آموزش سئو تصاویر سایت

زمان مطالعه: 11 دقیقه
چک لیست کامل سئو عکس

آموزش سئوی عکس و موارد مربوط به آن

خلاصه تیتر مطالب

امروزه اگر شما دارای کسب و کاری هستید حتما به یک وب سایت نیز نیاز دارید که کسب کارتان را با آن گسترش دهید، همچنین در وب سایت تان باید از عکس هایی استفاده کنید که هم جذاب باشند تا بتوانید مشتریان زیادی را جذب کنید و هم سئو شده باشند که موتور جست و جوی گوگل شما را در نتایج جست و جو بهتر نمایش بدهد.

هرچه عکس شما سئو شده و جذاب باشد شانس شما در اینکه در صفحه اول گوگل ویا در برخی نتایج سرچ دیده شوید بیشتر است. امروز میخواهیم در این مقاله به شما در مورد سئوی عکس و تصاویر مطالبی را بیاموزیم که بسیار کاربردی خواهد بود پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

جهت صرفه جویی در زمان شما، ویدئوی آموزش سئو عکس را در زیر قرار داده ام تا در صورت تمایل آنرا مشاهده کنید.

پیداکردن تصاویر مناسب برای سایت

برای اینکه نکاتی در این مورد را یاد آور شویم اول باید در مورد کسب و کار خودتان ایده خاصی داشته باشید.

به عنوان مثال اگر شما یک مشاور ارتباطات هستید، و قصد دارید تجربه و دانش خودتان را در اختیار افراد دیگر قرار دهید، بنابراین عکس های شما باید مربوط به سخنرانی هایی باشد که در آن مشغول به سخنرانی هستید و یا مشغول آموزش مبحثی می باشد.

همچنین کیفیت عکسی که شما در وب سایت تان بارگذاری میکنید بسیار مهم است چون شما قصدتان این است که مخاطب جذب کنید و مرحله بعدی نیز سئوی تصاویر می باشد که باید آن را نیز ملاک کار خودتان قرار دهید. حالا در زیر ویژگی هایی که عکس و یا تصاویر مورد نظر ما باید داشته باشد را خدمتتان عرض می‌کنیم.

1. تصاویر باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند

در ابتدا باید از این امر مطمئن باشید که تصاویری را که انتخاب می‌کنید از کیفیت بالایی برخوردار باشند. تصاویر با پیکسل های بزرگ و وضوح بالا بهترین عملکرد را دارند. با توجه به اندازه ای که تصاویر دارند باید این امر را نیز مورد بررسی قرار دهید که وب سایت شما هم در دسکتاپ و هم در تلفن همراه چگونه نمایش داده می شود.

2. ارتباط تصاویر به برند خودتان

مهم نیست که در شرکت خودتان چه چیزهایی را میفروشید و یا هدف وب سایت شما چیست، باید تصاویری را که انتخاب می‌کنید با برند و هدف تجاری شما مرتبط باشند.

به عنوان مثال اگر جواهر فروش هستید باید تصاویر محصولات در وب سایت شما از نظر بصری برای مشتری جذاب به نظر برسد.

3. باید کاری کنید که عکس خودش گویای همه چیز باشد

هنگامی که افراد از وب سایت شما بازدید می‌کنند بدون شک در ابتدا تحت تاثیر تصاویری قرار می‌گیرند که در وب سایت تان بارگذاری نمودید پس در بارگذای عکس ها باید دقت کنید که عکس ها از کیفیت بالایی برخورد دار باشند.

منابع یافتن تصاویر برای وب سایت

از آنجایی که سئو عکس و سئو تصاویری که انتخاب میکنید خیلی اهمیت دارد پس باید انتخاب تصاویر را از منابع درستی انجام دهید.

قبل از اینکه تصویری را برای وب سایتتان انتخاب کنید با چند مورد را در نظر بگیرید. اول اینکه شما باید بین منابع رایگان و غیر رایگان تفاوتی را قائل شوید چون در وب سایت های خارجی بعضی وب سایت ها خدمات رایگان در خصوص دریافت تصاویر ارائه می‌دهند برخی هم غیر رایگان است و شما باید در ازای پرداخت چند دلار به خدمات وب سایت مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

حالا در زیر چند وب سایت را به شما معرفی می‌کنیم که در زمینه دریافت تصاویر خدمات رایگان به کاربران ارائه می دهند.

1. Unsplash

این وب سایت به شما امکانات رایگانی ارائه می‌دهد که بتوانید از تصاویر موجود در این وب سایت به صورت رایگان استفاده کنید البته باید سئو تصاویری را که انتخاب می‌کنید و میخواهید در وب سایت تان بارگذاری نمایید را ملاک کارتان قرار دهید.

2. Burst

این وب سایت نیز یک پلتفرم رایگان است که به شما دسترسی به عکس های رایگان را در اختیارتان قرار میدهد که تمامی تصاویر از کیفیت بالایی برخورد می باشند.

3. pexels

این وب سایت نیز مجوز مخصوص به خودش را در زمینه انتخاب تصاویر دارد. و درهنگام انتخاب تصاویر به شما قابلیت هایی که عکس ها دارند و قابلیت هایی که ندارند را به شما میگویند تا در هنگام استفاده از تصاویر به درستی عمل کنید و بعد میتوانید به طور رایگان از نظر تجاری از تصاویر بهره مند شوید.

4. pixabay

تصاویر در این وب سایت نیز از کیفیت بالایی برخوردار هستند و شما بدون اینکه از صاحب عکس اجازه ای بگیرید میتواند از تصاویر مربوطه استفاده کنید و تصاویر موجود در این وب سایت هیچ نوع حقوقی را نقض نمیکند.

5. Free Images

این وب سایت دارای بیش از 300 هزار عکس می باشد که به شما دسترسی میدهد تا از عکس های موجود از این وب سایت در سایت خودتان استفاده کنید.

6. Canva

این وب سایت نیز یک ابزار طراحی گرافیک آنلاین است که عکس های رایگان زیادی را در اختیارتان میگذارد.

یکی ازمزایای استفاده از این وب سایت این است که به سرعت می توانید یک تصویر را به صورت گرافیکی سفارشی سازی کنید و در وب سایت خود از آن استفاده کنید که از نظر سئوی عکس نیز بر وب سایت تان تاثیرات مثبتی خواهد گذاشت.

مزایای بهینه سازی عکس

اگر می‌خواهید رتبه خود را در گوگل و سایر موتورهای جستجو ارتقا دهید، بهینه سازی تصویر بسیار مهم است چون هم از نظر سئوی عکس بسیار تاثیر گذار ست و باعث می شود مخاطبان زیادی به سمت حرفه و کار شما جلب شوند و برند تجاری شما قابل اعتماد تر خواهند بود حالا از مزایای بهینه سازی عکس در زیر برایتان می‌گوییم:

اگر می‌خواهید رتبه خود را در گوگل و سایر موتورهای جستجو ارتقا دهید، بهینه سازی تصویر بسیار مهم است چون هم از نظر سئوی عکس بسیار تاثیر گذار ست و باعث می شود مخاطبان زیادی به سمت حرفه و کار شما جلب شوند و برند تجاری شما قابل اعتماد تر خواهند بود حالا از مزایای بهینه سازی عکس در زیر برایتان می‌گوییم:

1. بهینه سازی عکس حجم فایل عکس را کاهش میدهد

کاهش حجم فایل یکی از ویژگی های اصلی بهینه سازی تصویر است. در بهینه سازی، حجم فایل تا حد زیادی کاهش می یابد و در نتیجه، مقدار زیادی بایت ذخیره می شود. اندازه تصویر کوچکتر می شود. و به همین دلیل محتوای مفیدتر در زمان بارگذاری کمتر توسط کاربران قابل مشاهده است.

2. بهینه سازی عکس کیفیت عکس را تغییر نمیدهد

اگرچه اندازه تصویر به وضوح کاهش می یابد، اما بهینه سازی تصویر کیفیت تصاویر را حفظ می کند.

3. بهینه سازی عکس زمان دانلود عکس را کاهش میدهد

از آنجایی که تصاویر فضای زیادی را اشغال می کنند و پس از بهینه سازی تصاویر، زمان دانلود به صورت خودکار کاهش می یابد که نشانه ای عالی برای کاربران است.

4. بهینه سازی عکس باعث بارگذاری سریع عکس در داخل وب سایتتان می شود

هنگامی که اندازه تصاویر فشرده شوند وب سایت های سریعتر تصاویر را بارگذاری می نمایند.

5. بهینه سازی عکس سئوی تصاویر را بهبود می بخشد

اگر عکس تان را بهینه سازی کنید ازنظر سئو نیز بهبودش داده اید که باعث می شود کاربر راحت با شما ارتباط برقرار کند.

چک لیست سئو عکس

در چک لیست سئو عکس نیز نکاتی باید مورد توجه قرار بگیرند که آنها را به ترتیب بررسی می‌کنیم

1. در چک لیست سئو عکس باید نام فایل تصویر مورد نظرتان را بهینه کنید

نام تصویر اولین چیزی است که قبل از آپلود در وب سایت خودتان باید آن را مورد بررسی قرار دهید. نام تصاویر باید آموزنده باشد چون تصویر را با دقت توصیف میکند.

2. اندازه فایل تصویر باید بهینه شود

به طور کلی هرچه اندازه تصویر کمتر باشد بهتر است. بارگذاری تصاویری که اندازه بیشتری دارند میتواند تاثیری منفی برا تجربه کاربران داشته باشد. همچنین اگر میخواهید تصاویرتان را از نظر حجمی بهینه کنید میتوانید از ابزارهای بهینه سازی تصاویر استفاده کنید.

3. از تصاویر واکنش گرا استفاده کنید

این مورد به این معناست که وقتی تصویری را در صفحات خود آپلود می‌کنید، قالب وردپرس عکس کوچکتر را در اندازه های مختلف ایجاد میکند و بسته به دستگاهی که کاربران استفاده می‌کنند، به طور خودکار عکس ها را برایشان میفرستند.

4. متن جایگزین تصویر را باید بهینه کنید

این مورد یکی از نکات مهم در زمینه سئو تصاویر می باشد. البته مواردی در موتورهای جست و جو وجود دارند که در درک تصویر مورد نظرمان زیاد کمک نمی‌کنند ولی همچنان متن جایگزین تصویر در این زمینه بهتر عمل میکند.

متن جایگزین تصویر برای توصیف محتویات یک تصویر برای رباتها و همچنین به عنوان راهنمایی برای افرادی که دچار اختلال بینایی هستند و نمی‌توانند تصویر را ببینند استفاده می شود.

5. عنوان و توضیحات تصاویر را بهینه کنید

علاوه بر متن جایگزین تصاویر، موتورهای جستجو می‌توانند از توضیحات و عنوان تصاویر برای درک بهتر موضوع تصویر استفاده کنند. بنابراین باید این موارد را در اختیارشان قرار دهید.

6. در سئو تصاویر توضیحات مهم را داخل تصاویر اضافه نکنید

از قرار دادن متن در تصاویری که برای کاربران مهم است اکیدا خودداری کنید، چون این مورد میتواند کار را در جستجوی تصویر مورد نظر شما از نظر سئو برای موتورهای جستجو سخت کند.

7. افزودن داده های ساختار یافته در سئو تصاویر

داده های ساختار یافته به موتورهای جست و جو کمک میکنند تا محتوای یک صفحه را بهتر درک کنند. سپس گوگل میتواند تصاویر شما را به عنوان نتایج اول نمایش دهد و با این کار ترافیک بیشتر به سمت وب سایت شما هدایت خواهد شد.

8. از داشتن عکس بدون متن خودداری کنید

اگر زیاد از تصاویر در صفحات استفاده میکنید و متنی در زیر تصاویر و یا بالای آن ها قرار نمی‌دهید، باید بگوییم که این کار اشتباه است.(مگر در مواقع خاص مثل سرچ مدل مانتو و …) چون کار برای موتورهای جست و جو برای جست و جوی وب سایت شما سخت می شود.

9. در سئوی عکس از نقشه سایت تصاویر استفاده کنید

برای اینکه از نظر سئوی عکس بهبود پیدا کنید میتوانید نقشه سایت خود را بیشتر بهبود دهید تا از نظر سئوی عکس بهبود پیدا کند.(در افزونه سئو رنک مث به راحتی با زدن یه تیک می‌توانید نقشه سایت عکس را داشته باشید)

انتخاب صحیح نام فایل تصاویر

با توجه به اصول سئو باید مطمئن شوید که کلمات کلیدی و تصاویر باهم کارکرد دارند و تصویر مورد نظر شما باید با عبارت کلمه کلیدی شما توصیف شود.

می‌توانید در این زمینه عبارت کلمه کلیدی را از عنوان پست وب سایت خودتان کپی کنید. تصویر خود را آپلود کنید و در صورت مرتبط بودن عبارت کلیدواژه را به عنوان متن جایگزین تصویر قرار دهید.

همچنین می توانید آن را به عنوان عنوان تصویر اضافه کنید، اما این روی سئو تاثیری ندارد. ولی اگر شخصی روی تصویر سایت شما قرار بگیرد عنوان تصویر برایش نمایش داده می شود.

استفاده از فرمت مناسب برای تصاویر

فرمت های مختلفی برای تصاویر وجود دارد که در دو دسته تصاویر با ساختار شطرنجی و تصاویر برداری قرار می‌گیرند همچنین انواع فرمت ها نیز به صورت jpg, png ,svg eps هستند.

تصاویر شطرنجی از بخش های پیکسلی به طور متراکم تشکیل شده اند که هرچه تراکم پیکسل نیز در این بخش افزایش یابد کیفیت تصویر و حجمش نیز افزایش خواهد یافت. وب سایت ها نیز کیفیت تصاویر را در این بخش 720 نشان می‌دهند به طوری که یک کیفیت قابل قبول را برای کاربران به نمایش می‌گذارند.

همچنین برای فرمت تصاویر می توانیم از jpg , jpeg که شبیه هم هستند استفاده کنیم که بسیار بر سئوی تصاویر نیز تاثیر گذار هستند.

اندازه مناسب تصاویر برای سئوی تصاویر

اندازه تصاویر در سئوی تصاویر در قالب های مختلف وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم

تصاویری با فرمت Full width images

2400x1600px، jpeg، ذخیره شده برای وب، و بهینه شده است.
در سراسر سایت ممکن است بخش هایی داشته باشید که در آنها باید از تصاویر تمام عرض استفاده کنید که کل صفحه شما را از چپ به راست پوشش می دهد.

این مناطق می توانند نمایش اسلاید تمام صفحه، تصاویر بنر باشند. برای اطمینان از اینکه تصاویر تمام عرض شما در هر دستگاه بزرگ یا کوچکی خوب به نظر می رسند، اندازه توصیه شده 2400×1600 پیکسل است. توجه داشته باشید که دستگاه‌ها نسبت به دستگاهی که عکس می‌گیرید متفاوت است و ممکن است هنگام مشاهده در وب، تصاویر شما برش داده شوند.

تصاویری که داخل آن ها محتوا نوشته شده به صورت زیر می باشند:

افقی – حداکثر عرض 1500 پیکسل، jpeg، ذخیره شده برای وب، و بهینه شده
عمودی – حداکثر عرض 1000 پیکسل، jpeg، ذخیره شده برای وب، و بهینه شده

گالری های نمایش اسلاید

اگر در حال آماده‌سازی تصاویر برای گالری‌های نمایش اسلاید خود هستید: مطمئن شوید که همه آنها در همان اندازه توصیه شده ۱۵۰۰ پیکسل هستند، صرف نظر از اینکه افقی یا عمودی باشند.

تصاویر پست وبلاگ

اگر در حال آماده سازی تصاویر برای آپلود در یک پست وبلاگ هستید، مطمئن شوید که عرض آنها یکسان است، 1500 پیکسل توصیه می شود، صرف نظر از اینکه افقی یا عمودی باشند.

EXIF مخفف عبارت Exchangeable image format file است. EXIF (و/یا داده های IPTC) یک فرمت ساختار فایل است که توسط دوربین های دیجیتال برای ذخیره اطلاعات مختلف در تصاویر استفاده می شود.

