مدیر سئو سایت

زمان مطالعه: 6 دقیقه

حالا که صحبت از بهینه سازی سایت و SEO شد باید این واقعیت را پذیرفت که شرکت های بزرگ و مطرح نیاز به یک مدیر سئو برای خود دارند چرا که این شخص ارشد و رهبر است که با مسئولیت های سنگین خود در این زمینه قادر است، پروژه های فراوان شرکت را مدیریت و آن ها را به اتمام برساند. هرچقدر که فرد مدیر قادر باشد با میزان تخصص و دانش بالاتری این کار را انجام دهد، نتیجه ای که یک بیزینس دریافت می کند، ارزشمندتر است!

قبل از هرچیز باید اشاره کنیم که فعالیت های یک مشاور سئو، تولید کننده محتوای سئو شده و … کاملا با مدیر یا ارشد بهینه سازی سایت متفاوت است و اصلا قابل قیاس نیست! در ادامه تمامی ابهامات شما را در این زمینه از بین می بریم.

اگر دوست دارید که با مدیر یا ارشد سئو و وظایف آن آشنا شوید، ادامه این مقاله را با دقت مطالعه کنید!

سئو چیست؟ (What is SEO)

به نظر می رسد که نمی توان در ارشد سئو صحبت کرد، اگر معنی واژه بهینه سازی سایت یا سئو را به خوبی درک نکرده باشیم! واژه یا کلمه SEO که احتمالا آن را زیاد شنیده اید، در واقع مخفف عبارت بلندتری به شکل Search Engine Optimization است. تمامی اقدامات که توسط تیم سئو به رهبری ارشد SEO انجام می شود در زیر زمینه عملیات بهینه سازی سایت قرار می گیرد.

این عملیات به این دلیل طراحی می شود که کسب و کار اینترنتی قصد دارد با استفاده از موتور جستجوی گوگل تعداد مشتریان خود را به طرز چشمگیری افزایش دهد. هرچقدر که این موضوع جدی تر بررسی شود و به آن بهای بیشتری داده شود، میزان فروش و آگاهی از برند یک کسب و کار افزایش بیشتری پیدا می کند.

شاید برای شما هم جالب باشد که اگر یک مدیر سئو لایق انتخاب کنید و به او یک تیم خوب بدهید، با کمترین میزان هزینه قادر هستید که بهترین جایگاه را در بازار کسب کنید. هرچقدر که این جایگاه به شکل بهتری کسب شود، ورودی ها و ترافیک بیشتری نصیب کسب و کارتان می شود.

در ادامه به این مسئله بیشتر می پردازیم که رهبر یا مدیر سئو کیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

مدیر سئو به زبان ساده!

مدیر ارشد سئو که در انگلیسی اصطلاحا به آن Head Of SEO هم گفته می شود، شخصی است که در شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ مشغول به طراحی استراتژِی و بهینه سازی پروژه های سایت است! در واقع این فرد قادر است که با استفاده از دانش و تجربه ای که در زمینه موتورهای جستجو یا Search Engines دارد، بهترین راه حل ها را برای کسب و کار شما ارائه کند.

اگر قصد دارید که یک کمپین بازاریابی آنلاین یا همان دیجیتال مارکتینگ راه اندازی کنید، به طور قطع یک مدیر ارشد سئو حرفه ای قادر است که در رشد کسب و کار شما فعالیت زیادی به خرج دهد و نتیجه را به بهترین شکل برای شما رقم بزند. این شخص با در اختیار داشتن یک تیم بازارابی و تولید محتوا حرفه ای می تواند به کسب و کار شما کمک کند که به بهترین شکل به نتیجه برسید.

به صورت کلی نتیجه تلاش های مدیر سئو حرفه ای به افزایش ورودی سایت از موتور جستجوی گوگل و یا دیگر موتورهای جستجو ختم می شود که نتیجه آن هم افزایش میزان فروش، افزایش تعداد مشتریان بالقوه، افزایش آگاهی از برند و … است! هرچقدر که صفحات شما مهم تر و یک پروژه ی سخت تر باشند، به مدیر سئو بهتری نیاز دارید.

در فرآیند عملیات سئو همچنین مدیر موظف است که به صورت کامل این موضوع را مورد بررسی قرار دهد که چه میزان پروژه پیشرفت یا پسرفت داشته و مسیر کلی پروژه به کدام سمت است. اگر این موضوع اصلاح شود، احتمال این که برنامه تان موفق تر باشد و سریع تر به هدف برسید، بسیار بیشتر است!

به زبان ساده یک مدیر سئو حرفه ای یعنی هرآنچه که برای سئو نیاز دارید!

محتوای پیشنهاد شده: آموزش ابزار سئو

وظایف مدیر سئو چیست؟

وظیفه مدیر ارشد سئو چیست

حالا که متوجه شدید مدیر یا رهبر سئو کیست و چه نقشی در پروژه های بهینه سازی سایت شما دارد، باید به این موضوع بپردازیم که شرح وظایف یک مدیر سئوی حرفه ای که از آن صحبت می کنیم، دقیقا چیست؟ در ادامه مهم ترین وظایف رهبر سئو را بررسی می کنیم:

رهبری به بهترین شکل

هر کاری که در زیرمجموعه SEO یا بهینه سازی سایت وجود داشته باشد، توسط مدیر باید مورد بررسی قرار بگیرد و او کسی است که در این رابطه تصمیم قطعی را می گیرد. نظارت صحیح و درست در این زمینه باعث می شود که فرد نتیجه عمل خود را قدم به قدم ببیند و برای ادامه یا تغییر مسیر تصمیم صحیح بگیرد.

رهبری همچنین به این معناست که فرد رهبر قادر باشد برای هر بخش یا فرد یک هدف اسمارت یا واضح تعریف کند که منوط به شاخص های کلیدی و زمان باشد. این کار هرچقدر که بهتر صورت بگیرد، عملکرد تیم و در کل پروژه سئو موفق تر خواهد بود!

آیا تابحال یک مدیر ارشد سئو که رهبر باشد را مشاهده کرده اید؟

توانایی تعیین استراتژی و مسیر به بهترین شکل ممکن!

هر کمپینی که با سایت و مسیر آن مرتبط باشد، باید یا توسط مدیر ارشد سئو طراحی شود و یا حداقل قبل از اجرایی شدن فرآیند با او مطرح شود. اگر فرآیند و مسیر نهایی شما بدون تعیین استراتژی صحیح به سرانجام برسد، پروژه یا کمپین تبلیغاتی آنلاین با شکست روبرو می شود. در این زمینه کمک گرفتن از اعتبار یا همان برند شخصی فرد مدیر، استفاده از تجربه های قبلی و … می تواند موثر باشد.

خلاقیت و نوآوری ویژگی بارز یک رهبر سئو

محتوای کسب و کار همان جنگنده هایی هستند که در خط مقدم گوگل با رقبای خود می جنگند و اگر قدرتمند باشند، باعث می شوند که یک پروژه سئو به خوبی به جلو حرکت کند. مدیر سئو وظیفه دارد که شخصا محتوای بیزینس یا استارتاپ را بررسی کند و یا حتی برای یک محتوای خوب امکان شناسایی بهترین چیزها را فراهم سازد.

البته نوآوری به یادگیری مستمر، بروز کردن اطلاعات، بررسی موقعیت کسب و کار و … هم بستگی دارد! پس اگر احساس کردید که نوآوری ندارید، حتما با استفاده از شیوه هایی مانند یادگیری همیشگی، کسب و کار خود را به بالاترین درجه از موفقیت برسانید.

آیا یک مدیر خلاق در زمینه بهینه سازی سایت می شناسید؟

تحقیق و آنالیز، بخش جذایی ناپذیر کسب و کارهای آنلاین سئو محور

تحقیق و آنالیز رقبای کسبوکارها

بیزینس هایی که برنامه بازاریابی خود را برای بحث سئو و بهینه سازی سایت پیاده سازی می کنند، حتما به تحقیق و آنالیز رقبا نیاز دارند که باید توسط یک مدیر ارشد سئو انجام شود. رئیس تیم بهینه سازی سایت باید بتواند به صورت گسترده تمامی آنالیزهای مرتبط با کسب و کارهای رقیب را انجام دهد، آنالیز اطلاعات آن را به بهترین شکل پیاده سازی کند و با استفاده از شناسایی نقاط ضعف یک استراتژی قوی بچیند!

اگر مدیری را استخدام کردید که حال و حوصله ی تحقیق و آنالیز را نداشت، توانایی مدیریت صحیح اطلاعات را نمی توانست بر عهده بگیرد، بهتر است که در انتخاب خود یک تجدید نظر داشته باشید.

توانایی همکاری و روحیه کاری تیمی با دیگر افراد

یکی دیگر از ویژگی های شاخص یک مدیر توانمند که باید مورد بررسی قرار بگیرد، توانایی همکاری کردن با شخص یا اشخاصی است که در زیردست یا همرده او فعالیت می کنند! به عنوان مثال مدیر شبکه های اجتماعی و یک رهبر سئو باید بتوانند با هم ارتباط خوبی برقرار کنند تا در نهایت کسب و کارشان به بهترین شکل ممکن انجام شود.

اگر مدیر ارشد سئو شما قادر به برقراری ارتباط سازنده با دیگر اعضای تیم نیست، مطمئن باشید که پروژه شما موفقیت زیادی بدست نمی آورد و در نهایت تنها چند ماه هزینه کرده اید! برای بهترین انتخاب باید به این مسئله توجه داشته باشید. در نظر داشته باشید که رهبران تنها و بدون پیرو به هیچ جایی نمی رسند!

برای این که یک مدیر سئو پیدا کنیم، باید چه چیزهایی را در او بررسی کنیم؟

حالا که نوبت به انتخاب یک مدیر سئو حرفه ای هست، باید به مواردی فکر کنید و آن ها را بررسی کنید که در پیدا کردن یک فرد لایق و کارکشته به شما کمک کند. بهترین مواردی که در این زمینه بهتر است، آن ها را بررسی کنید عبارت است از:

  • تحصیلات
  • رزومه و تجربه های موفق
  • ارتباطات
  • مهارت آنالیز کردن

اگر به دنبال استخدام یک تیم برای سئو و بهینه سازی سایت خود یا کسب و کارتان هستید تا با کمک یک مدیر و رهبر سئو حرفه ای نتیجه ی عالی برای شما رقم بزند، تنها کاری که لازم است بکنید، این است که با ما در تماس باشید! در این زمینه تمامی نیازهای احتمالی شما به بهترین شکل ممکن برطرف خواهد شد و به هدف اصلی خود، خواهید رسید.

نتیجه گیری: چگونه یک مدیر لایق را استخدام کنیم؟

حالا که ویژگی های یک مدیر سئو حرفه ای را شناختید، لازم است در این رابطه تحقیق کنید که چگونه و برای چه مواردی نیاز است که بهینه سازی سایت خود را انجام دهید. هرچقدر که در این زمینه پیشرفت قابل ملاحظه تری داشته باشید، نتیجه نهایی بهتر خواهد بود. در رابطه با این مسئله هم اگر تجربه یا سوال خاصی دارید، می توانید در بخش نظرات با ما و دیگر افراد به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول مدیر سئو

مدیر سئو کیست و چرا به آن نیاز داریم؟

مدیر سئو شخصی است که در شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ مشغول به طراحی استراتژِی و بهینه سازی پروژه های سایت است و قادر است که با دانش خود بهترین راه حل ها را برای کسب و کار شما ارائه کند.

وظایف مدیر سئو چیست؟

توانایی تعیین استراتژی سئو و مسیر به بهترین شکل ممکن، خلاقیت و نوآوری، تحقیق و آنالیز، توانایی همکاری و روحیه کاری تیمی با دیگر افراد و … از وظایف اصلی یک مدیر سئو می‌باشد.

چگونه یک مدیر لایق را استخدام کنیم؟

ابتدا باید بدانید که چگونه و برای چه مواردی نیاز است که بهینه سازی سایت خود را انجام دهید و سپس تحقیق کنید.

4.1/5 - (10 امتیاز)

Keshavarzمشاهده نوشته ها

Avatar for Keshavarz

من الهام کشاورز هستم و از سال 92 به صورت تخصصی در حوزه سئو فعالیت میکنم و درحال حاضر مدرس این حوزه هستم.

21 نظر از کاربران عزیز

  • به نظر من یکی از وظایف مهم مدیر ارشد سئو اینه که روی محتوا تمرکز بالایی داشته باشه یه جورایی انگار نصف مسیر و رفتی
    مرسی از مقاله خوبتون خانم کشاورز

    • ممنون از شما آقای قادری
      بله محتوا نویسی یکی از مقوله های مهم تو سئو به شمار میاد که مدیر سئو یه سازمان خیلی باید روش تمرکز داشته باشه 🙂

  • اینکه گفتین توانایی همکاری و روحیه کاری تیمی با گروه رو داشته باشه به نظر من خیلی مهمه چون مدیر سئو یک مجموعه باید بتونه ارتباط قوی بین افراد سازمان داشته باشه.

  • من خودم برای تیمم به دنبال یه مدیر سئو خلاق میگردم که مواردی که شما گفتین رو داشته باشه ولی خب متاسفانه هیچ کدوم کامل نبودن به نظرتون چی بیشتر مهمه تو استخدام مدیر سئو رعایت کنیم؟

    • شما باید در نظر داشته باشین که هر شخصی یکم ممکنه باگ داشته باشه همین که تجربه کافی داشته باشن و مسئولیت پذیر و پیگیر باشن کافیه پس در استخدام سختگیر نباشین و تعلل نکنید.

  • مرسی عالی بود تقریبا همه چیز و گفتین بعضیا تصور می‌کنن یه مدیر، تنها نظرات خودشو به دیگران اعمال می‌کنه و اصلا نظرات بقیه درباره موضوعات رو قبول نداره در صورتی که به نظر من یه مدیر خوب و واقعی اینطور نیست!

  • متاسفانه امروزه دیگه انتظارات کارفرما ها از یک مدیر سئو یا کارشناس سئو خیلی زیاده شده ولی از اون طرف ما نباید انتظار دستمزد بالا داشته باشیم خدایی عدالت نیست تو این شرایط و گرونه

  • سلام من رفتم یک مجموعه ای به عنوان مدیر سئو استخدام بشم خوب حقوق پرداختی عالی و شرایط خیلی خوبی داشت ولی اخرش به یک مشکل خوردیم که طراحی سایت و برنامه نویسی و توسعه با خود کارشناس سئو هست من کلی مجموعه کار کردم اما چنین چیزی رو از من نخواستن و واقعا من این چیزارو جزو وظایف یک سئو کار نمیدونم البته خودم برنامه نویسی و توسعه بلد هستم نظر شما چیه با این مجموعه ها کار کردن کار خوبیه یا دنبال گزینه جایگزین باشم؟
    ممنون میشم جواب بدید

    • سلام جناب بیاتی وقت بخیر
      راستش من باشم نمیرم یا اگر هم برم و علم برنامه نویسی رو بدونم حقوقش و میگیرم
      چون به نظرم هر شخصی تو جایگاه خودش وظایف خودش رو داره اضافه بر سازمان نباید برای کسی کار کرد

  • سلام روزتون بخیر
    میخواستم بپرسم کسی مدیریت سئو رو به عهده میگیره باید به مطالب طراحی سایت برنامه نویسی ….. مسلط باشه؟ یا همینکه هنر و علم مدیریت داشته باشه کافیه؟

  • من هر چی سرچ می کنم از سئوی سایت‌های خبری مطلب خاصی پیدا نمی کنم لطفا درباره سئو سایت های خبری هم توضیح بدید ممنونم

  • سلام خانم کشاورز
    اگر درست متوجه شدم باشم ، مدیر ارشد سئو به عنوان مقام بالاتر از مجموعه کارکنان سئو هست و از این نظر حقوق بیشتری داره و کارش طراحی سایت نیست و به بقیه کارکنان دستور میده که چیکار کنند و تدوین استراتژی هست درسته ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *