الگوریتم E-E–A–T

زمان مطالعه: 10 دقیقه

EEAT الگوریتم مهمی است که کارشناسان سئو باید بدانند این الگوریتم دقیقا چیست و بر روی آن تمرکز داشته باشند. اگر متخصص سئو هستید، احتمالا در چند سال گذشته چیزهای زیادی راجع به EAT و تغییرات آن شنیده اید.

نسخه اول این الگوریتم به صورت EAT بود و بر روی سه ویژگی اصلی تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری سایت ها تمرکز داشت اما گوگل با اضافه کردن یک مشخصه دیگر به این الگوریتم، اعلام کرد که “تجربه” سایت ها نیز در رتبه بندی آنها مؤثر است و بدین صورت الگوریتم EEAT با یک E اضافه تر که مختصر شده عبارت Experience (تجربه) می باشد، ایجاد شد.

در این راهنما، به طور کامل توضیح خواهیم داد که EEAT چیست و چرا اهمیت دارد. از شما دعوت می کنیم با ما تا انتهای مطلب از سایت الهام کشاورز همراه باشید.

الگوریتم EAT چیست و اصول سه گانه آن

الگوریتم EAT چیست

EAT یکی از اصطلاحات دنیای رقابت اینترنتی است و زمان پدید آمدن آن مربوط به ماه آگوست سال 2018 می باشد. گوگل به طور رسمی در تاریخ 1 اگوست 2018 اعلام کرد که آپدیت های جدیدی را بر روی نتایج موتور جستجو اعمال کرده است و وبمستران سئو همزمان با این اعلام گوگل، شاهد افت یا افزایش رتبه های سایت خود در کلمات کلیدی شان بودند.

بررسی های گسترده متخصصان سئو نشان دهنده این بود که گوگل در آپدیت جدید خود، به سه ویژگی اصلی صفحات اهمیت بسیاری می دهد و تمایل دارد صفحاتی که دارای این ویژگی ها می باشند را به کاربران نمایش دهد. این سه ویژگی عبارتند از :

Expertise (تخصص)

تخصص به معنای داشتن دانش و مهارت و بالا در یک حوزه می باشد. دانش سئو، به تنهایی نمی تواند سایت را به صفحه اول گوگل برساند بلکه تخصص داشتن مهم است و باید دانست که چگونه باید از تخصص برای رفع نیاز کاربران سایت استفاده کرد.

برای این منظور، باید بدانید که مخاطب دقیقا چه جستجویی انجام می دهد تا محتوا را برای او آماده کنید. قسمت اعظم این مرحله با تحقیق کلمات کلیدی آغاز می شود. بررسی کنید که هدف دقیق کاربر از سرچ یک عبارت چیست به طور مثال کاربر با جستجوی کلمه “خرید گوشی سامسونگ” به دنبال خرید محصول است اما با سرچ کردن عبارت “گوشی سامسونگ” شاید هدف دیگری مثل دیدن قیمت انواع مدل های این گوشی را دارد.

Authoritativeness (اعتبار)

دومین اصل در EAT ، اعتبار است. متخصص بودن در حوزه سایت عالیست اما به تنهایی کافی نیست. یک سایت زمانی می تواند ادعا کند که در حوزه خود دارای مهارت و دانش بالایی است که کاربران هم او را تایید کنند به طور مثال به نام برند شما اشاره کنند.

برای گرفتن اعتبار بیشتر، بک لینک گرفتن از سایت های معتبر که زمینه فعالیت مرتبطی هم دارند، بسیار کمک کننده است و تاثیرگذاری زیادی دارد. در واقع، یک وب سایت بدون لینک سازی اصولی و طبیعی نمی تواند اعتبار واقعی را در نزد گوگل کسب کند. منظور از لینک سازی واقعی هم، لینک گرفتن از سایت هایی با دامین آتوریتی بالاست.

یکی دیگر از راه های کسب اعتبار در نزد گوگل، سرچ شدن نام برند در گوگل است و هر چقدر که افراد بیشتری نام برند شما را در گوگل سرچ کنند، گوگل متوجه می شود که سایت شما اعتبار بالایی در نزد کاربران دارد و به شما امتیاز می دهد.

Trustworthiness (اعتماد پذیری)

مشخصه سوم در EAT، اعتماد پذیری است. زمان زیادی باید بگذرد تا بتوانید اعتماد گوگل را جلب کنید و به این راحتی ها نیست. با چند ماه فعالیت سایت در یک حوزه، نمی‌توان انتظار اعتماد گوگل را داشت و سایت باید با فعالیت های منظم و همیشگی، آهسته آهسته اعتماد گوگل را به دست آورد.

اگر سایت فروشگاهی دارید، بهتر است محصولات را همراه با نقد و بررسی ارائه دهید تا کاربران بتوانند تصمیم گیری بهتری داشته باشند در سایت های وبلاگی هم ارائه یک بیوگرافی کوتاه از نویسنده و لینک دهی به منابع معتبر مقاله، می تواند در اعتماد سازی برای گوگل موثر باشد.

الگوریتم EEAT چیست؟

الگوریتم EEAT چیست؟

در دستورالعمل به روز شده رتبه بندی جستجوی گوگل، شاخصه تجربه هم جزو ملاک های اصلی برای رتبه بندی سایت ها در نظر گرفته می شود. نشان دادن تجربه دست اول، برای رتبه بندی کردن سایت ها بیش از قبل اهمیت پیدا کرده است و گوگل مفهوم E-A-T را با یک “E” اضافی برای “تجربه” ارتقا داده است.

بنابراین، EEAT به 4 فاکتور اصلی تخصص، تجربه، اعتبار و اعتماد پذیری سایت ها اهمیت می دهد و سایت ها برای ادامه حیات خود باید هر 4 مورد این فاکتورها را مدنظر قرار دهند.

Experience (تجربه) اضافه شده به الگوریتم EAT و تشکیل EEAT

افزودن “E” جدید به الگوریتم EEAT، اشاره به تجربه دارد به این معنا که گوگل برای موضوعی که یک صفحه در مورد آن است، به تجربه دست اول بودن آن اهمیت می دهد. در واقع گوگل تمایل دارد به صفحاتی که نویسنده در مورد آن موضوع می نویسد و تجربه کسب کرده است، امتیاز دهد.

برای مثال اگر نویسنده ای در حال نوشتن محتوای معرفی گوشی سامسونگ است، باید از آن گوشی استفاده کرده باشد و تجربیات واقعی خود را در محتوا ذکر کند یا اگر عنوان محتوا معرفی یک رستوران است، نویسنده باید از آن رستوران بازدید کرده باشد تا تجربیات قابل لمسی را با کاربران سایت به اشتراک بگذارد.

نویسنده محتوا هر چقدر که در آن حوزه با تجربه تر باشد، محتوای قابل اعتماد تری ارائه می کند و کاربران هم اعتماد بیشتری خواهند داشت. به طور مثال شما به عنوان یک کاربر، تمایل دارید یک صفحه معرفی آیفون را توسط شخصی که از آیفون استفاده کرده است را بررسی کنید یا صفحه محصولی که آن شخص از آیفون استفاده نکرده است؟ قطعا انتخاب شما هم صفحه ای است که نویسنده آن از آیفون استفاده کرده است.

تاثیر EEAT در سئو چیست؟

در نظر بگیرید که مدیر یک سازمان هستید و کارمند شما در یک سمت شغلی، تخصص، اعتبار، اعتماد پذیری و تجربه کافی نداشته باشد آیا با او همکاری خواهید کرد؟ احتمالا به دنبال یک کارمند دیگر در آن سمت شغلی باشید. این موضوع در دنیای اینترنت هم صدق می کند و گوگل به دنبال سایت هایی است که تخصص، تجربه، اعتبار و اعتماد پذیری خوبی داشته باشند تا به کاربران خود نمایش دهد.

با وجود الگوریتم EEAT و اولویت بندی هایی که دارد، می توان مطمئن شد که هیچ سایتی با کیفیت پایین، جایگزین سایت دیگری نمی شود. گوگل با استفاده از EEAT، در جایگاه کاربران قرار می‌گیرد و با شناخت فاکتورهایی که برای آنها مهم است، به دنبال ارائه بهترین نتایج می باشد. سایت ها نیز در مقابل الگوریتم EEAT با چالش هایی مواجه هستند و باید بتوانند از فیلترهای تخصص، تجربه، اعتبار و اعتماد پذیری عبور کنند.

روش های بهبود کیفیت EEAT سایت ها

راهکارهای موثری برای بهبود کیفیت EAT سایت ها وجود دارند از جمله آنکه :
تولید محتوای باکیفیت و استفاده نکردن بیش از حد از کلمه کلیدی(keyword stuffing)

اهمیت محتواهای منتشر شده در سایت بسیار بیشتر از آنچه که شما تصور می کنید، می باشد. محتوا باید برای کاربران بهینه شده باشد و آنها را درگیر خود کند. استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی و نوشتن محتوا برای ربات های گوگل، نتیجه ای جز افت رتبه سایت ندارد زیرا الگوریتم های گوگل نسبت به تکرار زیاد از حد کلمات کلیدی حساس هستند و صفحاتی که این کار را کرده اند را جریمه می کنند.

طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive)

تاثیر ریسپانسیو بودن سایت در EEAT

بیزینس هایی که برنامه بازاریابی خود را برای بحث سئو و بهینه‌سازی سایت پیاده‌سازی می کنند، حتما به تحقیق و آنالیز نیاز دارند که باید توسط یک مدیر ارشد سئو انجام شود. رئیس تیم بهینه‌سازی سایت باید بتواند به صورت گسترده تمامی آنالیزهای مرتبط با کسب و کارهای رقیب را انجام دهد، آنالیز اطلاعات آن را به بهترین شکل پیاده‌سازی کند و با استفاده از شناسایی نقاط ضعف یک استراتژی قوی بچیند!

اگر مدیری را استخدام کردید که حال و حوصله ی تحقیق و آنالیز را نداشت، توانایی مدیریت صحیح اطلاعات را نمی توانست بر عهده بگیرد، بهتر است که در انتخاب خود یک تجدید نظر داشته باشید

اگر می خواهید اعتماد گوگل را به دست آورید و به دنبال آن زمینه اعتماد سازی را هم فراهم سازید، باید سایتی طراحی کنید که واکنشگرا باشد و در دستگاه های مختلف مانند موبایل، لپ تاپ و تبلت، برای کاربران به خوبی نمایش داده شود.

ریسپانسیو بودن سایت، تاثیر بسیاری در تجربه کاربری دارد و الگوریتم های گوگل صرف نظر از کیفیت محتواها، به ریسپانسیو بودن سایت هم اهمیت می دهند. در واقع یک سایت اگر به خوبی در دستگاه های مختلف نمایش داده نشود، حتی با وجود داشتن محتوای عالی نمی‌تواند رتبه خوب در گوگل به دست آورد.

ایجاد صفحه تماس با ما

یک راهکار اعتماد سازی برای گوگل و کاربران، ایجاد صفحه تماس با ما در سایت می باشد. در صفحه تماس با ما باید اطلاعات کاملی مثل ایمیل، آدرس، شماره تماس و حتی عکس از فضای بیزینس یا شرکت ارائه شود و کاربران اعتماد کاملی به سایت داشته باشند. نتیجه اعتماد کاربران به سایت نیز در نهایت کسب اعتماد گوگل می باشد.

بک لینک گرفتن

بک لینک گرفتن از سایت های معتبر و مرتبط نیز از روش های بهبود کیفیت EEAT سایت می باشد. برای گرفتن لینک از سایت های معتبر می توانید از خدمات رپورتاژ آگهی استفاده نمایید.

توجه به بروزرسانی محتواها و صفحات سایت

محتواهای سایت باید به صورت منظم و مطابق با جدید ترین اطلاعات، بروزرسانی شوند. کاربران به دنبال سایت هایی هستند که اطلاعات به روز و دقیق ارائه کنند و ارائه اطلاعات قدیمی باعث بی اعتمادی مخاطبان به آن سایت می شود.

کمک گرفتن از متخصصان تولید محتوا

تولید محتوای با کیفیت و ارائه مطالب ارزشمند به مخاطبان، کار راحتی نیست و نیاز است که از کارشناسان و متخصصان تولید محتوا کمک بگیرید. محتوای بی کیفیت، هیچ کمکی به رشد سایت شما نمی‌کند و زمینه ساز افت رتبه سایت هم می‌باشد.

تخصص کارشناس تولید محتوا برای سایت های خبری و مجله ای بیش از سایت های دیگر اهمیت دارد و سایت هایی که در این حوزه فعالیت دارند، باید به این ضرورت توجه زیادی داشته باشند.

نمایش نظرات و پیشنهادات کاربران

تاثیر کامنت های مثبت در EEAT

برای افزایش اعتبار سایت خود، نظرات کاربران را در صفحات مختلف سایت نمایش دهید و هر چقدر که کاربران سایت شما نظرات بیشتری را مطرح کرده باشند، بازدیدکنندگان جدید، اعتماد بیشتری خواهند داشت.

بنابراین از اهمیت کامنت های سایت غافل نشوید و حتما هم به تمام نظرات پاسخ دهید. تعامل با مخاطبان سایت، زمینه ساز به دست آوردن اعتماد آنهاست.

بهینه کردن صفحات نویسنده در سایت از نکات eeat

یکی دیگر از راهکارهای تاثیرگذار در EEAT، بهینه کردن صفحات نویسندگان سایت است. این راهکار اگر به صورت اصولی و صحیح پیاده‌سازی شود، قطعا تاثیرگذار است.

بهینه کردن صفحات نویسنده، عمق خزش را هم کوتاه تر می‌کند زیرا زمانی که ربات های موتور جستجو برای کرال کردن وارد صفحه ای می‌شوند و نام نویسنده را برای بار چندم مشاهده می‌کنند، مقالات نویسنده را در کرال های بعدی می‌خوانند.

همچنین این کار باعث می‌شود که استراکچر دیتای سایت اوکی شود زیرا اگر تیم تحریریه باشد، محتواها مانند یک کلاف می‌شوند. در بهینه کردن صفحات نویسنده، اگر نویسنده ای که نام او درج می‌شود، کوالیتی داشته باشد می‌تواند در رتبه رپورتاژ هم تاثیر داشته باشد.

کمک گرفتن از نویسنده های با تجربه

برای استخدام کارشناس تولید محتوا یا نویسنده سایت خود در مجموعه خود، به دنبال افرادی باشید که در حوزه فعالیت شما تجربه دار هستند زیرا همانطور که در بخش های قبلی هم توضیح دادیم، تجربه نویسنده محتوا تاثیر بسیاری در جذب کاربران دارد و گوگل هم به نشان دادن صفحاتی تمایل دارد که کاربران از آن صفحه استقبال کرده اند.

نویسنده با تجربه، مطالب را واقعی تر و قابل لمس‌تر ارائه می‌کند زیرا خود در آن حوزه کار کرده است و با جزئیات مربوطه آشنایی دارد کاربران هم با خواندن محتوا، به خوبی متوجه این موضوع می شوند.

به خصوص اگر در صفحه آن نویسنده، یک بیوگرافی از خود داده باشد و از فعالیت هایش کاملا مرتبط با مقالاتی که مینویسید توضیح دهد.

وضعیت های متفاوت eeat برای صفحات مختلف سایت

هر صفحه ای از یک سایت ممکن است وضعیت های مختلفی داشته باشند، یکی از صفحات می تواند eeat داشته باشد، یک صفحه ea و یک صفحه هم فقط e داشته باشد اما آنچه که اهمیت دارد این است که مجموع تمام این شاخص ها باید به شاخصی مانند اعتماد برسند تا آن صفحه با توجه به موضوعی که دارد، منبع مورد اعتمادی باشد.

EEAT به تنهایی عامل رتبه بندی نیست

EEAT به تنهایی عامل رتبه بندی سایت نیست زیرا موتور جستجوی گوگل حداقل 200 فاکتور رتبه بندی مانند سرعت صفحات سایت، استفاده درست از کلمات کلیدی، قرار دادن کلمه کلیدی در تگ های عنوان و … را مد نظر قرار می‌دهد تا به یک صفحه رتبه دهد. بنابراین، تخصص، معتبر بودن و قابلیت اطمینان بودن سایت، درست است که از عوامل مهم رتبه بندی سایت می‌باشند اما عوامل دیگری هم در رتبه بندی سایت تاثیرگذار هستند.

نتایج پیروی از قوانین EEAT فوری نیست

با پیروی کردن از قوانین EEAT نباید انتظار نتایج فوری را داشته باشید زیرا EEAT زمان بر است. با رعایت کردن اصول سئو مانند رفع مشکلات فنی سایت، می‌توان نتیجه سریع آن را مشاهده کرد اما EEAT از این سازوکار پیروی نمی‌کند و برای انجام آن باید وقت و تلاش زیادی را صرف کنید.

مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا کاربران به سایت شما اعتماد کنند و گوگل هم متوجه این اعتماد شود. گوگل معمولا تا زمان بروزرسانی الگوریتم های اصلی بعدی، ارزیابی مجدد خیلی زیادی از کیفیت کلی سایت ها انجام نمی‌دهد بنابراین برای بررسی نتیجه EEAT باید تا چند ماه صبر کنید.

ولی بعد از چند ماه و انجام تمامی کارها برای ایجاد اعتمادسازی گوگل و کاربر، محتواهای شما در نتایج دیسکاور گوگل قرار می‌گیرند و ورودی های قابل توجهی را خواهید داشت

صفحات بی کیفیت از دید الگوریتم E-E-A-T

چند نمونه از صفحات بی کیفیت از دید الگوریتم E-E-A-T، عبارتند از:

  • صفحاتی که نویسنده آن تجربه کافی را ندارد برای مثال معرفی و نقد یک هتل توسط شخصی که هرگز به آن هتل نرفته است.
  • صفحاتی که نویسنده آن فاقد تخصص کافی می باشد به طور مثل نوشتن در مورد آموزش درس ریاضی توسط شخصی که تخصص در این زمینه ندارد.
  • صفحاتی که منبع معتبر و قابل اعتمادی برای موضوع صفحه نیستند برای مثال بارگیری فرم مالیات ارائه شده در یک سایت حوزه گردشگری.
  • صفحاتی که برای هدف خود قابل اعتماد نیستند به عنوان مثال سایت های فروشگاهی که حداقل اطلاعات را در اختیار مشتریان قرار می دهند.

سخن پایانی

‌E-A-T از حروف اول 3 کلمه Expertise ،Authoritativeness و Trustworthiness به معنای تخصص‌، اعتبار و قابلیت اطمینان تشکیل شده است و مفهومی است که گوگل آن را ارائه کرده است. البته یک E جدید نیز که مختصر عبارت experience می باشد نیز به این الگوریتم اضافه شده است و بر اساس آن، گوگل به تجربه سازنده محتوا هم اهمیت می دهد.

الگوریتم EEAT به بررسی فاکتورهایی در سایت ها می پردازد که برای ادامه حیات کسب و کارها آنها ضروری است. در واقع، موتورهای جستجوی گوگل به دنبال واقعیت هایی هستند که بتوانند بر اساس آن، نتایج قابل اعتماد و معتبر را به مخاطبان ارائه دهند.

گوگل، هرگز چهار فاکتور اعتماد، تجربه، اعتبار و تخصص را نادیده نمی‌گیرد زیرا به کاربران خود اهمیت بسیاری می‌دهد و در جستجوی منبعی قابل اطمینان برای نمایش دادن به آنهاست.

امیدواریم این محتوا از سایت الهام کشاورز برای شما مفید واقع شود مثل همیشه منتظر کامنت های شما هستیم تا بتوانیم در محتواهای بعدی جهت بهبود کیفیت محتواهای سایت اقدام نمائیم.

 

منابع معتبر محتوا:

https://www.semrush.com/blog/eat-and-ymyl-new-google-search-guidelines-acronyms-of-quality-content/

https://www.mariehaynes.com/resources/eat/

سوالات متداول E-E-A-T

چه معنایی دارد که الگوریتم EEAT معیارهای Expertise، Authoritativeness، Trustworthiness و Experience را در نظر می‌گیرد؟

الگوریتم EEAT با معنای Expertise به میزان دانش و تخصص صاحب وب‌سایت و نویسندگان محتوا توجه می‌کند. همچنین، با توجه به Authoritativeness، وب‌سایت‌ها با محتوا و منابع معتبر و با اعتبار بالا مورد ترجیح قرار می‌گیرند. Trustworthiness به معنای قابل اعتماد بودن وب‌سایت و اطلاعات ارائه شده توسط آن است. Experience نیز به تجربه و سابقه وب‌سایت مرتبط با موضوعات و محتوای مورد ارائه اشاره دارد.

چگونه می‌توانیم روی معیارهای EEAT کار کنیم تا رتبه وب‌سایتمان در گوگل بهبود یابد؟

برای بهبود رتبه وب‌سایت در موتورهای جستجو با توجه به معیارهای EEAT، می‌توانید به موارد زیر توجه کنید:

Expertise: مطمئن شوید که محتواهای وب‌سایت شما توسط افراد ماهر و متخصص در زمینه مرتبط ایجاد می‌شود. ارائه اطلاعات دقیق، مفید و به‌روز از طریق مقالات، ویدئوها و منابع قابل اعتماد به کاربران کمک می‌کند.

Authoritativeness: اطمینان حاصل کنید که محتواهای وب‌سایت شما از منابع معتبر و معروف استخراج می‌شود. ارجاعات به منابع دیگر با اعتبار بالا و ارتباط با نشانه‌ها و سازمان‌های معتبر نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

Trustworthiness: ایجاد صفحات اطلاعات تماس، صفحه‌های حریم خصوصی و اطلاعات در مورد تیم وب‌سایت شما به کاربران نشان می‌دهد که محتوا و خدمات شما قابل اعتماد هستند.

آیا تجربه کاربری نیز در معیارهای Experience الگوریتم EEAT مد نظر قرار می‌گیرد؟

بله، تجربه کاربری نیز جزء معیارهای Experience در الگوریتم EEAT محسوب می‌شود. وب‌سایت‌هایی که تجربه کاربری بهتری ارائه می‌دهند، از جمله سرعت بارگذاری صفحات، طراحی مناسب، ناوبری ساده و محتوای جذاب، احتمالاً بهبود بیشتری در رتبه‌بندی موتورهای جستجو خواهند داشت. بهره‌گیری از اصول بهینه‌سازی تجربه کاربری می‌تواند به بهبود رتبه وب‌سایت کمک کند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

کشاورزمشاهده نوشته ها

Avatar for کشاورز

من الهام کشاورز هستم و از سال 92 به صورت تخصصی در حوزه سئو فعالیت میکنم و درحال حاضر مدرس این حوزه هستم.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *