سئو، مجموعه روش هایی است که برای رشد استراتژیک و منطقی سایت ها متناسب با الگوریتمهای موتورهای جستجو به کار می رود.
یکی از مواردی که در سئو اهمیت زیادی دارد و داشتن اطلاعات کافی درباره آن برای بالا آمدن یک سایت ضروری است «کلمه کلیدی» است.
انتخاب کلمات کلیدی برای جذب مشتری اولین گام برای به موفقیت رسیدن یک سایت است.
در ادامه قصد داریم شما را با اهمیت کلمه کلیدی و نقش آن در سئو آشنا کنیم 🙂
کلمه کلیدی دقیقا چیست؟
کلمات کلیدی، کلماتی هستند که شما از آن ها در سئو سایت خود بهره می برید تا سایتتان در نتایج جستجوی آن عبارت در گوگل نمایش داده شود. مثلا اگر سایت فروشگاهی لوازم خانگی دارید، کلمات کلیدی شما می تواند «خرید یخچال فریزر» یا «قیمت اجاق گاز» و… باشد.
به بیانی دقیق تر، کلمات کلیدی پربازدید و مناسب، کلماتی مرتبط با کسب و کار شما هستند که شما مطمئن هستید، بیشتر توسط کاربران در گوگل جستجو می شوند.
تاثیر کلمه کلیدی بر سئو سایت
کلمات کلیدی اگر درست انتخاب شوند، تاثیر بسزایی بر سئو سایت شما خواهند گذاشت. کلمات کلیدی در واقع راه رسیدن کاربران به سایت شما هستند، اگر سایت فروشگاهی دارید، کلمات کلیدی، برای شما مشتریان بالقوه فراهم می کنند، حال کیفیت مطالب و محصولات شما تعیین میکند که آن ها تبدیل به مشتریان باالفعل می شوند یا خیر.
انتخاب کلمات کلیدی درست از نخستین قدم هایی است که باید برای رشد و توسعه سایت خود انجام دهید. کافی است چند ماه به صورت مداوم از کلمات کلیدی درست در سایت خود استفاده کنید تا تاثیر آن در سئو بر شما نمایان شود.
چرا تحقیق کلمات کلیدی مهم است؟!
در این قسمت به این سوال پاسخ می دهیم که “چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم” و این سؤال ممکن است ذهن خیلی از دوستان را مشغول کرده باشد.
تحقیق کلمه کلیدی بسیار مهم است چرا که اگر کلمه کلیدی درستی انتخاب نکنید، نه تنها برای شما نتیجه مثبتی در بر ندارد بلکه می تواند وقت و هزینه تان را نیز هدر دهد. تحقیق کلمات کلیدی یعنی آشنا شدن با کلماتی که مخاطب شما با آن کلمات در گوگل جستجو می کند.
اهمیت این تحقیق به خاطر این است که تنها روش عملی برای دانستن آن کلماتی است که کاربران در کادر جستجوی گوگل استفاده می کنند. تحقیق کلمات کلیدی باعث می شود که شما وقت خود را روی نوشتن مطالبی که هیچ جستجو کننده ای در گوگل ندارد نگذارید.
تحقیق در کلمه کلیدی با معیارها و ابزار های متفاوتی انجام می شود که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.
معیارها و ابزارهای انتخاب کلمه کلیدی کدام است؟
حتما اگر تا اینجای مطلب را خوانده باشید به اهمیت انتخاب کلمه کلیدی مناسب پی برده اید. یکی از معیار هایی که در انتخاب کلمات کلیدی اهمیت دارد، کوتاه یا طولانی بودن کلمات کلیدی است، از این رو سعی کنید برای مطالب کلماتی را استفاده کنید که دارای دو تا چهار بخش باشد و در حوزه سایت شما توسط کاربران مورد استفاده قرار بگیرد.
سعی کنید درباره هر کلمه یا عبارت، 10 وب سایت برتر همان حوزه بررسی رقبا را انجام دهید و ببینید که در آن کلمات کلیدی رقبا آیا شما می توانید با آن وب سایت ها برای رسیدن به صفحات نخست رقابت کنید یا خیر این کار هزینه لازم برای بالا آمدن یک صفحه را کاهش می دهد.
بهترین ابزار سئو و سایت آنالیز کلمات کلیدی برای پیدا کردن مناسب ترین کلمه Google Keyword Planner است. این ابزار توسط خود گوگل ارائه شده و بسیار قدرتمند و بروز است. این ابزار به شما کمک می کند تا بدانید کدام کلمه یا کلمات کلیدی به چه اندازه در سال یا در ماه جستجو شده است.
ابزار بهتر دیگری نیز برای استخراج کلمات کلیدی یک سایت وجود دارد به نام سیمیلار وب که بعد از خداحافظی الکسا خیلی نقش پر رنگی داشته است.
هدف مردم از سرچ کلمات کلیدی چیست؟(search intent)
در حوزه کلمات کلیدی سئو مفهومی وجود دارد به نام Search intent که برای یافتن دلیل جستجوی یک کلمه کلیدی خاص توسط کاربران به کار می رود. مثلا دانستن این که هدف اکثر کاربران از جستجوی یک عبارت خرید یک محصول یا صرفا خواندن یک مقاله است.
بیش از یک سال است که گوگل می تواند بفهمد که هدف مردم از سرچ کلمات کلیدی چیست. از این رو تصمیم گرفت که اولویت رتبه های برتر را برای لینک هایی قرار دهد که علاوه بر بیشترین تطابق با کلمات مورد جستجو، با هدف کاربر از جستجو نیز بیشترین تطابق را داشته باشند.
انواع کلمات کلیدی بر اساس User Intent
کاربران به مقاصد متفاوتی در گوگل جستجو می کنند، نمونه کلمات کلیدی بر پایه این اهداف به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.
کلمات کلیدی Navigational
این کلمات کلیدی بیشتر مواقعی استفاده می شود که کاربر سایت مقصد را میشناسد و می خواهد وارد آن سایت شود اما اطلاعات دقیقی درباره آن ندارد. مثلا دیجی کالا را سرچ می کند در حالی که سایت دیجی کالا را می شناسد.
کلمات کلیدی Informational
کلمات کلیدی اطلاعاتی، زمانی مورد استفاده کاربر قرار می گیرد که او می خواهد درباره یک مورد اطلاعات کسب کند. مثلا درباره آخرین بروزرسانی های سئو جستجو کند.
کلمات کلیدی Transicational
کلمات کلیدی معاملاتی، بیشتر مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که کاربر قبلا درباره یک محصول تحقیق کرده و حالا قصد خرید آن را دارد. مثلا کلمه کلیدی خرید خودرو بنز از این نوع کلمات کلیدی است.
کلمه کلیدی دنباله دار (Long tail) چیست؟
کلمه کلیدی دنباله دار عموما یک عبارت 3 بخشی یا بیشتر از آن است. کلمه کلیدی لانگ تیل چهار ویژگی دارد:
1. از چند بخش تشکیل شده است
2. نسبت به دیگر کلمات کلیدی خاص تر است
3. ترافیک جستجوی کمتری دارد
4. و نهایتا ارزش تبدیل بالاتری دارند.
کلمات کلیدی دنباله دار مخاطبانی را به سایت شما وارد می کند که دقیقا به دنبال آنچه در سایت شما هست می گردند از این رو ارزش تبدیل بسیار بالایی دارند. هر کلمه کلیدی دنباله دار، دارای یک کلمه کلیدی اصلی است مثلا “خرید خودرو” کلمه کلیدی اصلی برای “خرید خودرو بنز آبی” است.
معرفی 2 ابزار بررسی جایگاه کلمه کلیدی
ابزار Nightwatch
این ابزار یک شبیه ساز جستجوی سئو است. نایت واچ به شما کمک می کند که ببینید کلمات کلیدی مختلف در هر کجای دنیا چه مقدار و بیشتر در چه زمان هایی جستجو می شوند. اگر سایت شما قرار است برای سئو محلی بهینه شود، این ابزار یکی از بهترین و کاربردی ترین ابزارها برای یافتن بهترین کلمه کلیدی است.
ابزار SERPmojo
ابزاری است که با استفاده از آن می توانید رتبه کلمات خود را در میان جستجوهای گوگل ببینید. این ابزار یک اپلیکیشن کاربردی اندروید است که می تواند یک دستیار سئو رایگان و پرقدرت برای شما باشد.
سوالات متداول کلمات کلیدی
کاربران به مقاصد متفاوتی در گوگل جستجو می کنند، کلمات کلیدی بر پایه این اهداف به سه دسته تقسیم می شوند: کلمات کلیدی Navigational، کلمات کلیدی Informational و کلمات کلیدی Transicational
دو ابزار خوب و پرکاربرد به نام های Nightwatch و SERPmojo وجود دارد که میتوانید از هر دوی آنها استفاده کنید و بسیار کار با آنها راحت است.
الان ۷۰ درصد سرچ ها از کلمه های طولانی استفاده میکنن پس بهتره روی این کلمات کار کنیم مرسی عالی بود👏👏
بله برای شروع کار خیلی مهمه که از کلمات long tail استفاده کنیم مرسی از نظر شما
خیلی سایت خوبی دارین 😍
حساب توییتری هم دارید خانوم کشاورز؟
بله در انتهای صفحه در فوتر میتونید ببینید
aaaaliii bood 😍😍😍
عاااااااااااالی 😍😍😍
چه مطلب خوبی 😍😍😍
لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم
آدرس ندارم از طریق واتساپ یا تماس تلفنی در ارتباط باشین
تحقیقات کلمات کلیدی جز اصلی ترین و مهمترین خشت های سئو هست که باید انجام شود و کانسپت کلمه کلیدی درآورده شود و سپس برید سراغ استراتژی محتوایی پس در قدم اول تحقیقات کلمه کلیدی رو خیلی جدی بگیرید چون اگر اون درست انجام نشه هیچ چیز درست پیش نخواهد رفت
ممنون بابت مقاله عالیتون
ممنونم آقای زیار از توضیحات خوبتون
با سلام و ممنون بابت مقاله خوبتون.
سوالی دارم و این است که چگالی کلمات مرتبط در نوشته چقدر باید باشد؟