تغییر EXIF تصاویر

دقیقا چه چیزی حاوی داده های EXIF است؟

  • تاریخ
  • زمان
  • مدل دوربین
  • تنظیمات (دیافراگم، سرعت شاتر، فلاش…)
  • موقعیت جغرافیایی
  • حق چاپ و غیره

داده های EXIF واقعاً می توانند اطلاعات زیادی را جاسازی کنند. حتی می توانید داستان هایی را در انجمن های سئو پیدا کنید که می گویند داده های EXIF توسط پلیس برای حل پرونده ها استفاده شده است.

وقتی متوجه شدید که سئوی تصویر تقریباً فقط برای کمک به موتورهای جستجو برای درک تصویر شما است، متوجه می‌شوید که چرا مردم درباره تأثیر بالقوه EXIF / IPTC بر SEO بحث می‌کنند.

ارتباط بین EXIF Data و SEO چیست؟

همه چیز در سال 2014 شروع شد، زمانی که مت کات (در آن زمان برای گوگل کار می کرد) در یک ویدیوی مبهم یوتیوب اعلام کرد که داده های EXIF از تصاویر به طور بالقوه می تواند یک عامل رتبه بندی برای Google Image باشد.

به نقل از آقای کات: «این چیزی است که گوگل قادر به تجزیه و تحلیل آن است و فکر می کنم ما حق استفاده از آن را در رتبه بندی برای خود محفوظ می داریم! »

آیا داده های EXIF می توانند رتبه ما را در موتورهای جستجو بهبود بخشند؟

در جواب به این سؤال باید بگوییم بله در واقع متن جایگزین باید دغدغه شما باشند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید از عوامل دیگر غافل شوید و داده های EXIF/IPTC قطعا یکی از آنهاست.

فشرده سازی حجم تصاویر

اولین قدم برای کاهش اندازه تصویر، کوچک کردن ابعاد آن است. برای مثال، یک وب سایت معمولی به تصاویری با عرض بیش از 3000 پیکسل نیاز ندارد. (در واقع، بیشتر نمایشگرهای دسکتاپ 1920 پیکسل عرض یا کوچکتر دارند.) تنظیمات ابعاد یک تصویر باید اندازه فایل را بدون کاهش کیفیت کاهش دهد.

همچنین می توان تصاویر را فشرده کرد. فشرده سازی تصویر (مانند ویژگی “ذخیره برای وب” فتوشاپ) می تواند فایل های JPEG را تا سطح وضوح بسیار پایین تری کوچک کند و تصاویر اساساً یکسان به نظر می رسند. با این حال، تصاویر همچنان باید حرفه ای به نظر برسند، نه به صورت پیکسلی باشند.

یک نقطه اوج وجود دارد که در آن رزولوشن آنقدر پایین می‌آید که افزایش عملکرد همراه آن ارزشش را ندارد. آزمایش مهم است؛ تصاویر باید به طور یکسان در نمایشگرهای بزرگ و صفحه نمایش گوشی های هوشمند کوچک حرفه ای ظاهر شوند.

استفاده از متن جایگزین و کپشن برای تصاویر

چرا متن جایگزین مهم است؟
متن جایگزین به چهار دلیل اصلی اهمیت دارد.
دسترسی را بهبود می بخشد
می تواند “ارتباط با کاربران” را بهبود بخشد.
می تواند به شما در رتبه بندی در تصاویر گوگل کمک کند.

متن جایگزین دسترسی را بهبود می بخشد

میلیون‌ها نفر دچار اختلال بینایی هستند و بسیاری از صفحه‌خوان‌ها برای مصرف محتوای آنلاین استفاده می‌کنند. اینها با تبدیل محتوای روی صفحه، از جمله تصاویر، به صدا کار می کنند.

تصاویر بدون متن جایگزین برای صفحه‌خوان‌ها مشکل ایجاد می‌کنند، زیرا هیچ راهی برای انتقال محتوای تصویر به کاربر وجود ندارد. معمولاً از روی این تصاویر می گذرند، یا بدتر از آن، نام فایل های تصویری طولانی و غیر مفید را می خوانند.

متن جایگزین می تواند به شما در رتبه بندی در تصاویر گوگل کمک کند

Google Images دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است. این مسئول 20.45٪ از کل جستجوهای آنلاین است که آن را در مجموع از YouTube، Bing و سایر موتورهای جستجو برتری می دهد.

نحوه اضافه کردن متن جایگزین به تصاویر

اگر از CMS وردپرس استفاده می کنید هنگام آپلود عکس یک قسمتی وجود داره به اسم متن جایگزین که دقیقا همان Alt text عکس می‌باشد، در CMS های اختصاصی هم معمولا Developer این امکان را قرار می دهد ولی اگر وجود نداشت بایستی از آن بخواهید تا اضافه کند.

آیا باید متن جایگزین را به همه تصاویر اضافه کنید؟

خیر این یک تصور غلط رایج می باشد.اگر تصویر برای اهداف خاصی ندارد و حاوی اطلاعات مهمی نیست، دیگر نیازی به افزودن متن جایگزین نیست.

تایتل عکس Title

عنوان تصویر نیر بعد از متن Alt Text می تواند حائز اهمیت باشد و برای اضافه کردن آن از همان قسمتی که متن Alt Text را اضافه کردید قسمت پایین آن برای اضافه کردن عنوان عکس می باشد.

مثال لود تنبل چیست؟

به عنوان مثال، اگر یک صفحه وب دارای تصویری است که کاربر برای دیدن آن باید به پایین اسکرول کند، می‌توانید یک مکان‌نما را نمایش دهید و تنها زمانی که کاربر به مکان خود رسید، تصویر کامل را بارگذاری کنید. زمان بارگذاری اولیه را کاهش می دهد بارگذاری تنبل یک صفحه وب، وزن صفحه را کاهش می دهد و زمان بارگذاری صفحه را سریع تر می کند.

لود تنبل چگونه کار میکند؟

هنگامی که شخصی منبعی را به یک صفحه وب اضافه می کند.تصویر، ویدیو، منبع به یک مکان نگهدار کوچک ارجاع می دهد. زمانی که کاربر صفحه وب را مرور می کند، منبع واقعی توسط مرورگر کش می شود و زمانی که منبع در صفحه کاربر قابل مشاهده شد، به عنوان جایگزین مکان تصویر نگهداری می شود.

تصاویر را به نقشه سایتتان میتوانید اضافه کنید، که این امر بر سئوی تصاویر و سایت تان بسیار تاثیر گذار است.

برای هر URL که در نقشه سایت خود فهرست می کنید، می توانید اطلاعات بیشتری درباره تصاویر مهم موجود در آن صفحه اضافه کنید. شما نیازی به ایجاد نقشه سایت جدید ندارید، فقط می توانید اطلاعات مربوط به تصاویر را به نقشه سایتی که قبلا استفاده می کنید اضافه کنید.

نقشه سایت به گوگل می گوید کدام صفحات و فایل هایی در سایت شما مهم هستند و همچنین اطلاعات ارزشمندی در مورد این فایل ها ارائه می دهد.

سوالات متداول سئو عکس

مدیر سئو کیست و چرا به آن نیاز داریم؟

مدیر سئو شخصی است که در شرکت ها و کسب و کارهای بزرگ مشغول به طراحی استراتژِی و بهینه سازی پروژه های سایت است و قادر است که با دانش خود بهترین راه حل ها را برای کسب و کار شما ارائه کند.

وظایف مدیر سئو چیست؟

توانایی تعیین استراتژی سئو و مسیر به بهترین شکل ممکن، خلاقیت و نوآوری، تحقیق و آنالیز، توانایی همکاری و روحیه کاری تیمی با دیگر افراد و … از وظایف اصلی یک مدیر سئو می‌باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

Keshavarzمشاهده نوشته ها

Avatar for Keshavarz

من الهام کشاورز هستم و از سال 92 به صورت تخصصی در حوزه سئو فعالیت میکنم و درحال حاضر مدرس این حوزه هستم.

12 نظر از کاربران عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *