دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست

زمان مطالعه: 13 دقیقه
دیجیتال مارکتینگ پایه و اساس آن

دیجیتال مارکتینگ یکی از اصطلاحاتی است که این روزها، خیلی به گوش می‌رسد. اما دیجیتال مارکتینگ چیست؟ چه اهمیتی دارد؟ چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ همه این‌ها سوالاتی هستند که معمولا در ذهن افرادی که برای اولین بار با این اصطلاح، مواجه می‌شوند، شکل می‌گیرد.

شما هم اگر به دنبال پاسخ این قبیل سوالات هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید. ما در ادامه قصد داریم پس از پاسخ به سوال دیجیتال مارکیتنگ چیست نکات جامع و کاربردی درباره این اصطلاح را نیز بیان کنیم.

دیجیتال مارکتینگ از کنار هم قرار گرفتن دو کلمه مجزای دیجیتال و مارکتینگ، تشکیل شده‌است؛ مارکتینگ در لغت به معنای بازاریابی می‌باشد و به همین دلیل است که در بسیاری از موارد به جای استفاده از اصطلاح دیجیتال مارکتینگ از اصطلاح بازاریابی دیجیتالی استفاده می‌شود. اگر بخواهیم پاسخ سوال دیجیتال مارکتینگ چیست را به زبان ساده، بیان کنیم، باید بگوییم:

به تمامی روش‌های بازاریابی که با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و یا به عبارتی در بستر دیجیتال و با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، صورت می‌گیرد، دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی دیجیتال، گفته می‌شود.

پایه و اساس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ بر پایه چارچوبی به نام RACE استوار است RACE، خلاصه شده چهار مفهوم مختلف Reach، Act، Convert و Engage می‌باشد. اهداف، کانال‌ها و روش‌های بازاریابی در هر یک از این مراحل با دیگری متفاوت و به شرح ذیل است:

پایه و اساس دیجیتال مارکتینگ چیست

Reach

هدف اصلی در این مرحله، آشنایی اولیه مشتریان با خدمات و محصولات یک کسب و کار و یا به عبارتی دیگر جذب مشتریان می‌باشد. در این بخش هم می‌توان از روش‌های بازاریابی آنلاین و هم آفلاین استفاده کرد.

Act

هدف اصلی در این مرحله، تجربه اولین خرید توسط مشتریان می‌باشد. در این مرحله می‌توان از شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی مجدد و … استفاده کرد.

Convert

در این مرحله، هدف اصلی، تبدیل مشتری به خریدار پرتکرار می‌باشد. در این مرحله می‌توان از ریتارینگ، شخصی سازی و … استفاده کرد.

Engage

هدف اصلی در این مرحله، تبدیل مشتری به مشتری دائمی می‌باشد. از جمله تاکتیک‌های مرسوم این مرحله می‌توان به شخصی سازی‌های اتوماتیک، برنامه‌های وفادارسازی و … اشاره کرد.

چه تفاوتی بین بازاریابی سنتی (آفلاین) با بازاریابی دیجیتال (آنلاین) وجود دارد؟

تفاوت بازاریابی آنلاین و آفلاین چیست

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره نمودیم به تمامی روش‌های بازاریابی که در بستر دیجیتالی، صورت می‌گیرد، بازاریابی دیجیتالی می‌گویند.

بازاریابی سنتی نیز به تمامی روش‌های بازاریابی محصولات و یا خدمات که برای اجرای آن، نیازی به اینترنت نباشد، گفته می‌شود.

اکنون اصلی‌ترین تفاوت این دو شیوه بازاریابی از تعریف هر یک، مشخص شد و آن هم این است که بازاریابی دیجیتالی درست برعکس بازاریابی سنتی در بستر دیجیتالی، صورت می‌گیرد که این خود، تفاوت‌های دیگری را بین این دو شیوه، ایجاد کرده‌است که عبارتند از:

تفاوت در اندازه‌گیری نتایج بازاریابی

تقریبا تمامی افراد، یک هدف مشترک را از تبلیغ کردن، دنبال می‌کنند و آن هم این است که محصولات و یا خدمات خود را به دیگر افراد، معرفی کنند و یا به عبارتی دیگران را با خدمات و محصولات خود آشنا کرده و به این طریق، میزان فروش محصولات یا ارائه خدمات خود را افزایش دهند.

برای پی بردن به این موضوع که روش بازاریابی مورد استفاده تا چه اندازه، تاثیرگذار بوده‌ است، نیاز است که نتایج را اندازه‌گیری کرد؛ متاسفانه در بازاریابی سنتی، امکان اندازه‌گیری نتایج وجود ندارد و اما در بازاریابی دیجیتال، می‌توان نتایج بدست آمده را رصد و اندازه‌گیری کرد و هر کجا که نیاز به تغییر باشد، تغییرات را اعمال نمود.

 

نوع تعامل افراد با کسب و کار

تفاوت دیگر بازاریابی دیجیتال با بازاریابی سنتی، نوع تعامل افراد مختلف با کسب و کار می‌باشد.

افرادی که از طریق شیوه‌های بازاریابی دیجیتالی با یک کسب و کار آشنا می‌شوند، می‌توانند در لحظه، محصولات و خدمات مختلف آن را شناخته و همان جا اقدام به خرید کنند. چیزی که در بازاریابی سنتی، ممکن نبود.

تفاوت در هزینه‌ها

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو شیوه تبلیغات و یا بازاریابی، تفاوت در هزینه هاست؛ هزینه‌های مربوط به بازاریابی سنتی به نسبت بازاریابی دیجیتالی، بیشتر می‌باشد.

پیش نیازهای مشتریان برای دسترسی به تبلیغات

افراد برای اینکه، تبلیغات چه به شیوه سنتی و چه به شیوه دیجیتالی را ببینند، نیاز به یک سری پیش نیازها دارند.

پیش نیاز مشتریان برای مشاهده تبلیغات دیجیتالی، اینترنت و اما پیش نیاز افراد برای مشاهده تبلیغات سنتی، تلویزیون، رادیو، روزنامه، بیلبورد، اتوبوس و … می‌باشد.

قابلیت تارگت کردن مخاطبان هدف

یک تبلیغ، زمانی موثر واقع می‌شود که در دید مخاطبان هدف خود قرار گیرد. خوشبختانه این مهم در بازاریابی دیجیتال به خوبی، قابل دستیابی است؛ به این معنا که بازاریابی دیجیتال، داده محور بوده و با استفاده از داده‌ها به راحتی می‌توان تبلیغات را شخصی سازی نمود.

اما تبلیغات سنتی به صورت عمومی به افراد مختلف، نشان داده می‌شود و امکان شخصی سازی وجود ندارد.

بازاریابی برونگرا و بازاریابی درونگرا چیست؟

بازاریابی درونگرا و برونگرا چیست

منظور از بازاریابی درون گرا، این است که صاحبان کسب و کارهای مختلف، مشتریان را با تولید محتوای مفید و تجربه‌های ارزشمند و مرتبط با هر یک از آن‌ها به کسب و کار خود جذب نمایند؛ به عبارت دیگر در این روش، مشتری به دنبال کسب و کار شما می‌آید.

بازاریابی برون گرا نیز یک رویکرد اصلی دارد و آن هم این است که صاحبان کسب و کارها باید به دنبال مشتری بگردند؛ به این معنا که صاحبان کسب و کارها از روش‌های مختلف تبلیغات استفاده کرده تا افراد مختلف با کسب و کار آن‌ها آشنا شده و در نتیجه اقدام به خرید محصولات و یا استفاده از خدمات آن‌ها کنند.

دیجیتال مارکتینگ مجموعه ای از روش‌های بازاریابی درونگرا و برونگراست؛ به این معنا که بازاریابان دیجیتالی از تکنیک‌های برون گرا و تکنیک‌های درون گرا در کنار هم استفاده می‌کنند تا کسب و کار خود را رونق بخشند.

منظور از تکنیک‌های برون گرا در بازاریابی دیجیتالی، نمایش تبلیغات در وبسایت‌های نامرتبط به موضوع آن‌ها می‌باشد و اما منظور از تکنیک‌های درون گرا در بازاریابی دیجیتالی، ارائه مطالب مفید برای مخاطبان هدف در وبسایت خود می‌باشد.

بازاریابی اینترنتی برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

اکنون که مفهوم بازاریابی دیجیتال و یا بازاریابی اینترنتی را به خوبی درک نمودید، می‌رسیم به این سوال که آیا این روش تبلیغات برای کسب و کار من مفید است یا خیر؟

در پاسخ به این سوال، باید بگوییم که بازاریابی اینترنتی برای تمامی کسب و کارهای اینترنتی نظیر فروشگاه‌های اینترنتی، مفید و یا بهتر بگوییم ضروری می‌باشد.

بنابراین اگر به تازگی کسب و کار آنلاین خود را راه اندازی نموده و یا اینکه مدت هاست این کار را انجام داده، اما تغییری در درآمد خود احساس نکرده‌اید، شما نیاز به تبلیغات دیجیتالی دارید تا به این طریق، مشتریان خود را پیدا کرده و با معرفی محصولات و خدمات خود، آن‌ها را تبدیل به مشتریان دائمی خود کنید.

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال چیست؟

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال چیست

حتما تا به اینجا متوجه اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتالی شده‌اید؛ اما بگذارید برای درک بهتر، توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه دهیم. دلایل اهمیت بازاریابی دیجیتال عبارت است از:

نرخ رو به رشد بازارهای دیجیتال

بازارهای دیجیتال با سرعت زیادی در حال رشد هستند. مطالعات صورت گرفته، حاکی از آن است که نیمی از وضعیت معیشت و روند فناوری به بازاریابان دیجیتالی، اختصاص دارد.

فرصت‌های شغلی متنوع

از دیگر دلایل اهمیت بازاریابی دیجیتال می‌توان به فرصت‌های شغلی متنوع در این حوزه، اشاره کرد که شامل کارشناس تولید محتوا، کارشناس سئو، کارشناس شبکه‌های اجتماعی، مسئول تبلیغات، سردبیر سایت، کارشناس دیجیتال مارکتینگ و کارشناس گوگل ادوردز می‌باشد.

با متخصص شدن در هر یک از این شاخه‌ها می‌توان به درآمد خوبی، دست یافت.

راهی آسان برای شروع یک کسب و کار خلاقانه

روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتالی، راهی آسان برای افرادی است که به تازگی می‌خواهند وارد فضای کسب و کار شوند.

افراد می‌توانند به راحتی، کسب و کار خود را بدون محدودیت مکانی و زمانی در شبکه‌های اجتماعی، راه‌اندازی و کسب درآمد کنند.

تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل

یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل اهمیت بازاریابی دیجیتالی، تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل می‌باشد؛ اگر در کنار ارائه خدمات و محصولات با کیفیت از روش‌های مختلف این شیوه بازاریابی به درستی استفاده شود، در مدت زمان کوتاه، شاهد تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل و توسعه کسب و کار خود خواهید بود.

جذب آسان مخاطبان در بستر اینترنت

از آنجایی که اینترنت به جز جداناپذیری از زندگی بسیاری از ما انسان‌ها تبدیل شده‌است؛ بنابراین به راحتی می‌توان در این بستر، محصولات و خدمات خود را تبلیغ کرده و توجه تعداد مخاطبان بیشتری را به کسب و کار خود، جلب نمود.

شما می‌توانید با استفاده از روش‌های دیجیتال مارکتینگ، ترافیک سایت خود را تا حد زیادی افزایش دهید که این خود مزیت بزرگی به حساب می‌آید.

تطبیق پذیری

از دیگر دلایل اهمیت دیجیتال مارکتینگ، می‌توان به تطبیق پذیری اشاره کرد. منظور از تطبیق پذیری، آشنا و متخصص شدن در حوزه‌های مرتبط با این روش بازاریابی می‌باشد.

بازاریابی دیجیتال، مفهوم بسیار گسترده‌ای است که می‌توانید در هر یک از حوزه‌های آن وارد شده و علاوه بر اینکه مهارت‌های قبلی خود را ارتقا می‌دهید، مهارت‌های جدید هم آموزش ببینند.

پیشی گرفتن از رقبا

با استفاده صحیح از روش‌های دیجیتال مارکتینگ، شما می‌توانید به درک درستی از مخاطبان هدف خود و نیازهای آن ها رسیده و در نتیجه، مطابق با نیازهای مشتریان به آن‌ها محصول و خدمات، ارائه دهید؛ این امر در پیشی گرفتن از سایر رقبا، بسیار حائز اهمیت است.

یک دیجیتال مارکتر (مدیر دیجیتال مارکتینگ) چه وظایفی دارد؟

وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست

فردی که به عنوان دیجیتال مارکتر در یک سازمان و یا شرکت، استخدام می‌شود، وظایف مختلفی را بر عهده دارد. آن‌ها برای انجام وظایف خود در سازمان، پس از تمرکز بر روی شاخص‌های کلیدی عملکرد، بازدهی کمپین‌های تبلیغاتی را در بازه‌های زمانی مختلف، تعیین کرده و با توجه به آن‌ها، هر یک از کمپین‌های تبلیغاتی را که نتیجه بهتری بر کسب و کار گذاشته را اجرایی می‌کنند.

وظایف یک دیجیتال مارکتر در یک سازمان بزرگ با دیجیتال مارکتر در یک سازمان کوچک با یکدیگر متفاوت است. اما به طور کلی وظایف یک دیجیتال مارکتر عبارت است از:

بازاریابی وبسایت

یکی از وظایف دیجیتال مارکتر در یک سازمان، بازاریابی وبسایت می‌باشد. بدین منظور ابتدا باید اهداف بازاریابی وب سایت را به طور دقیق، مشخص کرده و مطابق آن عمل کند.

از جمله اهداف بازاریابی وبسایت می‌توان به ایجاد چشم انداز برای بازار کسب و کار خود، فروش محصولات از طریق اینترنت و کسب درآمد از طریق وبسایت اشاره کرد.

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی نیز یکی دیگر از وظایف دیجیتال مارکتر در سازمان می‌باشد؛ به این معنا که با تولید محتوای جذاب و مفید برای مخاطبان هدف، آن‌ها را درگیر و ترغیب برای استفاده از خدمات و یا خرید محصولات کند.

تبلیغات دیجیتال

از دیگر وظایف یک بازاریاب دیجیتال، می‌توان به اجرای تبلیغات دیجیتال و یا تبلیغات آنلاین اشاره کرد تا به این طریق، توجه افراد را به محصول و خدمات سازمان، جلب کرده و در نتیجه، ترافیک ورودی سایت را افزایش دهد.

آنالیز و تحلیل داده مانند گوگل آنالیتیکس و متریکس

آنالیز و تحلیل داده‌های مختلف از دیگر وظایف دیجیتال مارکتر در یک سازمان می‌باشد؛ تا به این طریق به نتایج خوبی برای بهبود وبسایت و در نتیجه آن جذب مشتریان برسد. در واقع یک دیجیتال مارکتر، پس از اینکه یک کمپین تبلیغاتی، راه اندازی می‌کند باید آن را تحلیل کند.

به این طریق می‌تواند مشکلات کمپین‌های تبلیغاتی قبلی را رفع کند. دو تا از بهترین ابزارهای تحلیل داده، گوگل آنالیتیکس و متریکس می‌باشد که هر یک از آن‌ها اطلاعات بسیار مفیدی از وبسایت را در اختیار کاربران، قرار می‌دهند.

سئو (بهینه سازی موتور جستجو)

یک دیجیتال مارکتر همچنین باید قادر به بهینه سازی ساختار وبسایت محتواهای آن برای موتورهای جستجو نیز باشد.

این موضوع که رتبه بالایی در نتایج گوگل داشته باشید تا هر زمان که مشتریان به خدمات و محصولات شما نیاز داشته باشند، بتوانند به شما دسترسی، پیدا کنند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

بازاریابی و مدیریت شبکه‌های اجتماعی و تحلیل آن‌ها

یک بازاریاب دیجیتال باید به خوبی قادر به مدیریت شبکه‌های اجتماعی مختلف اعم از فیس بوک، توییتر و … باشد و به این طریق با مشتریان مختلف، ارتباط برقرار کند.

شبکه‌های اجتماعی، گزینه خوبی برای تبلیغات هستند. از جمله ابزارهای مناسب برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌توان به کاوان، نوین هاب و … اشاره کرد.

تبلیغات در گوگل ادز (ریتارگتینگ)

بازاریاب دیجیتالی همچنین باید نحوه کار با ابزارهای مختلف گوگل نظیر گوگل ادز را یاد داشته باشد تا با تبلیغات در آن، مشتریان احتمالی را جذب و در نتیجه آن، میزان فروش را افزایش دهد.

ایمیل مارکتینگ

از دیگر وظایف بازاریاب دیجیتال که از ابزار دیجیتال مارکتینگ نیز شناخته می‌شود، می‌توان به ایمیل مارکتینگ، اشاره کرد. بازاریاب دیجیتال با استفاده از این روش بازاریابی، می‌تواند با مشتریان، ارتباط مستقیم و دائمی، برقرار کرده و از آن‌ها بازخورد بگیرد تا به این طریق، مشکلات موجود را شناسایی و رفع کند.

چه اندازه بودجه برای تبلیغات دیجیتال مارکتینگ نیاز است؟

تعیین بودجه مورد نیاز برای تبلیغات دیجیتال مارکتینگ، وابسته به استراتژی بازاریابی دیجیتال می‌باشد. برخی از افراد بازاریابی دیجیتالی نوع آفلاین و برخی نوع آنلاین آن را ترجیح می‌دهند.

در این رابطه باید بگوییم که بودجه مربوط به بازاریابی دیجیتالی نوع افلاین به نسبت نوع آنلاین آن بیشتر است. هزینه‌های مربوط به بازاریابی دیجیتالی از نوع آنلاین نیز بسته به اینکه از چه کانالی استفاده می‌کنید، متفاوت می‌باشد؛ به این معنا که اگر از شبکه‌های اجتماعی و به طور کلی بازاریابی محتوایی استفاده کنید، هزینه‌هایتان بسیار کم خواهد بود. همچنین برای استفاده از تبلیغات کلیکی نیز می‌توانید هزینه‌های خود را به خوبی و به اندازه دلخواه خود، مدیریت کنید.

انواع دیجیتال مارکتینگ آفلاین چیست؟

انواع بازاریابی آفلاین کدام است

منظور از دیجیتال مارکتینگ نوع آفلاین، بازاریابی سنتی و محیطی با استفاده از ابزارهای دیجیتالی می‌باشد که انواع مختلفی دارد. انواع افلاین دیجیتال مارکتینگ عبارت است از:

بازاریابی محیطی ارتقا یافته

در بسیاری از موارد می‌توان اثرگذاری تبلیغات سنتی را با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، دو چندان کرد. این نوع از دیجیتال مارکتینگ آفلاین خود به دو دسته بیلبوردهای الکترونیک و سمپلینگ الکترونیک، تقسیم می‌شوند.

منظور از سمپلینگ، این است که صاحبان کسب و کارها، نمونه ای از محصولات و یا خدمات خود را در اختیار دیگر افراد قرار داده تا آزمایش کنند و پس از آن در صورت تمایل، اقدام به خرید نمایند.

رادیو مارکتینگ

شاید تعجب کنید ولی امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا، رادیو به عنوان یک رسانه برای دیجیتال مارکتینگ، مورد استفاده قرار می‌گیرد. رادیو مارکتینگ به عنوان نوعی دیجیتال مارکتینگ آفلاین شامل تبلیغات رادیویی و اسپانسر شدن برنامه‌ها می‌باشد.

بازاریابی تلویزیونی

تلویزیون و تاثیر تبلیغات تلویزیون بر همگان، واضح و مشخص می‌باشد. به همین دلیل است که بسیاری از افراد، امروزه هم از آن به عنوان یک رسانه ای مناسب و موثر برای دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کنند. بازاریابی تلویزیونی خود به دو دسته تبلیغات تلویزیونی و تله شاپینگ، تقسیم می‌شود.

بازاریابی تلفنی

یکی دیگر از انواع آفلاین دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی تلفنی می‌باشد که خود به سه دسته تماس سرد، پیامکی و کد QR، تقسیم بندی می‌شود. این روش از بازاریابی، تاثیر چندانی ندارد و معمولا مخاطبان از آن استقبال خوبی نمی‌کنند.

زیرا افرادی که از این روش استفاده می‌کنند تلاش دارند تا یک محصول را به افراد مختلف به هر نحوی که شده، بفروشند و توجهی به اینکه آیا فرد به آن نیاز دارد یا خیر، ندارند.

مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مزایا و معایب دیجیتال مارکتینگ چیست

دیجیتال مارکتینگ درست مانند دیگر روش‌های بازاریابی نظیر بازاریابی سنتی، مزایا و معایبی دارد ک در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

مهم‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ عبارت است از:

نتایج قابل اندازه‌گیری

نتایجی که با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، حاصل می‌شوند همگی قابل اندازه‌گیری هستند و این خود مزیت بزرگی به حساب می‌آید؛ زیرا براساس نتایج اندازه‌گیری شده می‌توان نتیجه گرفت که آیا تبلیغات مد نظر موثر بوده و یا خیر!

قابلیت شخصی سازی

مزیت دیگر این شیوه تبلیغات، قابلیت شخصی سازی می‌باشد؛ به این معنا که می‌توان مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده و با توجه به نیازها و خواسته‌های هر یک از آن‌ها محصولات و خدمات مناسبی به آن‌ها ارائه داد.

هزینه پایین

همانطور که قبل از این به آن اشاره کردیم هزینه مربوط به تبلیغات دیجیتال مارکتینگ به نسبت بازاریابی سنتی، بسیار پایین تر است.

دسترسی به مخاطبان بیشتر

دیجیتال مارکتینگ به دلیل اینکه در بستر اینترنت و به صورت آنلاین انجام می‌گیرد، هیچ محدودیت مکانی برای جذب مخاطبان ندارد؛ به این معنا که می‌توانید از هر کجای دنیا، توجه مخاطبان را به خود جلب کنید؛ در نتیجه به مخاطبان بیشتری، دست پیدا خواهید کرد.

نرخ بالاتر جذب مشتری

نرخ بالای جذب مشتری، یکی دیگر از مزیت‌های این روش بازاریابی می‌باشد؛ به این معنا که مشتریان تنها با چند کلیک ساده در هر مکان و زمانی که باشند به محصولات و یا خدمات شما دسترسی خواهند داشت و دیگر نیازی به صرف وقت و هزینه برای مراجعه به فروشگاه حضوری نیست.

مهم‌ترین معایب دیجیتال مارکتینگ عبارت است از:

عدم اعتماد افراد به تبلیغات در فضای اینترنت

یکی از معایب بزرگ دیجیتال مارکتینگ، دشواری جلب اعتماد مشتریان می‌باشد. اکثر افراد تا زمانی که کالای مد نظر خود را از نزدیک، لمس نکنند، اقدام به خرید نمی‌کنند. جلب اعتماد مشتری، نیاز به زمان دارد تا برندتان به شهرت و اعتبار کافی، دست پیدا کند.

اختلال در برنامه کاری در صورت قطع شدن اینترنت

همانطور که چندین بار تاکنون به آن اشاره کردیم، دیجیتال مارکتینگ در بستر دیجیتال و یا اینترنت صورت می‌گیرد، بنابراین قطعی اینترنت موجب بروز اختلال در روند کار می‌شود و این خود یکی از معایب آن روش بازاریابی است.

تخصص‌های مورد نیاز جهت استخدام بازاریاب دیجیتال چیست؟

همانطور که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره کردیم، سازمان‌ها و حتی کشورها در سراسر دنیا با توجه به فاکتورهای مختلف، به مهارت مختلفی در حوزه دیجیتال مارکتینگ، نیازمند هستند.

اما بیشترین تخصص‌هایی که در اغلب کشورهای جهان در حوزه دیجیتال مارکتینگ، متقاضی زیادی دارند عبارتند از:

 

  • استراتژی محتوا
  • مدیریت پروژه دیجیتال
  • تجزیه و تحلیل داده
  • بازاریابی برند
  • بررسی و آنالیز رقبا
  • بهینه سازی موتور جستجو (سئو)
  • طراحی و توسعه وب سایت
  • تجارت الکترونیک

مشکلات نداشتن یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ

مشکلات نداشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ

برای اینکه دیجیتال مارکتینگ، موثر واقع شود، حتما باید برای آن یک استراتژی در نظر گرفت؛ در غیر این صورت سازمان و یا کسب و کار، دچار مشکلاتی خواهد شد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:

بدون جهت بودن

یکی از بزرگترین مشکلات نداشتن استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ، نداشتن جهت و یا به عبارتی بی هدف بودن است. شما تا زمانی که یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای خود مشخص نکنید، نمی‌توانید مشتریان جدیدی را جذب کرده و یا اینکه ارتباط خود با مشتریان قدیم را محکم کنید.

در واقع این استراتژی است که به افراد کمک می‌کند تا منابع مورد نیاز برای دستیابی به هدف خود را تعیین و از آن‌ها استفاده کنند.

عدم اطلاع از سهم بازار آنلاین

بدون داشتن یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ، نمی‌توان به درک درستی از بازار آنلاین و نیازهای مشتریان، دست یافت. به بیان دیگر تا زمانی که استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود را مشخص نکرده باشید، تقاضاهای مشتریان را درک نمی‌کنید و در نتیجه نمی‌توانید پاسخ مناسبی را به آن‌ها ارائه دهید.

عدم شناخت مشتریان بالقوه

یکی دیگر از مشکلاتی که در صورت عدم تعیین استراتژی دییجتال مارکتینگ با آن مواجه خواهید شد، عدم شناخت مشتریان بالقوه می‌باشد.

برای شناخت مشتریان، لازم است که از ابزارهای مختلف گوگل استفاده کنید و بازخورد کاربران خود را از طریق آن‌ها ببینید.

فروپاشی کسب و کار

زمانی که شما نتوانید رسانه‌های دیجیتالی خود را با رسانه‌های قدیمی و کانال‌های پاسخگو، تلفیق کنید، کسب و کارتان به مرور زمان از هم می‌پاشد؛ این اتفاق، زمانی رخ می‌دهد که استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار خود، تعیین تکرده باشید.

در نظر نگرفتن بودجه و منابع کافی

در صورت نداشتن استراتژی برای بازاریابی دیجیتال، احتمال اینکه منابع و بودجه کافی برای برنامه ریزی و اجرای دیجیتال مارکتینگ خود در نظر نگیرید، زیاد است و این خود مشکل بزرگی به حساب می‌آید. در این صورت زمانی که با یک تهدید رقابتی، مواجه شدید، نمی‌توانید به آن به صورت درست و اصولی، پاسخ دهید.

هدر رفتن پول و زمان

در برخی از موارد دیده شده که بدون داشتن یک استراتژی، پول و منابع بیش از اندازه مورد نیاز برای اجرای دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفته شده‌است که موجب هدر رفت آن‌ها می‌شود؛ زیرا احتمال انجام کارهای تکراری، زیاد است.

عدم بهینه سازی وبسایت

زمانی که یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ خود نداشته باشید، قادر به اجرای اصول بهینه سازی وبسایت خود که شامل اصول اولیه، بازاریابی موتورهای جستجو، تجربه کاربران سایت، بازاریابی ایمیلی و … می‌باشد، نخواهید بود.

ماندگاری به صورت فروشگاه معمولی و عدم دریافت پیشنهادهای جدید کاری

اگر برای دیجیتال مارکتینگ خود یک استراتژی مشخص نکنید، نه تنها هیچ پیشنهاد جدید کاری دریافت نخواهید کرد، بلکه ممکن است که مشتریان فعلی خود را هم به مرور زمان از دست بدهید.

سخن پایانی

ما در این مطلب، سعی کردیم هر آنچه لازم است درباره دیجیتال مارکتینگ بدانید را به طور کامل، توضیح دهیم تا بتوانید با استفاده درست از این شیوه بازاریابی، کسب و کار خود را در مدت زمان کوتاهی، رونق ببخشید.

از اینکه وقت ارزشمندتان را برای خواندن این مطلب، صرف نمودید، بی نهایت متشکریم. اکنون شما عزیزان می‌توانید سوالات و نظرات خود را در این رابطه با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست؟

به تمامی روش‌های بازاریابی که با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و یا به عبارتی در بستر دیجیتال و با استفاده از ابزارهای دیجیتالی، صورت می‌گیرد، دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابی دیجیتال، گفته می‌شود.

پایه و اساس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ بر پایه چارچوبی به نام RACE استوار است RACE، خلاصه شده چهار مفهوم مختلف Reach، Act، Convert و Engage می‌باشد برای ادامه توضیحات حتما از سایت دیدن نمائید.

وظایف اصلی یک دیجیتال مارکتر چیست؟

فردی که به عنوان دیجیتال مارکتر در یک سازمان و یا شرکت، استخدام می‌شود، وظایف مختلفی را بر عهده دارد از جمله: بازاریابی وبسایت، بازاریابی محتوایی، تبلیغات دیجیتال، آنالیز و تحلیل داده مانند گوگل آنالیتیکس، سئو (بهینه سازی موتور جستجو) و …

4.7/5 - (4 امتیاز)

Keshavarzمشاهده نوشته ها

Avatar for Keshavarz

من الهام کشاورز هستم و از سال 92 به صورت تخصصی در حوزه سئو فعالیت میکنم و درحال حاضر مدرس این حوزه هستم.

13 نظر از کاربران عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *