کارشناس سئو سایت seo حرفه ای

زمان مطالعه: 11 دقیقه
کارشناس و متخصص سئو سایت

کارشناس سئو چیست و چگونه متخصص سئو شویم؟

خلاصه تیتر مطالب

این روزها که بازار کسب کارهای آنلاین داغ شده است، نوبت آن رسیده که در این رابطه فکر کنیم که ویژگی های یک کارشناس سئو حرفه ای چیست و چرا تمامی کسب و کارهای آنلاین نیاز به یک فرد یا گروه متخصص سئو دارند!

فرقی نمی کند که به چه نیتی در حال مطالعه ی این محتوا هستید! در پایان یاد خواهید گرفت که سئو چیست، ویژگی های یک فرد حرفه ای در زمینه بهینه سازی سایت چیست و چرا هر بیزینس آنلاینی باید به فکر یک فرد یا تیم حرفه ای در این زمینه باشد؟

آماده اید؟ می توانیم شروع کنیم!

سئو چه چیزی است؟

شاید یکی از سوالات کلیشه ای که باید بارها و بارها در مورد آن صحبت کنیم، این است که اصلا SEO چیست؟ دلیل این موضوع هم این است که افراد مختلف بدون داشتن اطلاعات کافی در این زمینه، نظراتی را اعلام می‌کنند که باعث از بین رفتن کسب و کارشان می شود! من با توجه به تجربه های موفق زیادی که در زمینه پروژه های سئو داشته ام، به شما می گویم که اصلا بهینه سازی سایت چیست و چه مزایای به همراه دارد!

به صورت کلی SEO مجموعه ای از کارهاست که یک فرد متخصص سئو یا کارشناس SEO آن ها را برای یک سایت انجام می دهد که نتیجه ی آن جذب و افزایش تعداد ورودی های یک سایت بر اساس آن کلیدواژه است! شاید می پرسید که این کارها چیست!؟ این کارها در واقع یکسری فعالیت از پیش تعیین شده هستند که بر اساس هدف شما و نوع آن، توسط یک کارشناس تعیین می شوند.

کارشناس ارشد سئو بر اساس تجربه های موفق قبلی خود و اطلاعات بروزری که در زمینه الگوریتم های گوگل دارد، اقدام به انجام این فعالیت ها می کند. فرفی نمی کند که شما چه کسی باشید و یا با چه هدفی اقدام به تدوین استراتژی سئو کرده اید! در نهایت سئو می تواند، آگاهی از برند شما، فروش محصولات و خدمات شما، ورودی های شما و … را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

یکی از اصلی ترین مزیت های سئو که همیشه در جلسات مشاوره ام به مشتریانم می گویم، این است که سئو یک شیوه بازاریابی بی نظیر است! در واقع شما تنها با SEO یا Search Engine Optimization ،خود را در معرض دید مشتریان قرار می دهید و آن ها با میل خود وارد سایت شما می شوند و اقدام به مشاهده یا مطالعه مطالب سایت شما می کنند!

آیا شما شیوه ای بهتر برای بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ سراغ دارید؟

هرآنچه که لازم است در مورد متخصص سئو بدانید!

متخصص سئو حرفه ای کیست

متاسفانه این روزها شاهد این هستیم که افراد مختلف با این ادعا که یک فرد حرفه ای در زمینه بهینه سازی سایت هستند، اقدام به دریافت پروژه های کاری می کنند، اما واقعا آیا آن ها می توانند در این زمینه موفق باشند؟ حقیقت این است که سئو یک مهارت تئوری نیست و شما بر اساس میزان تجربه و بروز بودن اطلاعات خود می توانید در کار خود موفق باشید!

در ادامه مهم ترین ویژگی های یک فرد متخصص را در این زمینه بررسی می کنیم:

داشتن اطلاعات بروز و غنی در زمینه SEO و بهینه سازی سایت

اولین چیزی که برای یک فرد متخصص در این زمینه لازم است، اطلاعات بروز است! همین اطلاعات است که یک فرد معمولی و آماتور در زمینه SEO را از یک فرد حرفه ای جدا می کند! دقت کنید که تاکید کرده ام، اطلاعات بروز! با توجه به آپدیت های مکرر گوگل برای بهبود کیفیت جستجوی کاربران خود، روش ها و شیوه های سئو هم متفاوت می شود!

سعی کنید برای صرفه جویی در وقت و زمان خودتان هم که شده با یک فرد آماتور کار نکنید! افراد آماتور بدون داشتن تجربه های کاری زیاد در زمینه سئو، اقدام به دریافت پروژه می کنند که نتیجه ی آن از بین رفتن فرصت ها، منابع مالی و زمان شماست!

از ابتدای کار بهتر است که به دنبال افراد حرفه ای باشید که حداقل دانش کافی و بروز در این زمینه دارند. آیا تجربه ی کار با یک فرد آماتور را دارید؟

مسلط بودن به ابزارهای سئو مانند گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و ….

اگر فردی را مشاهده کردید که بدون شناخت سرچ کنسول اعلام کرد که یک کارشناس سئو است، شک نکنید که او یک شیاد است! یک فرد حرفه ای و متخصص در این زمینه با ابزارهای ابتدایی این کار مانند Google Search Console آشنایی کافی دارد و می داند که چطور به وسیله این ابزار روند بهینه سازی سایت شما را سرعت ببخشد!

اگر فرض می کنید که در این زمینه به یک فرد اشتباهی اعتماد کرده اید، بهتر است که همین الان تصمیم درستی بگیرید و همکاری خود را قطع کنید.

در این زمینه اگر نیاز به مشاوره حرفه ای دارید، خیلی راحت از طریق بخش ارتباط با من، می توانید اطلاعات با من تماس بگیرید.

توانایی شناخت مخاطبان کسب و کار و استخراج بهترین کلیدواژه

استخراج کلمات کلیدی پولساز

شاید مهم ترین قسمت برای شروع بهینه سازی یک سایت برای موتور جستجو، استخراج کلمات کلیدی براساس مخاطبان هدف یک کسب و کار باشد! در واقع اگر شما در این زمینه اشتباه کرده باشید، حتی در صورت موفقیت، بازهم ضرر کرده اید و پول خود را دور ریخته اید پس نیاز به یک متخصص سئو دارید! برای این که بهتر متوجه این موضوع شوید، بهتر است که به این مثال توجه کنید!

فرض کنید که کسب و کار شما در زمینه چاپ بنرهای حرفه ای بوسیله دستگاه های فوق پیشرفته چاپی فعالیت می کند و شما هیچ خدماتی در زمینه فروش یا تعمیر این نوع از دستگاه ها ندارید! در واقع به صورت میانگین بهترین کلیدواژه ای که می توانید با آن در رتبه یک گوگل باشید، “چاپ بنر آنلاین” یا “چاپ بنر باکیفیت” باشد! اگر دراین زمینه اشتباهی رخ دهد و شما با کلیدواژه “تعمیر دستگاه چاپ” رتبه یک گوگل را بدست آورید، نه تنها هیچ سودی نکرده اید، بلکه وقت، انرژی و پول خود را دور ریخته اید!

حالا که با اهمیت این کار برای شروع سئو و بهینه سازی سایت آشنا شدید، باید بدانید که یک کارشناس سئو حرفه ای، بوسیله ابزارها مانند سیمیلاروب، تحقیقات میدانی و پیشنهادهای گوگل، بهترین کلیدواژه ها را برای شما استخراج می کند! اگر متخصص سئو شما بدون این کارها برای شما یک لیست از کلیدواژه ها آماده کرده است، بهتر است که یک تجدید نظر اساسی در رابطه با همکاری خود با آن شخص بکنید!

مهارت تعیین استراتژی تولید محتوا و SEO

متخصص سئوی مورد نظر شما باید بتواند یک استراتژی محتوایی منظم و حرفه ای آماده کند تا بوسیله آن بتواند از یک کارشناس سئو کمک بگیرد! هرچقدر که کارشناس سئو در این زمینه حرفه ای تر عمل کند، احتمال این موضوع که مدت زمان پروژه کاهش یابد و شما سریع تر به جایگاه دلخواه خود در گوگل برسید، وجود دارد!

تعیین استراتژی سئو شما بر اساس معیارهای مختلفی مانند سختی کلیدواژه، مهلت انجام پروژه، میزان بودجه و … تعیین می شود. یک کارشناس SEO باید قادر باشد که بر اساس این معیارها، یک استراتژی با جزئیات تعیین کند. اگر هنوز یک استراتژی محتوایی یا سئو ندارید، بهتر است که نوع خوب آن را تهیه کنید! (البته اگر مهارتش را دارید!)

مدیریت زمان و مسئولیت پذیری در مورد مهلت پروژه

مدیریت زمان در طول پروژه از ویژگی هایی است که تنها متخصصان با سابقه و باتجربه دارند! متخصصان سئوی باتجربه با توجه به چالش های مختلفی که در طول مدت زمان طولانی در پروژه های مختلف با آن مواجه شده اند، می توانند در لحظات حساس تصمیمات صحیحی بگیرند که نتیجه ی آن یک مسئولیت پذیری قوی در زمینه پروژه سایت شماست!

یکی از مشکلات رایجی که کسب و کارها با آن دست و پنجه نرم می کنند، این است که طبق ادعای کارشناس سئو آماتور آن ها، در زمان دلخواه به جایگاه خود نرسیده اند! کارشناسان آماتور بدون محاسبات رایج در این زمینه برای دریافت پول بیشتر و یا گرفتن یک پروژه، زمان احتمالی نادرستی را به کارفرما اعلام می کنند. البته در بعضی مواقع هم مشکلاتی در این زمینه می تواند وجود داشته باشد که باعث ایجاد تاخیر در مدت زمان پروژه شود.

“دوست عزیز یادت نره که سئو زمان نداره! فقط میشه تخمینی گفت همین :-)”

توانایی لینک سازی یا Link Building به صورت پروفوشنال

لینکسازی حرفه ای برای سایت

متخصص seo ایده آل کسی است که بر اساس آخرین الگوریتم های گوگل، قادر است که به صورت حرفه ای برای شما لینک سازی را انجام دهد! لینک سازی در پروفایل شبکه های اجتماعی، وبلاگ های رایگان، رپورتاژ آگهی و … از این نوع هستند که اگر یک فرد بدون تسلط اقدام به انجام آن ها کند، باعث ضربه زدن به سایت می شود.

گوگل بر اساس آخرین الگوریتم های خود که به تازگی در آن ها، تغییراتی ایجاد کرده است از سایت هایی که به صورت افراطی در این زمینه فعالیت می کنند با یک جریمه سنگین پذیرایی می کند! این جریمه سنگین می تواند پرت شدن سایت شما به اعماق صفحات گوگل و یا حتی حذف شدن سایت شما از نتایج جستجو باشد! آیا در این زمینه تجربه ی مشابهی داشته اید که بواسطه یک کارشناس سئو آماتور به وجود آمده باشد؟

این مهارت ها و ویژگی ها لازم هستند، اما کافی نیستند!

مهارت ها و ویژگی های که در بالا به آن ها اشاره کردم، مهارت های لازم هستند، اما نمی توان گفت که کافی هستند! اگر در زمینه سئو می خواهید فعالیت کنید و یک مهارت پولساز داشته باشید، بهتر است که با یک دوره آموزش سئو شروع کنید و یا در یک شرکت حرفه ای برای کارآموزی اقدام کنید!

همچنین اگر صاحب یک کسب و کار هستید و می خواهید که یک فرد متخصص در این زمینه را برای همکاری استخدام کنید، بهتر است که قبل از هرچیز به رزومه و میزان مهارت های آن فرد نگاهی بیندازید، سپس تصمیم گیری کنید! رزرومه یک کارشناس سئو به خوبی برای شما بیان می کند که یک فرد از چه میزان تخصص و توانایی برخوردار است!

از کجا بدانیم که متخصص سئو ما فرد موفقی است؟

این روزها برای سنجش میزان موفقیت یک پروژه سئو، شاخص های کلیدی عملکرد(Kpi) و فاکتورهای استانداری تعیین شده است که به شما به عنوان کارفرما و یا حتی یک کارشناس سئو باید از آن ها اطلاع داشته باشید و استفاده کنید!

آیا آماده هستید که با شاخص های کلیدی عملکرد یک پروژه در سال 2021 آشنا شوید؟ در ادامه با من همراه باشید 🙂

میزان تغییرات صحیح در کدهای سایت (سئو فنی)

یکی از بخش های مهم سئو که یک متخصص سئو تنها از پس آن بر می آید، سئو فنی است! در واقع سایت شما هرچقدر که از لحاظ ویژگی های مختلف دارای جذابیت های بیشتری باشد، خیلی بهتر و راحت تر به جایگاه دلخواه خود در صفحه اول گوگل می رسد! در واقع برای این کار لازم است که در کد سایت، سرعت بارگذاری و رابط کاربری سایت، تغییرات اساسی ایجاد شود که هرچقدر بهتر باشد، سایت موفق تر است!

اگر دوست دارید که سایت شما از لحاظ سئو تکنیکال یا فنی، بدون عیب باشد، حتما به فکر حرفه ای های سئو باشید! افرادی هستند که به سئو داخلی (On Page) یا سئو خارجی (Off Page) مسلط هستند، اما در زمینه سئو فنی دانش کافی ندارند! اگر سایت شما از جنبه های دیگر سئو غنی باشد، اما در زمینه سئو فنی هیچ پیشرفتی نداشته باشد، در آخر به هیچ جایگاهی نمی رسد.

میزان بازدیدهای سایت یا ایمپرشن (impression)

یکی از نشانه های موفقیت در زمینه سئو این است که بازدیدهای سایت شما افزایش پیدا کند! در واقع با پیاده سازی عملیات سئو از لحاظ سئو داخلی، خارجی و فنی سایت شما باید بازدیدهای بیشتری را بدست آورد! هرچقدر که روند بازدید افزایش پیدا کند، سایت شما از لحاظ ویژگی های مختلفی که دارد، جایگاه بهتری به دست می آورد.

اگر دوست دارید که شما هم از این لحاظ و از لحاظ دیگر شاخص های کلیدی عملکرد، میزان موفقیت لازم را به بهترین شکل دریافت کنید، به طور قطع باید به فکر استخدام یک کارشناس سئو حرفه ای باشید چرا که تنها یک متخصص سئو کاربلد، قادر است که بر اساس این شاخص ها، سایت شما را به صفحه اول گوگل برساند!

افزایش نرخ کلیک یا CTR به صورت طبیعی

استفاده از روش ها و قانون ها به صورت طبیعی باعث می شود که سایت شما از لحاظ سئو و نرخ کلیک بهبودهای خوبی را تجربه کند! هرچقدر که افزایش نرخ تعامل کاربران بیشتر باشد، شما به هدفی که دوست داشتید به آن برسید، نزدیک تر هستید! در واقع ایده آل شما این است که در مدت زمان کمی، خیلی راحت و آسان به جایگاه دلخواه خود برسید. اگر جزو آن دسته از افراد هستید که بدون داشتن اطلاعات کافی در این رابطه دست به استخدام، افراد حرفه ای می زنند، باید به شما بگویم که اشتباه نکنید!

افراد فوق حرفه ای و شرکت های موفق، پس از کسب اطلاعات کافی و یا استخدام یک مدیر پروژه، پروژه های فنی خود را به یک تیم یا کارشناس سئو می سپارند. اگر دوست دارید که در این دسته قرار بگیرید و شما هم فعالیت های مهمی در این زمینه داشته باشید، بهتر است که بدون اطلاعات کافی وارد این نوع از بازاریابی ها نشوید.

معیارهای دیگر را دست کم نگیرید!

معیارهای موفقیت یک پروژه سئو یا شاخص های کلیدی عملکرد یک پروژه بهینه سازی سایت، تنها به موارد بالا ختم نمی شود، بلکه در این رابطه موارد دیگری هم وجود دارند که شاید به همان اندازه مهم باشند. بهتر است که بر اساس پروژه، هدف آن و سختی کلیدواژه، اقدام به انتخاب چند شاخص مهم در این رابطه کرد چرا که باعث می شود، پروژه با یک نظم بهتر به سمت موفقیت برود:

  • جایگاه کلیدواژ در موتور جستجو به صورت میانگین یا Average Position
  • کاهش نرخ پرش یا خروج کاربران از سایت بدون ایجاد تعامل (Bounce Rate)
  • افزایش زمان ماندن کاربران در سایت سئو شده یا Time On Site
  • افزایش نرخ بازگشت کاربران به سایت یا Return Visitors
  • بهبود سرعت ایندکس صفحات سایت در موتور جستجو یا Index Speeding
  • افزایش کیفیت نرخ لینک های خارجی دریافت شده سایت یا Backlink Quality و …

برای موفقیت در بهینه سازی سایت شما باید بهایی پرداخت کنید و یک هدف مشخص ایجاد کنید! بهای پرداختی شما زمان، انرژی و پولی است که هزینه می کنید و هدف شما می تواند افزایش فروش باشد! برای سنجش میزان موفقیت خود در این زمینه و محک زدن مهارت های متخصص سئو خود، این شاخص های کلیدی عملکرد را فراموش نکنید!

چرا باید برای کسبوکار خودم یک کارشناس سئو حرفه ای استخدام کنم؟

نیاز کسبوکار به کارشناس سئو حرفه ای

همانطور که از ابتدا گفتیم، بعد از بررسی این که بهینه سازی سایت چیست، ویژگی های یک متخصص سئو باید چه باشد و چه شاخص های کلیدی عملکردی برای اندازه گیری میزان موفقیت یک پروژه SEO وجود دارد، نوبت به این می رسد که در رابطه با این صحبت کنیم که چرا کسب و کار یا بیزینس اینترنی شما به یک فرد قوی در این زمینه احتیاج دارد؟ در ادامه مهم ترین دلایل استخدام یک کارشناس SEO را بررسی می کنیم:

بررسی کدهای سایت و ساختارهای منطبق یافته آن به دلیل طراحی هماهنگ با موتورهای جستجو

بدون شک همانطور که فهمیده اید، یکی از شیوه های بازاریابی عالی که هر کسب و کاری بهتر است که از آن، بهره مند شود، سئو و بهینه سازی سایت است! اگر کسب و کار شما در این زمینه بتواند، موفقیت های بزرگی بدست آورد، یعنی شما توانسته اید که در زمینه دلخواه خود به موفقیت برسید.

در ابتدای کار خود، اگر یک متخصص سئوی حرفه ای استخدام کنید، می توانید مطمئن باشید که کدهای سایت شما بر اساس ویژگی های موتور جستجو طراحی و نوشته شده اند. پس در پایان پروژه برنامه نویسی به این نتیجه خواهید رسید که سایت شما از لحاظ ویژگی های خود، یک سایت بی نظیر است.

 

دادن مشاوره های صحیح و اصولی به گروه تولید محتوا و دیگر روش های بازاریابی آنلاین

یک کارشناس SEO که به فکر کسب و کار است، کمک می کند تا دیگر جنبه های بازاریابی آنلاین و یا دیجیتال مارکتینگ هماهنگ باشند! در واقع یک کارشناس سئو از گروه یا کارشناس تولید محتوا می خواهد که مقالات سئو شده ی جامعی تولید کنند و یا کارشناس شبکه های اجتماعی با استفاده از ترفندهای خاصی در کنار افزایش دنبال کننده های شبکه اجتماعی به سئو سایت هم کند!

اگر دوست دارید که با یک هدف خاص به سمت موفقیت بروید، بهتر است که از همین الان تلاش کنید.

حل مشکلات سئو داخلی سایت و بهینه سازی آن

اولین قدم پس از حل مشکلات سئو تکنیکال، این است که یک متخصص سئو در این زمینه باید مشکلات سئوی داخلی را حل کند! سئوی داخلی شامل سئوی محتوا، لینک داخلی و خارجی، بهینه‌سازی فهرست های سایت و … می شود!

اگر متخصص سئوی شما هیچ کدام از این کارها را نکرده است، بهتر است که یک تجدید نظر بزرگ در زمینه همکاری خود با آن بکنید.

طراحی استراتژی قوی در زمینه لینک سازی خارجی و سئو Off page

نکته بعدی که باعث می شود، شما به فکر استخدام یک کارشناس سئو باشید، این است که تنها یک فرد متخصص می تواند در این زمینه یک استراتژی حرفه ای تعیین کند که موفقیت شما را تضمین کند!

سئوی خارجی در بین سئوکاران و افراد مشغول به کار در این حوزه به شمشیر دولبه مشهور است و اگر شما نتوانید در این زمینه با کسب حداقل میزان موفقیت لازم به جایگاه دلخواه خود برسید، به هیچ جا نخواهید رسید.

آموزش های لازم به کارمندان و وبمستر سایت برای افزایش سرعت پروژه

در آخر استخدام یک متخصص سئو به شما کمک می کند که به کارمندان خود آموزش دهید و از آن ها در زمینه سئو و بهینه سازی سایت خود استفاده کنید!

هرچقدر که کارمندان شما بهتر عمل کنند، نتیجه ای که برای شما در پی خواهد داشت، اثربخش تر خواهد بود!

نتیجه گیری: چه کسی را برای SEO سایت خود استخدام کنیم؟

آخرین سوالی که می خواهم بر اساس تجربه های خودم به آن پاسخ دهم، این است که باید چه کسی را استخدام کنیم؟ اگر دوست دارید که در زمینه سئو و بهینه سازی سایت موفق باشید، لازم است که این موضوع را مدنظر بگیرید که استخدام یک سئوکار حرفه ای برای سایت بر اساس ویژگی هایی مانند نوع بیان، ظاهر و گفتار یک اشتباه محض است و شما باید این معیارها را دور بریزید!

برای کسب موفقیت در این زمینه لازم است که به رزومه، میزان مهارت و تخصص، توانایی های ذکر شده و … توجه کنید! هرچقدر که بهتر بتوانید به این موارد پایبند باشید، بهتر می توانید در این زمینه از کسب و کار و شیوه بازاریابی خود عمل کنید!

در پایان از شما می خواهم که اگر تجربه یا سوالاتی در این زمینه دارید، حتما در بخش نظرات با من و دیگر افرادی که این محتوا را مطالعه می کنند، به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول متخصص و کارشناس سئو

متخصص سئو به چه شخصی گفته می‌شود؟

کارشناس یا متخصص سئو شخصی است که مسئولیت های زیادی در پروسه انجام پروژه بر عهده دارد و سعی می‌کند از تکنیک‌های کاربردی جهت پیشرفت پروژه سئو استفاده کند.

کارشناس سئو حرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

کارشناس سئو بایستی ویژگی هایی اعم از:  به روز بودن اطلاعات، مسلط بودن به ابزارهای سئو، کیوورد ریسرچ، سئو محتوا، لینکسازی پروفوشنال و … را داشته باشد.

چگونه یک متخصص سئو را استخدام کنیم؟

برای استخدام یک کارشناس سئو حرفه ای بایستی آن فرد را از نظرات زیر بسنجید: حل مشکلات سئو داخلی، چیدن استراتژی لینکسازی، آموزش دادن به وبمستر سایت و …

4.3/5 - (9 امتیاز)

Keshavarzمشاهده نوشته ها

Avatar for Keshavarz

من الهام کشاورز هستم و از سال 92 به صورت تخصصی در حوزه سئو فعالیت میکنم و درحال حاضر مدرس این حوزه هستم.

13 نظر از کاربران عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *