بازاریابی محتوایی چیست؟

زمان مطالعه: 5 دقیقه

برای این که یک سایت به صفحه اول گوگل برسد، نیازمند تکنیک ها، دانش ها و مهارت های زیادی است. یکی از مهم ترین عناصر تاثیرگذار در این که یک سایت مورد توجه گوگل قرار بگیرد، محتوایی است که روی آن سایت منتشر می شود.

اما داشتن یک محتوای یونیک خوب تنها چیزی نیست که برای رسیدن یک صفحه به نخستین نتایج گوگل لازم است بلکه محتوا علاوه بر یونیک و معتبر بودن، باید سئو هم شده باشد.

به طور کلی، سئو به دانشی می گویند که دانستن آن برای رساندن سایت، به صفحات نخست جستجو لازم است. سئو شامل موارد مختلفی است که سئوی محتوا (SEO Content) یکی از آن هاست. سئو کردن محتوا شامل موارد زیادی است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

محتوای سئو شده چیست؟

محتوای سئو شده محتوایی است که در آن اصول سئو رعایت شده باشد. باید بدانید که گوگل یک ربات است و شما باید با این ربات تعامل داشته باشید، این تعامل توسط اصول سئو در محتوا برقرار می شود. نگران نباشید، اصول سئو چندان چیز پیچیده ای نیست و یادگیری و به خاطر سپردن آن ها کار دشواری نیست.

انواع محتوای سئو شده کدام است؟

محتوای سئو شده فقط به مقاله ها خلاصه نمی شود. در زیر انواع محتواهای سئو شده را بررسی خواهیم کرد.

پست های وبلاگ: پست وبلاگ می تواند شامل متن، عکس و ویدیو باشد، از این رو تاثیرگذاری بالایی دارند.

صفحات ثابت: شامل صفحاتی مانند صفحه «درباره ما» است، که عموما تغییری در گذر زمان در آن ایجاد نمی شود.

صفحات محصولات: این صفحه ها به معرفی یک محصول و فروش آن می پردازد.

صفحه فرود: این صفحه، اولین صفحه ای است که کاربر در حین ورود به سایت از راه انواع تبلیغات با آن مواجه می شود.

چرا بازاریابی محتوا را انتخاب کنیم و آموزش ببینیم؟

دلایل استفاده از بازاریابی محتوایی

امروزه در دست هر کسی یک گوشی هوشمند وجود دارد و کمتر کسی را پیدا می کنید که برای دریافت پاسخ سوال های خود به گوگل مراجعه نکند. در تمام جهان از جمله ایران، گوگل تبدیل به نخستین مرجع پاسخگویی به سوالات مردم است.

با این حساب چگونه می توان در چنین دنیایی کاسب بود ولی اهمیت بازاریابی محتوا را نادیده گرفت. در سال های اخیر بازاریابی محتوا به یکی از اساسی ترین راه های جذب مشتری تبدیل شده است. با استفاده از بازاریابی محتوا، به جای این که شما دنبال مشتری بگردید، مشتری خودش شما را پیدا می‌کند.

کافی است محتوای خوبی تولید کنید و به معرفی و بررسی محصول خود بپردازید، اگر محتوای شما متنی است، با رعایت اصول و قوائد سئو به صفحات نخست گوگل خواهید رسید. اینگونه کاربر با جستجو در گوگل، فرصت این را دارد که محصولات شما را با محصولات سایت های دیگر مقایسه کند و خرید خود را انجام دهد، این که کاربر محصول شما را خریداری کند یا نه، بستگی به کیفیت محتوای شما دارد.

محتوای پیشنهاد شده: اصطلاحات مهم سئو چیست

نکات نوشتن محتوای سئو شده چیست؟

اگر تا به اینجای مطلب را خوانده باشید حتما این سوال برایتان ایجاد شده است که باید چه نکاتی را در مقاله رعایت کرد تا یک محتوای سئو شده داشته باشیم. در ادامه به اصولی اشاره خواهیم کرد که طبق آخرین آپدیت الگوریتم های گوگل، تاثیر زیادی بر دیده شدن مقاله شما و سئو شدن آن دارد.

انتخاب کلمه کلیدی هدفمند

مهم ترین و اولین گام در تولید یک محتوای سئو شده، انتخاب کلمه کلیدی درست است. این که کلمه کلیدی مناسب را چگونه و با استفاده از چه ابزارهایی باید پیدا کنید نیازمند دانش خاصی است که در مقاله های دیگری به طور کامل به آن اشاره شده است. به طور خلاصه این کار با استفاده از ابزارهای سئو و تکنیک هایی انجام می شود که سئوکار ها با کمک گرفتن از آن ها به بهترین کلمه کلیدی دست می‌یابند.

یکی از ابزارها برای استخراج کلمات کلیدی،  سیمیلار وب است که بعد از خداحافظی الکسا خیلی نقش پر رنگی داشته است.

بهینه سازی عنوان مطلب

در سئوی مطلب، تگ عنوان، اهمیت زیادی دارد چرا که عنوانی که در نتایج گوگل نشان داده می‌شود کاربر را مجاب به کلیک کردن روی سایت شما می‌کند. از طرف دیگر اگر تیتر خوبی انتخاب نکنید، کاربر به سادگی از مطلب شما خواهد گذشت و نرخ کلیک سایت شما پایین خواهد آمد. عنوان محتوا باید با متن آن همخوانی داشته باشد. همچنین باید حداکثر 60 کاراکتر داشته باشد.

بهینه سازی سرتیتر و زیرعنوان ها

به سرتیتر اول محتوا، H1 می‌گویند. سرتیتر اولین تیتر در محتوای شما است و پس از آن اصل محتوا شروع می شود، معمولا پیش از سرتیر 350 کلمه مقدمه در ابتدای محتوا می‌نویسند. باید در سرتیتر اول، کلمه کلیدی استفاده شود تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

زیر عنوان ها، شامل تگ های H2، H3 و… است. حتما در مطالب خود از زیرعنوان استفاده کنید. حداقل یکی از زیرعنوان ها بهتر است دارای کلمه کلیدی باشند. بهتر است زیر هر تگ، بیش از 350 کلمه نوشته نشود. این موضوع هم روی تجربه کاربری تاثیر دارد هم مورد توجه گوگل قرار می‌گیرد.

استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف نخست

استفاده از کلمه کلیدی در ابتدای محتوا

سعی کنید در ابتدای پاراگراف اول از کلمه کلیدی استفاده کنید، اگر میسر نبود، می‌توانید در صد کلمه ابتدایی پاراگراف از آن استفاده کنید. در کل استفاده از کلمه کلیدی در این پاراگراف، علاوه بر اهمیتی که برای گوگل دارد، برای تجربه کاربری هم مفید است.

استفاده از تصاویر

هرچه تعامل کاربر با محتوا را افزایش دهید، نرخ کلیک یا CTR شما بهتر خواهد شد که در نتیجه باعث می‌شود به صفحات نخست جستجو گوگل برسید. تصاویر بهتر است با کیفیت و در عین حال کم حجم باشند، تا سرعت لود صفحه سایت شما پایین نیاید. برای سئو تصاویر حتما از توضیحات جایگزین(تگ ALT) استفاده کنید.

چگالی کلمه کلیدی

سعی کنید در هر 1000 کلمه محتوا حداقل 5 و حداکثر 25 بار از کلمه کلیدی مد نظر خود استفاده کنید. استفاده کم و یا بیش از اندازه از کلمه کلیدی اصلی، سئوی محتوای شما را خراب می‌کند از این رو بهتر است از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید. استفاده از کلمات کلیدی مرتبط محدودیت خاصی از نظر سئو ندارد اما باید مراقب باشید که کیفیت متن و محتوای شما را پایین نیاورد.

لینک خارجی و داخلی

در مطالب خود کاربر را به سایت های بزرگ و مرتبط ارجاع دهید، این کار هم اعتبار شما را نزد مخاطب بالا می برد و هم مورد توجه گوگل قرار می‌گیرد. علاوه بر این قرار دادن چند لینک داخلی در مطلب هم برای سئو بسیار مفید است و سعی کنید در هر مطلب به چند صفحه سئو شده و مرتبط از سایتتان لینک بدهید.

استراتژی تولید محتوا چیست؟

استراتژی تولید محتوا، شما را به هدفی که از تولید محتوا دارید می رساند. این استراتژی می تواند شامل هدفگذاری های بلندمدت یا کوتاه مدت باشد. در گام بعدی استراتژی محتوا، هویت برند خود را مشخص می کنید.

اگر می خواهید استراتژی محتوای خوبی داشته باشید باید با جامعه هدف و مشتریان خود آشنا باشید و آن ها را بشناسید. تحلیل رقبا و بررسی مخاطبان نیز در استراتژی تولید محتوا اهمیت زیادی دارد.

بعد از این ها به سراغ خود محتوا بروید، تعیین کنید که محتوایتان چه ویژگی هایی داشته باشد، در هر محتوا چند عکس، ویدئو، تیتر و… وجود داشته باشد و لحن محتوا چگونه باشد. تعیین کانال های محتوا و تدوین تقویم محتوا در گام های بعدی قرار دارند.

شما برای گوگل می نویسید یا برای مخاطب؟

با تمام آنچه از ضرورت وجود اصول و آموزش سئو در محتوا گفته شد، دانستن این نکته الزامی است که نباید نظر مخاطب را فدای گوگل کنید. تجربه‌ای که کاربر از بودن در سایت شما و خواندن مقاله های شما دارد بسیار با اهمیت است و شما نباید صرفا یک محتوای سئو شده قرار دهید که در آن سوال های کاربر پاسخ داده نشده باشد.

اگر کاربر از مطلبی که برای او نوشتید ناراضی باشد، در سرچ های بعدی حتی اگر لینک سایت شما را ببیند مطمئنا روی آن کلیک نخواهد کرد و این موضوع روی نرخ کلیک شما تاثیر گذار خواهد بود.

سوالات متداول سئو محتوا

محتوای سئو شده دقیقا چیست؟

محتوای سئو شده محتوایی است که در آن اصول سئو رعایت شده باشد. باید بدانید که گوگل یک ربات است و شما باید با این ربات تعامل داشته باشید، این تعامل توسط اصول سئو در محتوا برقرار می شود. نگران نباشید، اصول سئو چندان چیز پیچیده ای نیست و یادگیری و به خاطر سپردن آن ها کار دشواری نیست.

چه مواردی را باید در بازاریابی محتوا انجام دهیم؟

موارد زیادی باید در بازاریابی محتوایی رعایت شود از جمله: انتخاب کلمه کلیدی هدفمند، بهینه سازی عنوان و سرتیترها، استفاده از عکس، لینک داخلی و خارجی و …

2.3/5 - (3 امتیاز)

Keshavarzمشاهده نوشته ها

Avatar for Keshavarz

من الهام کشاورز هستم و از سال 92 به صورت تخصصی در حوزه سئو فعالیت میکنم و درحال حاضر مدرس این حوزه هستم.

12 نظر از کاربران عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *