آموزش سمراش

زمان مطالعه: 6 دقیقه

SEMrush، برای نشان دادن اینکه کدام کلمات کلیدی عملکرد خوبی دارند، ترافیک وب سایت چگونه هدایت شود و کدام یک نیاز به بهبود دارند، یک ابزار بسیار عالی است. این ابزار  ایده‌هایی را برای صفحات خاصی که نیاز به بهینه‌سازی دارند ارائه می‌دهد، از جمله محتوا، استراتژی‌ها، بک لینک‌ها، بهینه‌سازی فنی موتورهای جستجو مورد بررسی قرار می‎گیرند.

به راحتی می‌توانید ببینید که رقبای شما برای سایت‌های مشابه چه می‌کنند. برای بهبود سئو و استراتژی محتوای خود، می‌توانید لیستی از وب سایت‌هایی را که به وب سایت شما پیوند می‌دهند را نیز مشاهده کنید. سایت الهام کشاورز با ارائه آموزش سمراش توانسته نیاز کاربران در این زمینه را برطرف کند.

در ابتدا بایستی از طریق لینک زیر وارد سایت سمراش شده و اکانت مورد نظرتان را خریداری نمائید.

https://www.semrush.com/         یا از طریق سایت نوین ترند اکانت را خریداری نمائید.

بخش جستجوی طبیعی (Organic Research)

بخش جستجوی طبیعی (Organic Research)

برای استفاده از این ابزار در SEMrush، کافیست نام سایت رقیب را در جستجوی طبیعی (Organic Research) درج و داده‌های جذابی را دریافت کنید که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Keywords: اعدادی که در این قسمت نمایش داده می‌شود، تمام کلمات کلیدی هستند که یک سایت توانسته با آنها رتبه‌‌ای دریافت کند.
Traffic: ترافیک، به طور ماهانه میزان بازدید از سایت که از طریق جستجوی کاربران به دست آمده را تخمین می‌زند.
Traffic Cost: این معیار مورد علاقه، به این معنا است که ارزش ترافیک طبیعی سایت، تا چه حدودی تخمین زده شده است.

بخش موقعیت‌های طبیعی جستجو (Organic Research Positions)

از طریق موقعیت‌های طبیعی جستجو (Organic Research Positions) در SEMrush، می‌توانید کلمات کلیدی مؤثر در گرفتن رتبه را مشاهده و برای بالا بردن رتبه خود از آنها استفاده کنید. در این نوار ابزار می‌توانید ترافیک و حجم جستجو کلمه کلیدی و عبارت‌هایی که بیشتر جستجو شده‌‌اند را بررسی کنید.

این امکان وجود دارد با انتخاب Featured Snippet یک کلمه کلیدی را با یک فاکتور خاص، جستجو کنید. پیشنهاد می‌شود از Organic Research Positions برای دستیابی به کلمات کلیدی بیشتر استفاده و موقعیت‌های بیشتری دست پیدا کنید.

مقاله مرتبط  سئو چیست و چرا مهم است؟

بخش تجزیه و تحلیل ترافیک (Traffic Analytics)

بخش تجزیه و تحلیل ترافیک (Traffic Analytics)

علاوه بر استفاده از کلمات کلیدی که در گوگل رتبه بندی می‌کنید و صفحه اول گوگل آنها را نمایش می‌دهد، تجزیه و تحلیل ترافیک وب سایت نیز مهم است، اینکه چه کسانی و از کجا وب سایت شما را بازدید می‌کنند. در قسمت تجزیه و تحلیل ترافیک (Traffic Analytics)، ابتدا با اعدادی رو به رو می‌شوید که ترافیک سایت را در موقعیت‌های مختلف تخمین می‌زند. به این معنا که می‌توانید جایگاه خود را با رقبا مقایسه کنید.

در آموزش SEMrush، بخش تجزیه و تحلیل ترافیک همچنین می‌توانید تعداد بازدیدهای وب سایت را در یک بازه زمانی مشخص بررسی کنید. علاوه بر این، میانگین نرخ پرش را مشاهده خواهید کرد که یک نمودار از تغییرات معیارها در طول زمان مشخص است.

قسمت مهم در این بخش Traffic Sources یا منبع ترافیک است که نه تنها می‌توانید یک تفکیک از منابع ترافیک یک سایت را مشاهده کنید، بلکه فهرستی دقیق از سایت‌هایی که بیشترین ترافیک را نسبت به سایت مورد نظر دارند را مشاهده خواهید کرد.

بخش جستجوی پولی (Paid Search)

بخش جستجوی پولی (Paid Search)

اگر به دنبال یک ابزار تبلیغات کلیکی PPC هستید، جستجوی پولی (Paid Search) در SEMrush یک ابزار عالی است. از قابلیت‌های آن پیدا کردن کلمات کلیدی منتخب توسط رقبا و کپی کردن آن است. همچنین با انتخاب ad، می‌توانید ادهایی که بر روی کلمه ایجاد شده است را ببینید.

اگر در قسمت اد کلماتی را پیدا کردید که در مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار گرفته‌‌اند به معنای داشتن Quality Score است که کمک می‌کند با انتخاب آنها نیز شما بتوانید به نتایج قابل قبولی دست پیدا کنید.

بخش شکاف کلمه کلیدی (Keyword Gap)

بخش شکاف کلمه کلیدی (Keyword Gap)

در شکاف کلمه کلیدی (Keyword Gap)، با انواع کلمات کلیدی مواجه می‌شوید که رقبا توانسته‌‌اند با انتخاب آنها در یک جایگاه قابل قبولی قرار گیرند. پس، از این فرصت استفاده کنید و با انتخاب آنها شما نیز مانند رقبا جایگاه خود را تغییر دهید. کلمات کلیدی نشان داده شده حاصل ۱۰۰ نتیجه برتر گوگل هستند. اما شما می‌توانید با اعمال فیلترها، در بین کلمات کمتر، کلمات کلیدی موثرتر را انتخاب کنید.

بخش تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Overview)

بخش تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Overview)

از تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Overview) در SEMrush استفاده کنید تا همه چیزهایی را که باید در مورد کلمات کلیدی فعلی وب سایت و روند جستجوی ارگانیک و پولی را بدانید، مشاهده کنید. کافی است کلمات کلیدی یا عباراتی را که می‌خواهید را وارد کنید، متناسب با آن، کلمات کلیدی مشابه کوتاه و بلندی را دریافت خواهید کرد.

سپس حجم جستجو، CPC، سختی و پیشنهاد کلمه متناسب با ریشه کلمه (Seed Keyword) را دریافت خواهید کرد. همچنین در قسمت Google Ads سایت‌هایی که تمرکز بیشتری را روی کلمات کلیدی مورد نظر داشته‌‌اند را می‌توانید ببنید.

مقاله مرتبط  کارشناس سئو کیست و چه مهارت‌هایی دارد؟

بخش مجموعه کلمات کلیدی (All Keywords)

در آموزش سمراش، در قسمت مجموعه کلمات کلیدی (All Keywords)، با جستجوی یک کلمه کلیدی، بیش از هزاران کلمه کلیدی پیشنهادی متناسب با کلمه اصلی را دریافت خواهید کرد.

اما نکته قابل توجه این است که می‌توانید به راحتی کلمه مورد نظر را از لحاظ سختی، حجم جستجو، CPC و غیره مرتب و به تعداد کمی کلمه برسید. می‌توانید از این داده‌ها برای تعیین اینکه آیا کلمه کلیدی همان کلمه‌ای است که برای آن رقابت می‌کنید یا اینکه نوع دیگری از کلمه کلیدی مناسب‌تر است، استفاده کنید.

بخش سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty Tool)

بخش سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty Tool)

قبل از شناسایی کلمه کلیدی مورد نظر، باید اعتبار صفحه و دامنه، سئو درون صفحه‌ای، کیفیت محتوا و هدف از جستجوی کاربر را در نظر بگیرید. گرچه با این ابزار نمی‌توانید اطلاعت کاملی در مورد کلمه کلیدی دریافت کنید اما این امکان را به شما می‌دهد تا حدودی دریافت یا عدم دریافت رتبه را درک کنید.

با وارد شدن به بخش سختی کلمه کلیدی (Keyword Difficulty Tool)، ابتدا باید کلمه کلیدی را وارد کرده تا یک درصد سختی ۰ تا ۱۰۰ دریافت کنید. این امکان نیز وجود دارد تا چندین کلمه را مقایسه و بررسی کنید.

بخش پیگیری جایگاه Position Tracker))

بخش پیگیری جایگاه Position Tracker

ابزار پیگیری جایگاه (Position Tracker) در SEMrush تا حد زیادی ابزار مورد علاقه شما است چرا که می‌توانید رتبه خود را ردگیری کنید. کلمات کلیدی را درج و یک گزارش کامل از جایگاه خود دریافت کنید. در میان انواع روش‌ها این ابزار دقیق‌ترین، ردگیری را انجام می‌دهد. نمایش پیش‌فرض، Visibility Trend است، به این معنا که در ۱۰۰ جستجوی برتر تغییرات ایجاد شده در رتبه بندی را نشان می‌دهد.

بخش حسابرسی سایت (Site Audits)

بخش حسابرسی سایت (Site Audits)

برای حسابرسی سایت (Site Audits)، ابزار SEMrush می‌تواند یک گزینه مناسب باشد. از این طریق می‌توانید خطاهایی که سئو فنی شما را تهدید می‌کنند، شناسایی کنید. علاوه بر این، اگر هشدارهایی مبنی بر ایرادات را نیز دریافت کنید، از این طریق می‌توانید آنها را رفع کنید. نکته قابل توجه در این بخش مقایسه کراول‌ها است. در مجموعه این ابزار می‌تواند به طور خودکار، سئو فنی سایت را بهبود ببخشد.

بخش نمونه محتوای سئو (SEO Content Template)

بخش نمونه محتوای سئو (SEO Content Template)

در آموزش SEMrush، ایجاد محتوا با کلمات کلیدی مرتبط از طریق نمونه محتوای سئو (SEO Content Template) بسیار آسان است. بدین طریق که با درج کلمه کلیدی مورد نظر، می‌توانید ۱۰ جستجوی برتر را دریافت کنید که کلماتی هم معنا با کلمه مورد نظر شما هستند. قابلیت دیگر این است که می‌توانید آنالیز پیش نویس محتوای خود را نیز مشاهده کنید.

بخش بینش ترافیک ارگانیک (Organic Traffic Insight)

بخش بینش ترافیک ارگانیک (Organic Traffic Insight)

از طریق بینش ترافیک ارگانیک (Organic Traffic Insight)، داده‌های سطح کلمه کلیدی مورد نظر، شبیه سازی می‌شود. در مرحله اول باید اتصال حساب کاربری خود در گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول، به این ابزار را انجام دهید. سپس داده‌ها آنالیز و کلمات کلیدی که بیشترین ترافیک ارگانیک را نسبت به سایت دارند را مشخص می‌کند.

مقاله مرتبط  سئوکار حرفه‌ ای وردپرس کیست؟

لینک سازی (Backlinks)

لینک سازی (Backlinks)

بین Ahrefs و SEMRush می‌توان گفت، برای بک لینک گرفتن Ahrefs بهتر عمل کرده است. بررسی پروفایل لینک یک سایت، بررسی اعتبار کلی لینک، بررسی بک لینک‌ها از نظر متن پیوند، فالو یا نوفالو بودن را با لینک سازی (Backlinks) بررسی کنید.

همچنین با این ابزار می‌توانید لینک سازی کنید. ابتدا کلمه کلیدی مورد نظر را وارد می‌کنید، سپس سایت‌هایی که توسط کلمه کلیدی رتبه دریافت کرده‌‌اند و سایت‌هایی که بک لینک داده‌‌اند را معرفی خواهد کرد.

بررسی کننده سئو درون صفحه‌ای (On-Page SEO Checker)

در آموزش سمراش، تمام آنچه به سئو درون صفحه‌ای مربوط می‌شود از جمله تگ‌های عنوان و تگ‌های H1، در بررسی کننده سئو درون صفحه‌ای (On-Page SEO Checker)، مورد آنالیز قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، کلمات و عبارتی که از نظر معنایی با محتوای شما مرتبط هستند را شناسایی کرده و می‌توانید آنها را در محتوای خود به کار گیرید. معرفی سایت‌هایی که امکان دریافت بک لینک از آنها وجود دارد، نیز معرفی خواهند شد.

سخن پایانی

اکنون که فهمیدید آموزش SEMrush چگونه می‌تواند برای کسب و کار شما مفید باشد، با معرفی تعدادی از محبوب‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار اینک می‌توانید ترافیک بیشتری را به وب‌سایت خود هدایت و مشتریان بالقوه بیشتری را جذب کنید. با SEMrush، می‌توانید داده‌ها را جمع‌آوری کنید و نتایج را به ‌صورت گزارش‌های PDF یا Excel دریافت کنید.

می‌توانید این گزارش‌ها را در صورت نیاز تنظیم و آنها را از طریق پیوندهای سریع یا مستقیماً از طریق ایمیل به اشتراک بگذارید. این ویژگی اشتراک‌گذاری به کل تیم سایت شما اجازه می‌دهد تا در هر زمان و هر مکان با آخرین اطلاعات به‌روز باشند. با مراجعه به سایت الهام کشاورز می‌توانید اطلاعات کافی را در این زمینه دریافت کنید.

سوالات متداول ابزار سمراش

ابزار سمراش چه کارایی دارد؟

ابزار سمراش برای نشان دادن اینکه کدام کلمات کلیدی عملکرد خوبی دارند، ترافیک وب سایت چگونه هدایت شود و کدام یک نیاز به بهبود دارند بسیار عالی است.

در این آموزش به کدام بخش ها پرداخته می‌شود؟

به بخش هایی همچون Organic Research، Organic Research Positions، Traffic Analytics، Paid Search، Keyword Gap، Keyword Overview، All Keywords، Keyword Difficulty Too، Position Tracker و … پرداخته می شود.

4.6/5 - (9 امتیاز)
اگه این محتوا رو دوست داشتی به اشتراک بزار و ستاره بده

2 نظر از کاربران عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.