سئو محلی یکی از روشهای قدرتمند بازاریابی در مناطق جغرافیایی مورد نظر است که موجب افزایش رتبه وبسایت به صورت کاملاً هدفمند در گوگل میشود. استفاده از این روش، تکنیکهای مختص به خود را دارد. این تکنیکها بر اساس قوانین سئو، طبقهبندی میشوند.
با استفاده از تکنیکهای لوکال سئو میتوان فروش کسبوکارهای کوچک و محلی را افزایش داد. به صورتی که مخاطب میتواند به کمک قدرتمند بودن سئو محلی کسب و کار، نزدیکترین کسب و کار مرتبط را بیابد.
کسبوکارهای بزرگ نیز میتوانند به کمک این تکنیکها حوضه نفوذ خود را در مناطق مورد نظر گسترش دهند. در ادامه این مقاله به آموزش لوکال سئو و برخی نکات آن میپردازیم.
سئو چیست؟ (What is SEO)
به صورت کلی اگر بخواهیم جواب سوال “سئو چیست” را بدهیم اینگونه پاسخ میدهیم که سئو ابزاری است که به کسبوکارهای آنلاین کمک میکند رتبههای بالای گوگل را فتح کنند. به عبارتی سئو، مجموعه قوانینی است که لوکال سئو نیز جزو آن محسوب میشود. این قوانین توسط موتور جستجو جهت طبقهبندی وبسایتها وضع شدهاند. چرا که تنها راه عادلانه این کار هستند.
بهبود سئو یک وبسایت میتواند منجر به افزایش ترافیک سایت و در نهایت، افزایش تولید و فروش شود. توصیه میشود بهینهسازی سئو وبسایت خود را به کمک متخصصان این حوزه انجام دهید. چرا که انجام بهینهسازی سئو وبسایت دارای برخی نکات کلیدی و اثربخش است که ممکن است متقاضیان از آنها آگاه نباشند.
سئو محلی Local seo چیست؟
همانطور که ذکر شد سئو لوکال شامل مجموعه قوانینی است که به کسب و کارها در دیجیتال مارکتینگ یاری میرساند. به عبارتی، یک کسب و کار کوچک که حوزه نفوذ پایین و محلی دارد میتواند به کمک این قوانین، مخاطب هدف منطقه خود را جذب کند.
همچنین مخاطب نیز میتواند کسب و کار مورد نیاز را بیابد و نیاز خود را برطرف نماید. پس به صورت کلی میتوان لوکال سئو را مجموعه ای از قوانین سئو دانست که به بازاریابی محلی یاری میرساند.
سئو محلی برای کسبوکارهای بزرگ نیز حائز اهمیت است. چرا که میتوان آن را یکی از روشهای مناسب برای گسترش بازار در مناطق مورد هدف دانست.
اهمیت این مسئله زمانی بیشتر میشود که مشتریان کسب و کار مورد نظر در منطقهای خاص زندگی کنند. به عنوان مثال برای خدمات حقوقی میتوان سئو محلی را برای مناطقی که آمار جرم و جنایت بالایی دارد به کار برد.
چرا جستجوی محلی مهم است؟
جستجوی محلی برای هر دو طرف عرضهکننده کالا و خدمات و خریداران و متقاضیان حائز اهمیت است. زمانی که سئو لوکال در یک کسب و کار حائز اهمیت باشد، متقاضیان آن نیز میتوانند به راحتی او را بیابند و نیاز خود را برطرف کنند. لذا جستجوی محلی میتواند کلیدی برای رضایت عرضهکنندگان خدمات و محصولات و متقاضیان و مشتریان باشد.
توصیه میشود برای بهبود سئو محلی وبسایت کسب و کار خود از متخصصان استفاده نمایید. چرا که این موضوع برای کسب و کار و فرآیند بازاریابی امری حیاتی است. شایان ذکر است که متقاضیان کالا و خدمات شما در مناطق خاص جغرافیایی قرار میگیرند. بنابراین اهمیت لوکال سئو برای کسب و کار شما افزایش مییابد.
اشتباهات متداول سئو محلی
هر فرآیندی میتواند با اشتباهات گوناگونی مواجه شود. پروسه فعالسازی سئو محلی نیز از این قاعده مستثنا نیست. یکی از رایجترین مشکلات این فرآیند، بهینهسازی بیشازحد است. چرا که در صورتی که بیشازحد بهینهسازی صورت پذیرد، ترافیک احتمالی را از دست میدهید.
لذا توصیه میشود با متخصص سئو این حوزه به صورت صحیح بر روی سئو محلی وبسایت خود فعالیت نمایید. بهینهسازی به روش صحیح و به اندازه، منجر به بهبود نرخ تبدیل و افزایش مشتریان در منطقه مورد نظر میشود. لذا بایستی توجه ویژه ای به این مسئله داشت.
یکی دیگر از اشتباهات رایج در لوکال سئو، عدم آپدیت تکنیکها میباشد. در صورتی که وبسایت بهینهسازی شود ترافیکی از مخاطبین هدف ما به وبسایت جاری میشود؛ اما برای حفظ جریان جذب مشتریان بایستی سئو وبسایت ما به روز باشد.
موتورهای جستجو ممکن است هر زمان قوانین جدیدی را به لیست خود اضافه نمایند. وبسایتها برای حفظ جایگاه خود، مجبور به به روز بودن طبق قوانین سئو هستند. لذا بهروزرسانی نیز اهمیت بالایی دارد.
باکس جستجوی محلی چیست؟
باکس جستجوی محلی، شامل کسبوکارهای محلی و نتیجههای موجود محلی در موتور جستجو میباشد. این موارد بر اساس کلمات کلیدی جستجو شده توسط مخاطب نمایش داده میشوند. همچنین ارتباط مستقیمی با بهینهسازی سئو محلی دارند. این باکس محلی در اکثر مواقع بعد از نمایش 3 نتیجه کلی نمایش داده میشود. مخاطبان به کمک باکس جستجوی محلی قادر به استفاده از خدمات و کالاهای نزدیک به خود هستند. مراکز تجاری محلی نیز در بهینهسازی سئو بر اساس منطقه خود، بر اساس این باکس اقدام مینمایند.
معیارهای رشد در این باکس به بیش از 150 متغیر میرسد. برخی از این متغیرها شناخته شده و برخی ناشناخته هستند. به عبارتی کسب و کارها بایستی به کمک متخصصین و یا تیمهای فعال در زمینه دیجیتال مارکتینگ و سئو همکاری داشته باشند. برخی از ملاکهای سئو محلی عبارتاند از:
- استفاده از ترکیب منطقه جغرافیایی با کلمات کلیدی
- رعایت چگالی مناسب کلمات کلیدی پر جستجو در منطقه
- آنالیز رفتار کاربران منطقه در اینترنت بر اساس کلمات کلیدی
سئو محلی چه تفاوتی با سئو دارد؟
تفاوتهای کمی بین سئو و لوکال سئو وجود دارد. شاید تفاوتهایی بین این دو مورد وجود داشته باشد؛ اما ماهیت هر دو مورد جذب مخاطب هدف میباشد. تفاوت اصلی بین سئو و سئو محلی، نوع مخاطب جذب شده میباشد.
در بهینهسازی سئو، ملاک سئوکار بر اساس پرسونای مخاطب است و دخالتی در محل زندگی او ندارد. به عبارتی در این مورد بایستی به موارد کلی تر توجه نمود؛ اما در سئو محلی بایستی تمرکز سئوکار بر روی موقعیت مکانی مخاطب هدف باشد. این مسئله تنها تفاوت سئو و سئو محلی در گوگل است.
دلایل افزایش مشتری کسب و کارها با سئو محلی
جذب مشتریان جدید با سئو محلی، امری طبیعی است. لذا تکنیکهایی که در این روش به کار میروند جایگزینی برای بازاریابی مویرگی هستند. لوکال سئو به کسب و کارها یاری میرساند تا در مناطق مورد نظر خود نفوذ کنند و توجه مخاطب هدف به آنها جلب شود.
برای بهینهسازی و یا فعالسازی سئو لوکال نیز می توان از موارد ذکر شده استفاده کرد. برخی از دلایل اثرگذاری سئو محلی در جذب مشتریان، ذیلاً بیان شده است:
- اغلب مشتریان محلی در اینترنت به دنبال کسبوکارهای جدید میگردند.
- اغلب ورودیهای محلی منجر به خرید میشوند.
- نرخ بازگشت سرمایه در سئو محلی نسبت به سایر روشها بالاتر است.
- بیش از 50 درصد مشتریان محلی به راحتی اعتماد میکنند.
- جستجوی محلی سریعتر و هدفمندتر است.
چگونگی بهینهسازی سئو محلی و فعالسازی آن در این مقاله ذکر شده است. توصیه میشود عبارتهای NAP را هرگز فراموش نکنید. چرا که یکی از مهمترین موارد در سئو لوکال است.
در واقع NAP شامل آدرس، شماره تماس و سایر روشهای ارتباطی با کسب و کار به شمار میرود. شایان ذکر است که به کار بردن این مورد بر افزایش نرخ تبدیل نیز موثر است.
چگونگی فعالسازی سئو محلی وبسایت
فعالسازی یا به عبارتی بهینهسازی سئو محلی در وبسایت کسب و کار به مخاطب آن و کلمات کلیدی بستگی دارد. متقاضیان میتوانند بر اساس پرسونای مخاطب و استراتژی خود، اقدام به بهینهسازی سئو محلی وبسایت خود نمایند. بهینهسازی این مورد در وبسایت دارای برخی قوانین ثابت نیز میباشد. برخی از این موارد عبارتاند از:
- استفاده از نام شرکت، آدرس و شماره تماس به صورت سازگار در صفحات، قرار دادن موارد ذکر شده با UI مناسب در محتواهای موجود در وبسایت
- بهینهسازی اطلاعات شرکت یا مجموعه در نقشههای مختلف، ثبت اطلاعات مربوط در مواردی مانند گوگل مپ و سایر نقشههای آنلاین
- بهبود لینک داخلی در سئو وبسایت، لینک شدن مقالات مرتبط و از بین بردن بک لینکهای اضافی
- بهینهسازی URL، عنوانها، هدرها توضیحات متا و محتوا بر اساس اصول سئو محلی، این موارد اصلیترین اقدامات برای بهینهسازی سئو محلی هستند و انجام آنها ضرورت بالایی دارد.
سخن پایانی
سئو محلی کلید اصلی بازاریابی در مناطق خاص جغرافیایی میباشد. همه در خصوص سئو و بهینهسازی آن اطلاعاتی دارند، اما تمام افراد در این زمینه متخصص نیستند. لذا توصیه میشود برای بهینهسازی وبسایت خود با متخصصان در این زمینه همکاری نمایید.
بهینهسازی وبسایت توسط متخصص از کج روی و منحرف شدن آن جلوگیری میکند. به عبارتی ممکن است در غیر این صورت ترافیک وبسایت شامل مخاطب اشتباه و بهرهوری بسیار پایینی شود.
سوالات متداول سئو محلی
سئو لوکال شامل مجموعه قوانینی است که به کسب و کارها در دیجیتال مارکتینگ یاری میرساند. به عبارتی، یک کسب و کار کوچک که حوضه نفوذ پایین و محلی دارد میتواند به کمک این قوانین، مخاطب هدف منطقه خود را جذب کند.
باکس جستجوی محلی، شامل کسبوکارهای محلی و نتیجههای موجود محلی در موتور جستجو میباشد. این موارد بر اساس کلمات کلیدی جستجو شده توسط مخاطب نمایش داده میشوند.
خیلی عالی بود خانم کشاورز، لذت بردم، ممنون از شما
خواهش میکنم خوشحالم که دوست داشتین 🙂
احسنت عالی بود
این مقاله ها فوق العادن
ممنون از حسن توجه شما
بسیار گویا و شفاف بیان کردید
قیمت مشاوره سئوتون چقدره؟
ابتدا باید سایت رو بررسی کنم بعد قیمت بدم با شماره ای که تو فوتر هست تماس بگیرید
مطلب خوبی بود 😍😍😍
این مطلب حرف نداشت
سلام ممنونم کاش یکم جامع تر درباره لوکال سئو صحبت میشد من هم گیج شدم هم نفهمیدم مثلا یکی میگفت برای انجام سئو محلی سایت کافیه بری توی گوگل مای بیزینس کسب وکارت رو ثبت کنی ولی شما میگی گوگل مپ نمیفهمم چرا دوتا حرف وجود داره ممنون میشم یکم پست را کمی جامع تر کنید ممنون
سلام وقتتون بخیر
گوگل مای بیزینس برای ما ایرانیها در دسترس نیست میتونید تست کنید