این روزها با توجه به نفوذ گسترده اینترنت و وبسایتها در زندگی هر یک از ما انسانها، اصطلاح موتور جستجو، زیاد به گوش میرسد، اما موتور جستجو سئو چیست؟ چه کاربرد و یا وظیفه ای دارد؟ وظیفه خود را چگونه انجام میدهد؟ اگر به دنبال پاسخ این پرسشها هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید، ما در این مقاله قصد داریم پاسخ این سوالات را برای شما عزیزان به طور جامع بیان کنیم.
اگر بخواهیم پاسخ سؤال موتور جستجوگر سئو چیست؟ را ساده بگوییم، موتور جستجو، چیزی است که در یک فضا، جستجو میکند. خب حالا این چه ربطی به اینترنت و یا وبسایت دارد؟
موتور جستجو (Search Engines) از مجموعه ای از نرم افزارها و سخت افزارها تشکیل شده که در میان حجم زیادی از دادهها و اطلاعات مختلف در فضایی مشخص اعم از یک پایگاه داده و یا در فضای وب، جستجو میکند.
به طور کلی به تمامی سیستمهایی که یک سری داده مشخص را از بین حجم زیادی از دادهها، جستجو میکنند، موتور جستجو میگویند. این مفهوم به ویژه در فضای وبسایتها، معنا پیدا میکند و در اکثر موارد منظور از موتور جستجو، موتور جستجوی وب میباشد.
همانطور که شاهد آن هستید و به آن اشاره کردیم، این روزها تعداد وبسایتها در زمینههای مختلف با سرعت زیادی در حال افزایش است؛ موتور جستجوی وب، موظف است تا در بین سایتهای مختلف، جستجو کرده و دادههایی که مدنظر شماست را به شما نمایش دهند.
حتما تا به اینجا، متوجه اهمیت موتور جستجو و کاربرد آن شدید. بله درست است، هر زمان که شما یک عبارت را در اینترنت، جستجو میکنید، این موتور جستجو است که وبسایتهای مرتبط با عبارت مد نظرتان را جستجو کرده و آنها را برای شما به نمایش میگذارد.
انواع موتور جستجو کدام است؟
موتورهای جستجو به دو نوع کلی تقسیم میشوند که عبارتند از:
موتور جستجو براساس خزیدن در سایتها و پایگاه دادهها
منظور از موتور جستجو براساس خزیدن، موتورهای جستجوی برخوردار از ربات عنکبوت است که موظف هستند در سایتهای مختلف به اصطلاح، خزش کرده تا هر یک از آنها را بر اساس معیارهای مختلف اعم از کلمه کلیدی و …، شاخص گذاری کنند.
دایرکتوریها
این نوع از موتورهای جستجو، اطلاعات مختلف را براساس دسته بندیهای خاصی در پایگاه داده خود، ذخیره میکنند.
بهترین موتور جستجو کدام است؟
همانطور که در قسمت قبلی به آن اشاره نمودیم، موتور جستجو انواع مختلفی دارد؛ همین امر سبب شده تا بسیاری از افراد به دنبال پاسخ برای سوال بهترین موتور جستجو چیست؟ باشند. چند تا از بهترین موتورهای جستجو عبارت است از:
موتور جستجوی گوگل
بله درست است، گوگلی که همیشه از آن استفاده میکنید یک موتور جستجو است که عنوان بهترین موتور جستجو را از آن خود کرده است.
آمارهای صورت گرفته بر روی موتور جستجوی Google، حاکی از آن است که در طول شبانه روز، بیش از 85 درصد از جستجوهای افراد در سراسر دنیا، در این موتور جستجو انجام میشود.
ناگفته نماند که این آمار تنها به جستجوی افراد توسط سیستم عامل ویندوز، تعلق دارد و البته این موتور جستجو در میان جستجوی افراد با استفاده از سیستم عامل اندروید نیز رتبه اول را داراست.
موتور جستجوگر یاهو
یکی دیگر از بهترین موتورهای جستجو، یاهو (Yahoo) نام دارد که در سال 1995 راه اندازی شد.
شاید تعجب کنید اما یاهو نیز طرفداران خاص خودش را دارد و هنوز که هنوزه، برخی از افراد با استفاده از این موتور جستجو به دنبال پاسخ برای نیازهای خود هستند.
موتور جستجوی بینگ
بینگ (Bing) نیز نام یکی دیگر از بهترین موتورهای جستجو است. این موتور جستجو در برخی از کشورها، طرفداران زیادی دارد؛ به این معنا که افراد از طریق موتور جستجوی بینگ به دنبال پاسخ برای پرسشهای خود و به طور کلی رفع خواستههای خود هستند.
جالب است بدانید که بینگ توسط مایکروسافت، راه اندازی شدهاست. این موتور جستجو در کنار تفاوتهایی که با موتور جستجوی گوگل دارد، شباهتهایی نیز با آن دارد که عبارتند از:
از جمله وجوه تشابه بینگ با موتور جستجوی گوگل میتوان به تفکیک موارد کلی از هم نظیر عکس، ویدئو، نقشها و اخبار اشاره کرد و اما یکی از تفاوتهای بینگ با گوگل این است که صفحه اصلی آن، حاوی عکس و همچنین مهمترین اخبار روز میباشد.
موتورهای جستجو چگونه عمل میکنند؟
اکنون که پاسخ سوال موتور جستجو چیست را دریافت نمودید و با انواع آن نیز آشنا شدید، وقت آن رسیده نحوه عملکرد موتورهای جستجو را نیز بدانید.
موتورهای جستجو دو عملکرد بزرگ دارند که عبارتند از:
- خزش و ایندکس سایتهای مختلف
- مرتب کردن سایتها براساس موضوع هر یک
خب بگذارید برای درک بهتر این دو عملکرد، کمی بیشتر توضیح دهیم.
خزش و ایندکس کردن
همانطور که حتما میدانید و در قسمت قبلی نیز به آن اشاره کردیم، تعداد سایتها در رابطه با هر موضوعی، بسیار زیاد است؛ همین امر موجب شده تا کار برای موتورهای جستجو، کمی دشوارتر از گذشته شده باشد؛ در واقع هر یک از موتورهای جستجو باید یک روشی را پیش گرفته تا در تمامی وبسایتها و صفحات مختلف آنها خزش کنند.
یکی از روشهای دسترسی، لینک داخلی و خارجی میباشد که به موتور جستجو و رباتهای آن اجازه دسترسی به اسناد مرتبط با یکدیگر را میدهد.
پس از آنکه موتورهای جستجو به اسناد مرتبط به یکدیگر، دسترسی پیدا میکنند، اقدام به بازگشایی کدهای موجود در آنها میکنند و در نهایت، اطلاعات مورد نیاز را در پایگاه داده خود، ذخیره میکنند تا هر زمان که کاربران به آنها نیاز داشته باشند آنها را فراخوانی کرده و در اختیار کاربران، قرار دهند؛ به این کار موتورهای جستجو، ایندکس کردن میگویند.
نکته قابل توجه، سرعت موتورهای جستجو میباشد که از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به این معنا که هر زمان هر یک از کاربران در فضای اینترنت و یا بهتر بگوییم در یک موتور جستجو نظیر گوگل به دنبال پاسخ نیازهای خود میگردد، به هیچ عنوان دوست ندارد حتی برای لحظه ای منتظر بماند.
به همین دلیل، کمپانیهای هر یک از موتورهای جستجو در اقصی نقاط جهان، مراکز مختلفی را با هزاران دستگاه با هدف پردازش حجم گستره ای از اطلاعات، ایجاد کردهاند تا هر زمان که کاربران در موتور جستجو به دنبال موضوعی هستند، سایتهای مرتبط با آن در کمترین زمان ممکن به آنها نمایش داده شود.
مرتب کردن سایتها براساس موضوع هر یک
موتورهای جستجو، اطلاعات مورد نیاز خود از سایتهای مختلف را در پایگاه دادهای ذخیره میکنند تا هر زمان که کاربران در آنها به دنبال موضوع بودند، وبسایتهای مرتبط را برای آنها به نمایش بگذارند.
اکنون یک سوال خیلی مهم مطرح میشود و آن هم این است که موتورهای جستجو، چگونه ارتباط معنایی جستجوی کاربران و وبسایتها را پیدا میکنند؟
راستش را بخواهید، گوگل به عنوان یکی از بهترین موتورهای جستجو تا همین چند سال پیش، خیلی درست نمیتوانست ارتباط معنایی وبسایتهای مختلف را با جستجوهای کاربران تشخیص دهد و به همین دلیل، مدیران بسیاری از وبسایتها تنها با چندین ترفند، رباتهای موتور جستجوی گوگل را گولزده و به رتبههای خوبی در نتایج گوگل درست مییافتند؛ این امر سبب میشد تا کاربران به هنگام جستجو به دنبال موضوعات مختلف به محتوای ارزشمند و یا اینکه به پاسخ سوال خود، دسترسی پیدا نکنند! تصور کنید چنین اتفاقی هنگام جستجوی خود شما در موتور جستجو رخ دهد، چقدر کلافه میشوید؟ مسلما خیلی زیاد!
خوشبختانه این روزها، اتفاقات این چنینی رخ نمیدهد که کاربران را آزرده خاطر کند؛ دلیل آن هم پیشرفت الگوریتمهای موتورهای جستجو و به ویژه گوگل میباشد که فاکتورهای مختلفی را مورد بررسی قرار میدهند تا در نهایت، مرتبطترین وبسایتها و محتواها به موضوع مد نظر کاربران را به آنها نمایش دهند.
در نتیجه دیگر فردی نمیتواند با گولزدن گوگل، رتبهی بالایی در این موتور جستجو، کسب کند. برخی از مهمترین فاکتورهای مد نظر موتور جستجوی گوگل برای رتبه بندی وبسایتها در نتایج آن، عبارت است از:
محبوبیت سایت
یکی از مهمترین فاکتورها برای رتبه بندی سایتهای مختلف، محبوبیت سایت، نزد کاربران مختلف میباشد؛ بدیهی است که هر چه یک سایت، نزد کاربران خود، محبوبیت بیشتری داشته باشد، نشان دهنده این است که محتواهای آن ارزشمندتر است؛ به این معنا که به خوبی قادر است تا نیاز کاربران خود را پاسخ دهد و در نتیجه، سایتی مفید است.
در واقع هنگام طراحی سایت، باید به این نکته توجه داشته باشید که سایت خود را در وهله اول، برای مخاطبان، طراحی کنید نه موتور جستجو. شاید بپرسید که این به چه معناست؟
همانطور که به آن اشاره کردیم، متاسفانه در گذشته که الگوریتمهای گوگل، هنوز پیشرفت چشمگیری نداشتند و قادر به تشخیص محتوای با کیفیت از محتوای بی کیفیت نبودند، بسیاری از افراد تنها با هدف کسب رتبه خوب برای وبسایت خود، محتوای بی ارزش تولید می کردند که اصلا برای کاربران، مفید نبود.
گوگل پس از مدتی متوجه این موضوع شد و در نتیجه با پیشرفته شدن الگویتمهای آن، رتبه گرفتن در این موتور جستجو، دیگر به سادگی گذشته نیست و یکی از لازمههای آن این است که هر یک از افراد، صفحات مختلف سایت خود را در وهله اول برای کاربران طراحی کنند؛ به این معنا که نیازهای کاربران خود را در نظر گرفته و متناسب با آنها محتوایی ارزشمند تولید کرده تا بتواند پاسخگوی نیازهای آنها باشد.
مشخص کردن ساختار سایت برای گوگل
یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای گوگل جهت رتبه بندی وبسایتهای مختلف، مشخص کردن ساختار سایت برای این موتور جستجو میباشد؛ به این معنا که امکان دسترسی به هر یک از صفحات سایت برای گوگل وجود داشته باشید.
این امر با استفاده از دسته بندیهای صحیح و همچنین لینکهای متنی، امکان پذیر میباشد. به طور کلی استفاده از لینک برای گوگل، بسیار حائز اهمیت است. در واقع موتورهای جستجو با استفاده از لینکهای مختلف داخلی و خارجی، میزان اعتبار صفحات سایتها را با یکدیگر مقایسه میکنند.
بدیهی است که اگر وبسایتتان از دیگر سایتهای مرتبط و معتبر، لینک دریافت کرده باشد، به این معناست که توسط آن سایت، مورد تایید قرار گرفتهاست؛ در نتیجه موتور جستجو به این موضوع، پی میبرد که سایت مد نظر، مفید و ارزشمند است؛ به همین دلیل است که وبسایتهای دارای لینک از دیگر سایتهای معتبر و مرتبط با موضوع سایت خود، رتبه بالایی در نتایج موتور جستجوی گوگل دارند. این موضوع به قدری مهم است که بخشی از الگوریتم گوگل که پیج رنک نام دارد به منظور بررسی لینکهای داخلی و خارجی وبسایتهای مختلف، اختصاص داده شدهاند.
توجه به کلمات کلیدی
توجه به کلمات کلیدی نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای گوگل جهت رتبه بندی وبسایتها میباشد. کلمات کلیدی مرتبط با موضوع وبسایت خود را پیدا کرده و به تعداد کافی در بخشهای مختلف محتواهای مختلف خود از آنها استفاده کنید.
یکی از سایت هایی که بعد از ابزار الکسا میتواند به پیدا کردن کلمات کلیدی هدفمند شما کمک کنید ابزار سیمیلار وب است که میتوانید از این ابزار قدرتمند نیز استفاده کنید.
خواسته موتور جستجو چیست؟
تمامی موتورهای جستجو از هر نوعی که باشند در نهایت از مدیران وبسایتها میخواهند تا سایتی مفید راه اندازی کنند که اطلاعات داخل صفحات مختلف آن، نیازهای کاربران مختلف را پاسخ دهد.
بدیهی است که هر چه سایت، ارزش بیشتری برای مخاطبان خود ایجاد کند به مرور، تعداد بازدیدکنندگان آن افزایش خواهد یافت که تاثیر مستقیمی در رتبه بندی آن دارد. در واقع افراد مختلف با هدف دریافت پاسخ برای سوالات خود و یا به طور کلی تر رفع نیازهای خود، وارد وبسایتها میشوند؛ اگر وبسایت مدنظر، پاسخ نیازهای مخاطب خود را به خوبی ارائه دهد، موجب میشود تا کاربر به مشتری دائمی آن تبدیل شود.
در حقیقت خواسته موتور جستجو همان خواسته کاربران از وبسایتهاست؛ موتور جستجو با استفاده از الگویتمهای پیشرفته خود در تلاش است تا سایتهای معتبر و مفید را از سایتهای غیر مفید، جدا کند تا در نهایت با افزایش رتبه سایتهای مفید، هر یک از کاربران در کمترین زمان ممکن و به راحتی بتوانند پاسخ نیازهای خود را دریافت کنند.
سخن پایانی
ما در این مطلب سعی کردیم، پاسخ سوال موتور جستجو چیست را به طور جامع ارائه داده و سپس 3 تا از بهترین موتورهای جستجو را به همراه نحوه عملکرد آنها بیان کنیم.
امید است که به شما عزیزان در درک این مفهوم، کمک کرده باشیم تا بتوانید با استفاده از اطلاعاتی که در این مقاله، کسب کردید، وبسایت خود را راه اندازی کرده و با کسب رتبه بالا در نتایج موتور جستجوی مد نظر خود به موفقیتهای زیادی دست یابید. اکنون شما میتوانید سوالات و یا نظرات خود را با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول موتور جستجو
موتور جستجو (Search Engines) از مجموعه ای از نرم افزارها و سخت افزارها تشکیل شده که در میان حجم زیادی از دادهها و اطلاعات مختلف در فضایی مشخص اعم از یک پایگاه داده و یا در فضای وب، جستجو میکند.
موتورهای جستجو دو عملکرد بزرگ دارند که عبارتند از: 1- خزش و ایندکس سایتهای مختلف 2- مرتب کردن سایتها براساس موضوع هر یک
تمامی موتورهای جستجو از هر نوعی که باشند در نهایت از مدیران وبسایتها میخواهند تا سایتی مفید راه اندازی کنند که اطلاعات داخل صفحات مختلف آن، نیازهای کاربران مختلف را پاسخ دهد.
عاااااااااااالی 😍😍😍
ایول 😍😍😍
چه سایت قشنگی دارین 😍😍
نظر لطف شماست
محتوای خوبی بود
واقعا عالی بود من برای اینکه خزنده های موتور جستجو بتونن راحت تر مقالات سایت را پیدا کنن حتما باید نقشه سایت را داخل ربات تی ایکس تی اضافه کنم یا خودشون پیدا میکنن و مهم نیست؟
سلام ممنون از تعریفتون. میتونه باشه ولی خب ما الان پروژه کار میکنیم خیلی از صفحاتش اصلا تو سایت مپ نیست و رتبه داره و ایندکس شده چه برسه به اینکه لینک سایت مپ در روبت باشه!
قبلا یک ترفندی بود عکس رو توی گوگل بارگزاری میکردی و عکس های مشابه در موتور جستجو رو بهت نشون میداد اون رو چجوری باید به کاری بگیرم ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام المیرا جان
هنوزم هست
کافیه تو گوگل بالا سمت راست زده images رو انتخاب کنید و میتونید سرچ عکس رو هم از طریق url انجام بدین هم بارگزاری عکس موردنظرتون
نویسنده این متن کیه؟ خیلی عالی بود
این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه 😍