباشد.
بدون نظر