چک لیست کامل سئو سایت

زمان مطالعه: 8 دقیقه

شاید این کلمه کمی برای شما ناآشنا باشد و از خود سؤال کنید که چک لیست سئو چیست؟ در پاسخ باید بیان کنیم ما برای راه‌اندازی یک سایت سئو شده قابل قبول، به لیستی از موارد احتیاج داریم تا بتوانیم در هنگام تولید محتوا، تک‌تک موارد لازم در این لیست را بررسی کرده و کلیه آنها را رعایت کنیم.

در واقع ما می‌توانیم توسط این چک لیست، موجب ارتقای رتبه سایت خود در نتایج گوگل شویم. در ادامه قصد داریم تا موارد بیشتری درباره چک لیست سئو بیان کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه ما را تا انتهای مقاله همراهی نمایید.

نحوه استفاده از چک لیست سئو

حال که با تعریف اولیه چک لیست سئو آشنا شدید بهتر است با نحوه استفاده از این چک لیست نیز آشنا شوید. بهترین اقدامی که جهت استفاده از این چک لیست می‌توان انجام داد، آن است که کلیه موارد گفته شده برای هر یک از بخش‌ها را بر روی یک کاغذ بنویسید.

سپس هنگام رعایت کردن هر یک از این نکات، آن‌ها را علامت بزنید. با رعایت کردن کلیه موارد ذکر شده در چک لیست سئو می‌توان یک نتیجه عالی را در گوگل مشاهده کرد.

چک لیست اولیه سئو

چک لیست اولیه سئو

بهتر است مطالب اولیه چک لیست سئو را با معرفی چند ابزار سئو آغاز کنیم. شاید این ابزارها به صورت مستقیم و تنهایی نتوانند رتبه گوگل را بهبود بخشند؛ اما می‌توانند در تنظیم رتبه شما در گوگل نقش مهمی ایفا کنند.

سرچ کنسول گوگل را نصب کنید.

شما می‌توانید جهت ردیابی عملکرد و جستجوی ارگانیک سایت خود، سرچ کنسول گوگل که یک ابزار رایگان هست را نصب نمایید. در واقع نصب سرچ کنسول گوگل برای کلیه وب‌سایت‌ها مهم تلقی می‌شود. شما می‌توانید با نصب این کنسول، اقدامات زیر را انجام دهید.

  • بررسی رنک کلمات کلیدی خود
  • مشخص نمودن موقعیت‌های رتبه‌بندی
  • یافتن خطاهای وب‌سایت
  • ارسال نقشه سایت

گوگل آنالیتیکس را نصب نمایید

شما با نصب Google Analytics که یک ابزار رایگان است می‌توانید مشاهده کنید که چندین نفر از سایت شما بازدید کرده‌اند. از کجا آمده و چگونه با آن تعامل دارند. به بیان دیگر شما می‌توانید کمپین‌های خود را توسط این ابزار مهم گوگل هدف‌گیری کرده و در آخر، بررسی و نتیجه‌گیری را انجام دهید.

نصب پلاگین سئو(در صورت وجود سایت وردپرسی)

انتخاب پلاگین رنک مث یا یوآست

بهتر است این موضوع را بدانید که اگر شما از وردپرس استفاده می‌کنید، به یک افزونه سئو جهت کمک به بهینه‌سازی مواردی از قبیل نقشه سایت و متا تگ‌ها نیاز خواهید داشت. ؛ yoast seo و Rank Math دو افزونه مهم هستند؛ اما شما فقط به یک مورد از آن‌ها نیاز خواهید داشت.

ارسال و ایجاد یک نقشه سایت یا site map

اگر شما یک نقشه سایت ایجاد کنید، این نقشه‌ها به موتورهای جستجو می‌گویند که در کدام بخش از مطالب مهم سایت ما را پیدا کنند تا بتوانند صفحات سایت را به راحتی خزیده و فهرست بندی نمایند. شما می‌توانید اغلب نقشه سایت خود را در یکی از آدرس‌های اینترنتی زیر بیابید.

ایجاد یک فایل robots.txt

بحث دیگری که در چک لیست سئو مطرح می‌شود، ایجاد یک فایل robots.txt می‌باشد. این فایل، یک فایل متنی ساده می‌باشد که به موتورهای جستجو می‌گویند که در کدام بخش می‌تواند و در کدام بخش نمی‌تواند در سایت شما قرار گرفته و در آن خزش کنند.

بهتر است بدانید که داشتن این فایل می‌تواند مفید باشد؛ اما اگر نیاز است که از خزیدن موتورهای جستجو در بعضی صفحات یا بخش‌های سایت خود پیشگیری کنید، داشتن این فایل ضروری می‌باشد.

این مطلب را با یک مثال توضیح می‌دهیم تا فهم آن برای شما راحت‌تر باشد. به‌عنوان‌مثال فرض کنید که شما مدیر یک فروشگاه آنلاین هستید.

ممکن است شما دوست نداشته باشید که گوگل صفحه سبد خرید شما را خزیده و فهرست بندی کند. همین جا است که می‌توانید توسط فایل robots.txt این را به خزنده‌های گوگل اعلام کنید تا از خزش این صفحه جلوگیری کند.

چک لیست سئو تکنیکال

چک لیست سئو تکنیکال

اغلب مسائل فنی سئو می‌توانند وب‌سایت را از رتبه‌ای که شایستگی آن را دارند باز دارند. در چک لیست سئو تکنیکال تکنیک‌هایی وجود دارد که باید بر اساس آن‌ها رفتار کنند. این تکنیک‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

برنامه‌ریزی ساختار وب‌سایت

اینکه کاربران سایت شما و موتورهای جستجو قادر باشند به راحتی در وب‌سایت شما حرکت کنند، دارای اهمیت بسیار بالایی است. در همین راستا شما باید یک ساختار منطقی برای سایت خود ایجاد کنید. برای این اقدام می‌توانید یک نقشه ساده ذهنی به وجود آورید. برای اینکه موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان قادر باشند میان صفحات حرکت کنند، هر شاخه و دسته روی نقشه باید دارای یک لینک داخلی باشند.

از اینکه وب‌سایت شما قابل خزش توسط خزنده‌های گوگل هست، اطمینان حاصل کنید

بررسی گزارش هشدارها در coverage موارد محرومیت مرتبط با robots.txt را در Google search Console بررسی نمایید؛ زیرا گوگل قادر نیست محتواهای قابل خزش را به صورت درست فهرست بندی کند. اگر قصد دارید که گوگل صفحاتی که مسدود شده اند را ایندکس کند باید قانونی را که موجب مسدود شدن می‌گردد از فایل robots.txt خود حذف نمایید.

از قابلیت ایندکس شدن وب‌سایت خود مطمئن شوید.

اگر موتورهای جستجو بتوانند در یک صفحه خزش کنند، این به معنای آن نیست که آنها می‌توانند آن را فهرست بندی نمایند. در صورت وجود متاتگ ربات noindex در صفحه، ایندکس امکان‌پذیر نخواهد بود. گوگل می‌تواند نشانه‌های اینترنتی بدون نما را در گزارش coverage به شما نشان دهد. اگر شما صفحات noindexed که باید ایندکس گردند را دارید باید تگ noindex را حذف نمایید.

استفاده از SSL (https)

‏http می‌تواند از داده‌های بازدیدکنندگان محافظت نماید. استفاده از آن برای سایت‌هایی که فرم تماس و یا سبد خرید دارند و اطلاعات پرداخت کاربران را دریافت می‌کنند، ضروری است(بصورت کلی در هر سایتی ضروری است)؛ زیرا اگر از SSL استفاده نشود گوگل پیام امنیت سایت را به کاربر نشان خواهد داد. این عامل موجب ایجاد حس عدم اعتماد به سایت شما می‌گردد.

اطمینان از وجود وب‌سایت خود در یک دامنه قابل دسترس

از دیگر موارد چک لیست سئو این است که کاربران نباید قادر باشند از طرق مختلف به وب‌سایت شما دست یابند؛ زیرا موجب خزیدن ایندکس صفحات مشابه و مشکلات امنیتی می‌شود.

اطمینان از سرعت بالای لود صفحات

تست سرعت لود سایت

از سال ۲۰۱۰، سرعت لود صفحه برای رتبه‌بندی روی دسکتاپ و از سال ۲۰۱۸ روی تلفن همراه، عمل مهمی به شمار می‌آید. به طور کلی هرچه سرعت لود صفحات کاهش یابد، نرخ پرش افزایش می‌یابد. شما می‌توانید برای مشاهده سرعت بارگیری صفحه وب خود از ابزارهایی مانند pagespeed insights و GTMetrix استفاده نمایید.

اطمینان از mobile friendly بودن سایت

امروزه اغلب کاربران اکثر سرچ ها را در تلفن همراه خود انجام می‌دهند. در این صورت داشتن وب‌سایتی که با موبایل سازگار باشد ضرورت دارد. اگر قصد دارید سازگاری وب‌سایت خود را با تلفن همراه چک کنید می‌توانید از ابزار mobile-friendly Test Tool گوگل استفاده نمایید.

نصب یک افزونه برای فشرده‌سازی تصاویر

می‌توان با فشرده‌سازی تصاویر، فایل‌های تصویری را کوچک کرده و موجب افزایش سرعت صفحه شد. این اقدام بسیار مهم است زیرا سرعت صفحه عاملی برای رتبه‌بندی گوگل می‌باشد.

برطرف نمودن لینک‌های شکسته

وجود لینک‌های شکسته بخصوص در لینک های داخلی سایت، بر تجربه کاربر تأثیر منفی می‌گذارد و می‌تواند اعتبار وب‌سایت شما را کاهش دهد. شما می‌توانید جهت یافتن لینک‌های شکسته، از ابزارهای مختلفی که مهم‌ترین آن Ahrefs و SEOquake می‌باشد استفاده کنید.

برطرف نمودن مشکل محتواهای تکراری

محتوای تکراری می‌تواند در وب‌سایت، در بیش از یک مکان نشان داده شود. این عامل موجب می‌گردد تا دو صفحه یا چند صفحه با محتوای مشابه در گوگل ایندکس شوند. وجود این مشکل می‌توانند رتبه سایت شما را کاهش دهند.

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمه کلیدی مهم‌ترین بخش چک لیست سئو می‌باشد. به عبارتی کاربران جهت جستجوی اطلاعات و یافتن پاسخ خود در وب‌سایت از آن استفاده می‌کنند. به عملیاتی که جستجوگران برای پیدا کردن، تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی به کار می‌گیرند، تحقیق کلمات کلیدی می‌گویند. بهتر است بدانید که مردم از چه کلمات کلیدی استفاده می‌کنند.

در این صورت می‌توانید محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید. برای دانستن کلمه کلیدی که اغلب افراد سرچ می‌کنند به موارد زیر توجه کنید:

  • یافتن یک کلمه کلیدی اصلی جهت رسیدن به هدف
  • هدف جستجو را بیابید
  • ارزیابی شانس خود جهت رتبه‌بندی در گوگل
  • راجع به آن چیزی که مردم قصد دارند اطلاع کسب کنند تحقیق نمایید

چک لیست محتوا

چک لیست محتوا

پس‌ از تحقیق درباره کلمات کلیدی، باید چک لیست سئو محتوا را بررسی نماییم. در این بخش به مواردی اشاره خواهیم کرد که شما برای افزایش سطح کیفیت محتوای خود می‌توانید از آنها استفاده کنید.

  • برطرف نمودن مشکل خوانندگان
  • استفاده از تگ های هدینگ برای سلسله مراتب محتوا
  • به کارگیری کلمات کلیدی در URL
  • استفاده از جملات و پاراگراف‌های کوتاه
  • معرفی فهرست مطالب
  • بر روی کیفیت محتوای خود تمرکز کنید
  • با استفاده از عکس، متن را کوتاه کنید
  • نوشتن معرفی و مقدمه گیرا برای محتوای خود
  • گنجاندن کلمات کلیدی در توضیحات متای صفحه مورد نظر

چک لیست سئو داخلی یا on-page

چک لیست سئو داخلی یا on-page

به فرآیند بهینه‌سازی محتوا در صفحات وب‌سایت شما، سئو داخلی گفته می‌شود. در بخش سئو داخلی باید به موارد زیر توجه کنید:

  • استفاده از یک آدرس اینترنتی کوتاه و توصیفی
  • نوشتن یک تگ عنوان جذاب
  • لینک دهی به منابع معتبر و مربوط
  • نوشتن توضیحات متا قانع کننده
  • افزودن لینک‌های داخلی
  • جهت غنی‌سازی محتوای خود از کدهای اسکیما بهره گیرید.
  • بهینه‌سازی عکس‌ها

محتوای کمک کننده: چک لیست سئو عکس

چک لیست ساخت بک لینک

چک لیست ساخت بک لینک

یکی از مهم‌ترین عملیات چک لیست سئو، لینک سازی می‌باشد. ما در این قسمت چند ترفند برای لینک سازی بیان خواهیم کرد.

  • تکرار لینک‌های رقبای خود
  • یافتن منشن های بدون پیوند
  • بازیابی لینک‌های گم شده
  • به افراد درباره محتوای خود توضیح دهید
  • یافتن افرادی که به محتواهای پایین‌تر از شما لینک داده‌اند

چک لیست سئو خارجی

چک لیست سئو خارجی

در صورت ارتکاب کوچک‌ترین اشتباهی در این بخش، ممکن است شما متحمل جریمه‌های زیادی شوید. در حقیقت چک لیست سئو خارجی می‌تواند برای شما زیان‌آور و یا مفید واقع شود.

زمانی سئو خارجی می‌تواند مفید باشد که شما موارد را به درستی انجام دهید؛ اما مهم‌ترین نکته در این باره، صبور بودن است. اگر شما صبور نباشید یقیناً در آنجا مسئول خارجی دچار اشکالات زیادی خواهید شد.

در ادامه موارد مربوط به سئو خارجی را بیان می‌کنیم.

شبکه‌های اجتماعی

اگر شما در صفحات مجازی فعالیت کنید، موفق می‌شوید تا مشتریان زیادی را در پیج خود داشته باشید؛ زیرا امروزه شبکه‌های اجتماعی بسیار زیادی وجود دارد که در میان کاربران دارای محبوبیت بسیار زیادی هستند.

یقیناً با فعالیت شما در این شبکه‌های دارای کاربران میلیونی و میلیاردی، موفق خواهید شد؛ زیرا فعالیت مداوم در این شبکه‌ها موجب می‌شود که شما بتوانید سوشال سیگنال بگیرید و این برای سایت شما مفید خواهد بود.

فروم و انجمن‌ها

از دیگر بخش‌هایی که با فعالیت در آن می‌توانید لینک‌های با ارزشی را برای سایت خود بگیرید، فرم‌ها و انجمن‌ها می‌باشد. شما با ثبت نام در این سایت‌ها می‌توانید پس از چند ماه فعالیت، لینک گرفتن برای سایت خود را آغاز کنید و همچنین ترافیک رفرال را برای سایت خود رقم بزنید.

سایت‌های بوک مارک

سایت‌های بوک مارک هم نوعی شبکه اجتماعی محسوب می‌شود. شما می‌توانید با ثبت نام در این سایت‌ها مطالب خود را در آن به اشتراک بگذارید. بهتر از این نکته را بدانید که اشتراک گذاری مطالب در این سایت‌ها هیچ‌گونه دردسری برای شما نخواهد داشت.

اشتراک گذاری عکس‌ها

یکی از ترفندهایی که موجب بک لینک گرفتن سایت شما می‌شود، اشتراک گذاری عکس‌های خود در سایت‌های اشتراک گذاری می‌باشند. شما با این اشتراک گذاری (به طور مثال در pinterest) می‌توانید موجب بیشتر دیده شدن محتوای خود و یا دریافت لینک‌های مفیدتر شوید.

اشتراک گذاری ویدیوها

سایت های اشتراک گذاری ویدیو

شما می‌توانید با اشتراک گذاری ویدیو در سایت‌های اشتراک گذاری ویدیو، لینک‌های مفیدی برای سایت خود گرفته و افراد بیشتری را به سمت سایت خود جذب کنید. این سایت‌های اشتراک گذاری ویدیو می‌تواند یوتیوب، آپارات، تماشا و غیره باشد.

سایت‌های پرسش و پاسخ

شما می‌توانید در سایت‌های پرسش و پاسخ برای خود لینک سازی مفیدی را انجام داده و یکی دیگر از موارد چک لیست سئو را توسط آن تکمیل کنید؛ اما به این نکته توجه کنید که باید همیشه سؤال‌هایی که مطرح می‌کنید و یا جواب‌هایی که به دیگران می‌دهید، طبیعی باشند. به بیانی دیگر جهت دریافت لینک، هیچ وقت بدون مطالعه محتوا، یک سؤال را مطرح نکرده و یا جوابی را ارسال نکنید.

وبلاگ‌ها و شبکه PBN

شما می‌توانید با وبلاگ‌های ایرانی و خارجی انواع سایت‌ها، لینک‌های خود را دریافت کنید. می‌توانید با ترکیب آن‌ها یک شبکه PBN برای خود ساخته و یا لینک سازی‌های خود را به صورت جداگانه انجام دهید.

اشتراک گذاری pdf

جالب است بدانید اشتراک‌گذاری pdf یکی از ترفندهایی است که افراد کمی سراغ آن می‌روند. اشتراک گذاری pdf در سئو سایت می‌تواند تأثیر خوبی بگذارد. شما با این اشتراک گذاری می‌توانید بک لینک‌های مفید را برای سایت خود دریافت کنید.

برای انجام این کار می‌توانید یک کتاب الکترونیک حاوی اطلاعات مرتبط با کسب‌وکار خود را ایجاد نموده و آن را به صورت رایگان در کلیه سایت‌ها منتشر کنید. بدین شکل هر فردی که محتوای درون کتاب را مطالعه کند بک لینک شما در آن قرار می‌گیرد.

کلام آخر

ما در این مقاله تلاش نمودیم تا مطالبی درباره چک ‌لیست سئو در اختیار شما عزیزان قرار دهیم؛ اما گنجاندن تمام موارد در یک چک لیست سئو، کاری نشدنی است؛ اما اگر شما به عملیاتی که در چک لیست بیان کردیم عمل نمایید، راه شما جهت رسیدن به رتبه‌های بالای گوگل هموار خواهد شد. در این صورت می‌توانید تا از رقبای خود پیشی بگیرید.

سوالات متداول چک لیست سئو

چک لیست سئو چیست؟

ما برای راه‌اندازی یک سایت سئو شده قابل قبول به لیستی از موارد احتیاج داریم تا بتوانیم در هنگام تولید محتوا، تک‌تک موارد لازم در این لیست را بررسی کرده و کلیه آنها را رعایت کنیم که در این محتوا به آنها کامل پرداخته ایم.

چک لیست سئو به چند دسته تقسیم می شود؟

چک لیست سئو به چند دسته تقسیم می‌شود: چک لیست اولیه سئو، چک لیست سئو تکنیکال، چک لیست تحقیق کلمات کلیدی، چک لیست محتوا، چک لیست سئو داخلی یا on-page، چک لیست ساخت بک لینک، چک لیست سئو خارجی

4.8/5 - (6 امتیاز)

2 نظر از کاربران عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.