تفاوت کارشناس دیجیتال مارکتینگ و مدیر سئو

زمان مطالعه: 2 دقیقه

امروزه مشاغل زیادی به لطف گسترش فناوری و تکنولوژی به وجود آمده است که گاهی ممکن است تشخیص آن ها از یکدیگر برای بعضی ها دشوار باشد.

ممکن است برخی گمان کنند که یک سئوکار دقیقا باید همان کاری را انجام دهد که یک دیجیتال مارکتر انجام می دهد، اما حقیقت این است که سئو در واقع زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرد.

یعنی یک دیجیتال مارکتر حرفه ای معمولا به کار سئو هم آشنایی دارد، اما شاید یک سئوکار حرفه ای نباشد و همچنین برعکس آن.

در ادامه به بررسی دقیق تر این دو شغل و وظایف هرکدام از آن ها خواهیم پرداخت.

سئوکار کیست و چه وظایفی دارد؟

سئو یعنی بهینه سازی سایت برای رسیدن به صفحات نخست موتورهای جستجو، و کسی که سئوکار است معمولا در این حوزه تخصص دارد. وظایفی که یک سئوکار بر عهده دارد عموما موارد زیر می باشد.

بررسی محتواهای درج شده در سایت

یک سئوکار توانمند معمولا محتواهای سایت را بررسی می کند که از نظر سئو مناسب باشد. محتواهای کپی و کارشناسی نشده می توانند به سئو سایت شما آسیب جدی برسانند.

بررسی داده های آماری توسط سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس

این دو ابزار برای بررسی آمار سایت هستند که یک سئوکار حرفه ای معمولا متخصص تجزیه و تحلیل این داده هاست.

شناخت افزونه ها و محیط وردپرس

یک سئوکار حرفه ای افزونه های وردپرسی را می شناسد و با محیط آن کاملا آشنایی دارد، آشنایی سئوکار با محیط وردپرسی برای مدیریت محتواها، نویسندگان و زمانبندی درست نوشته ها ضروری است.

بررسی رقبا

بررسی رقبا در سئو اهمیت زیادی دارد، این که بدانید باید از چه کلمات کلیدی ای استفاده کنید و کدام یک از رقبای شما از آن کلمه کلیدی استفاده می کنند، روی بالا آمدن سئوی سایت تاثیرگذار است.

شناخت سیستم لینک سازی

لینک سازی و به اصطلاح گرفتن بک لینک در سئو اهمیت بسیار زیادی دارد، اما این که گرفتن بک لینک از چه سایت هایی مفید و از چه سایت هایی مضر است، خود مسئله ای است که در حوزه تخصص یک سئوکار است.

دیجیتال مارکتر کیست و چه وظایفی دارد؟

دیجیتال مارکتر کسی است که کمپین های تبلیغاتی و بازاریابی را در حوزه اینترنت مدیریت و ساماندهی می کند. شغل متخصص دیجیتال مارکتینگ با توجه به گسترش روز افزون اینترنت، این روز ها بسیار رونق گرفته و همه کسب و کارها به فکر شروع و گسترش بازاریابی دیجیتال خود افتاده اند.

در ادامه برخی از وظایف یک دیجیتال مارکتر متخصص اشاره می کنیم.

  1. اجرای کمپین های وب، ایمیل مارکتینگ و رسانه های اجتماعی
  2. نظارت بر کیفیت تهیه مطالب ویدیویی و متنی که قرار است در وبسایت یا شبکه های اجتماعی منتشر شود.
  3. ارائه استراتژی های خلاقانه برای پیشبرد امر بازاریابی دیجیتال
  4. ارزیابی فناوری های جدید و بروزرسانی اطلاعات برای ارائه راه های جدید بازاریابی
  5. داشتن دانش کافی درباره اموری مانند سئو، برنامه نویسی، مدیریت شبکه های اجتماعی و…

سخن پایانی

از آنچه گفتیم می توان فهمید که سئو زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ است، یعنی یک دیجیتال مارکتر می تواند سئوکار هم باشد، اما یک سئوکار الزاما یک دیجیتال مارکتر نیست.

سئوکار با مسائل و موضوعاتی سر و کار دارد که صرفا مربوط به سایت و موتورهای جستجو است. اما دیجیتال مارکتر علاوه بر این، با شبکه های اجتماعی و رسانه های دیگر نیز سر و کار دارد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *