سئو مجموعه اصول و تکنیکهایی است که با استفاده از آنها میتوانید در یک مدت زمان معقول سایت خود را به صفحات نخست موتور جستجو برسانید. اما سئو خود شاخه های مختلفی دارد که یکی از مهم ترین آن ها سئو داخلی وردپرس یا On Page SEO است. سئو داخلی در کنار سئو خارجی برای رشد اصولی و منطقی سایت بسیار مهم است.
در این مقاله قصد دارم شما را با سئو داخلی و زیر و بم آن آشنا کنم. این نکته را به یاد داشته باشید که هر چقدر در سئو داخلی و خارجی خوب عمل کنید باز هم برای این که سایتتان به صفحات نخست گوگل برسد باید صبر و حوصله به خرج دهید. در ادامه با آموزش سئو داخلی آشنا خواهید شد.
سئو داخلی چیست؟
از سئو محتوا گرفته تا بهبود کدهای سایت، همه اعمالی که در درون سایت خود برای افزایش رتبه و بهبود ورود ترافیک از موتورهای جستجو انجام میشود، در زمره سئو داخلی قرار میگیرد. اگرچه مباحث مربوط به کدنویسی بیشتر به سئو تکنیکال مربوط است.
این نکته نیز حائز اهمیت است که سئو داخلی علاوه بر بهبود رتبه در موتورهای جستجو به مخاطبینی که مستقیما بدون جستجو وارد وبسایت شما می شود نیز تجربه کاربری بهتری میدهد. به طور کل سئو داخلی شامل بخش محتوا است و مباحث فنی مربوط به سئو تکنیکال است.
سئو داخلی جنبه های زیادی را شامل میشود که این موضوع سبب وسعت دانش مورد نیاز این کار میگردد. نکته دیگر درباره این دسته از سئو این است که بر خلاف سئو خارجی، تحت کنترل خود شماست و به هیچ چیز خارج از سایت شما مربوط نیست. با انجام هر کدام از اعمال سئو داخلی شانس بیشتری برای حضور در رتبه های نخست گوگل پیدا میکنید. در زیر تکنیک های سئو داخلی را شرح خواهم داد.
نکات مهم از سئو محتوا
نخستین نکته درباره یک محتوای سئو شده انتخاب کلمه کلیدی درست است. کلمه کلیدی نقش مهمی در سئو داخلی دارد.در گذشته استفاده زیاد از کلمه کلیدی در متن (keyword stuffing) باعث میشد که شما در رتبه های بهتری قرار بگیرید اما پس از مدتی صفحات اسپم که فاقد محتوای ارزشمند بود و تنها شامل تکرار بی ارزش کلمه کلیدی میشد به وجود آمد، به همین خاطر اکنون ربات های گوگل هوشمند تر شده اند و نه تنها تکرار بی معنای کلمه کلیدی سودمند نیست بلکه میتواند به ضرر سایت شما تمام شود.
تعداد مناسب تکرار کلمه کلیدی با توجه به حجم محتوا متفاوت است. در حال حاضر برای وردپرس افزونه ای به نام یوآست یا رنک مث وجود دارد که شما را در این زمینه یاری میکند این افزونه نکات زیادی را به شما یادآور میشود که یکی از آن ها تعداد مناسب کلمه کلیدی با توجه به متنی که نوشته اید است.
عمق مطالب نکته مهم دیگری است که باید در تولید محتوا به آن توجه کنید. در پاراگراف قبل توضیح دادیم که دیگر تکرار بی معنای کلمات کلیدی اهمیتی برای گوگل ندارد و شما باید مطلبی بنویسید که برای مخاطب ارزش خواندن داشته باشد.
این که مخاطب چه مقدار از مطلب مورد نظر را مطالعه کند نکته ای است که گوگل برای بررسی سایت شما آن را مد نظر قرار میدهد. علاوه بر کیفیت محتوا باید به کمیت آن نیز توجه کنید، محتواهایی که خیلی کوتاه یا خیلی بلند هستند (بسته به مقدار محتوای دیگر سایت ها درباره آن مطلب) امتیاز مطلوبی نزد گوگل ندارند.
یونیک و منحصر به فرد بودن محتوا برای گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد. قرار دادن مطالب کپی روی وبسایت در طولانی مدت باعث پنالتی یا جریمه شدن آن سایت خواهد شد. بازنویسی مطلب یکی از راه هایی است که برای استفاده از مطالب سایت های دیگر روی سایت شما استفاده میشود، در این روش نویسنده با مطالعه موضوع مورد نظر روی سایت های دیگر، متن جدیدی مینویسد که جمله بندی ها و کلمات در آن متفاوت است و گوگل آن را کپی تشخیص نمیدهد.
مطالبی که می نویسید باید از اعتبار کافی برخوردار باشد. گوگل این اعتبار را از طریق سایت هایی که شما لینکشان را درون متن خود قرار دادید می سنجد. به همین خاطر بهتر است در مطالب خود به سایت هایی که اعتبار بالایی پیش گوگل دارند اشاره کنید و لینک هایشان را قرار دهید.
مثلا در مطالب خود به ویکی پدیا استناد کنید یا توضیح برخی از جزئیات را به آن بسپارید، مثلا اگر از کلمه «خودروهای سنگین» استفاده کردید لینک صفحه ای را در این رابطه قرار دهید که به صورت کامل به خودرو های سنگین پرداخته باشد، اینگونه گوگل متوجه میشود که برای متن خود ارزش قائل هستید و آن را به صفحات کامل تر ارجاع میدهید.
این که مطلبتان با جستجوی مخاطب و چیزی که به دنبال آن آمده است هم راستا باشد نیز یکی دیگر از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنید اگر مخاطب حس کند که مطلب شما چیزی که به دنبال آن است را به او نمیدهد فورا از سایت خارج میشود و این موضوع درصد نرخ پرش سایت شما را بالا میبرد که به ضرر سایت شماست.
سئو داخلی و کاربر پسند بودن سایت
تبلیغات یکی از راه های درآمد مهم در سایت هاست اما حجم تبلیغاتی که روی سایت خود قرار میدهید گاهی انقدر زیاد است که مخاطب رغبتی به ماندن در سایت شما ندارد و سریعا آن را ترک میکند و در دفعات بعد در صفحه جستجو روی سایتتان کلیک نمیکند.
این موضوع میتواند به سایت شما صدمه بزند. سعی کنید حجم تبلیغات خود را در هر صفحه به اندازه مناسب قرار دهید تا کاربران را آزرده نکند و آن ها بتوانند به مقصود خود که خواندن مطلب است برسند.
علاوه بر این ها ریسپانسیو بودن و کیفیت طراحی سایت نیز میتواند به کاربرپسند بودن سایت شما کمک کند. این روز ها اغلب مردم از گوشی های هوشمند استفاده میکنند و این موضوع یعنی حجم زیادی از جستجو ها به گوشی های هوشمند تعلق دارد، از این رو ریسپانسیو بودن سایت میتواند تاثیر زیادی روی کاربر پسند بودن سایت داشته باشد.
همچنین کیفیت طراحی سایت نیز چه از نظر بصری چه از نظر تکنیکی می تواند کاربر را خشنود کند، برای مثال اگر کاربر نتواند در سایت شما به راحتی اسکرول کند یا به منو ها دسترسی داشته باشد زود سایت شما را ترک می کند.
تگ عنوان و تگ های بدنه
هر مطلب (صفحه) در سایت شما به عنوان نیاز دارد. باید در عنوان صفحه از کلمه یا کلمات کلیدی مهم به کار رفته در آن صفحه استفاده کنید تا مورد توجه گوگل قرار بگیرد. همچنین طول تگ عنوان نیز حائز اهمیت است که نه کوتاه باشد نه بلند.
محتوای یکنواخت مخاطبان را فراری میدهد. سعی کنید در محتوایی که مینویسید از تگ های هدینگ (Heading tags) یا همان زیر عنوان ها استفاده کنید. در تمامی سیستم های مدیریت محتوای سایت این زیر عنوان ها H1 تا H6 شناخته میشوند.
معمولا عنوان های مهم با تگ H2 و زیر عنوان ها با تگ H3 نمایش داده می شوند. به یاد داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از ریز عنوان هم می تواند برای مخاطب آزار دهنده باشد. استفاده از کلمات کلیدی در تگ های بدنه می تواند توجه گوگل را جلب کند.
سئو عکس امری بسیار مهم
استفاده از تصاویر در محتوا و استفاده از تصویر شاخص، فاکتور بسیار مهمی است که حتما باید آن را در نظر داشته باشید. وجود تصویر در محتوا علاوه بر تاثیر گذاری بر مخاطب در جلب نظر گوگل هم تاثیر بسزایی دارد.
در متن جایگزین تصویر از کلمات کلیدی استفاده کنید، این کار باعث میشود گوگل عکس شما را در نتایج جستجو قرار دهد و اگر هم در سایت شما عکس برای مخاطب لود نشد، نوشته او را از مضمون عکس مطلع میسازد.
لینکدهی داخلی سایت
برای دیدن نحوه ارتباط لینک های داخلی سایت آموزش زیر را از الهام کشاورز ببینید.
برای ایندکس بهتر و ارتباط بخشیدن بین مطالب سایت میتوانید در هر مقاله به مقاله های دیگر لینک بدهید یعنی لینک داخلی ایجاد کنید. این کار باعث میشود که محتواهای دیگر سایتتان نیز مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد و همچنین اعتبار آن صفحات از دید گوگل بالا رود.
نکته مهم: قرار دادن لینک یک صفحه در صفحه های ایندکس شده باعث میشود که آن صفحه زودتر ایندکس شود.
کال تو اکشن (Call to action)
فراخوان عمل یا CTA دستوری است که کاربر را مجاب به یک واکنش از قبل پیشبینی شده میکند. مثلا استفاده از عبارت «برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید یا همین حالا از ما خرید کنید» دو مورد از فراخوان عمل های معمول در سایت های ایرانی هستند. اغلب کسانی که از CTA استفاده میکنند می خواهند خدمات یا کالای خود را به فروش برسانند.
همچنین می توان از آن برای عضو گیری سایت یا دریافت اطلاعات کاربر نیز استفاده کرد. سعی کنید در طراحی فراخوان عمل، دلیل محکمی به کاربر ارائه کنید که مجاب شود روی لینک مورد نظرتان کلیک کند یا محصولی که میخواهید بفروشید را بخرد.
توضیحات متا
توضیحات متا توضیحاتی است که زیر لینک های آبی در نتایج جستجو قرار میگیرد. بهتر است حدود 160 کلمه توضیحات متا برای متن خود قرار دهید که در آن از کلمات کلیدی هم استفاده شده باشد.
یک توضیح متای خوب، توضیحی است که آنچه کاربر به دنبال آن است را به وی نشان دهد تا او مجاب به کلیک بر روی لینک سایت شما شود. نوشتن متا دیسکریپشن های طولانی و بی معنا که صرفا از کلمات کلیدی در آن ها استفاده شده اشتباه است.
نتیجه گیری: چگونه سئو داخلی را بهبود دهیم؟
آنچه گفتیم چکیده ای بود از اقداماتی که در زمره (سئو داخلی ON PAGE SEO) قرار میگیرد و انجام آن ها میتواند به بهبود رتبه شما در صفحات جستجو کمک شایانی کند. علاوه بر این، با انجام این نکات کاربران هم از ورود به سایت شما تجربه کاربری بهتری خواهند داشت.
اما مهم ترین نکته همانطور که پیش تر هم گفتیم داشتن صبر و حوصله در عین انجام تخصصی امور سایت است.
سوالات متداول سئو داخلی
از بهینه سازی محتوا گرفته تا بهبود کد های سایت، همه اعمالی که در درون سایت خود برای افزایش رتبه و بهبود ورود ترافیک از موتور های جستجو انجام می شود، در زمره سئو داخلی قرار می گیرد. اگرچه مباحث مربوط به کدنویسی بیشتر به سئو تکنیکال مربوط است.
بله ابتدا بایستی موارد سئو تکنیکال از جمله مهم ترین آن که سرعت سایت است اصلاح گردد و بعد از آن موارد سئو داخلی که در این مقاله ذکر شده انجام شود.
اگر همه این کارها رو در کنار بررسی محتوای رقیبان هم انجام بدیم قطعا نتیجه بهتری خواهیم گرفت
زیر نظر بردن رقبا در همه زمینه های فعالیت، بینش های جدیدی به همراه داره 🔥
مثل همیشه عالی و کاربردی
خوشحالم که براتون کاربردی و مفید بوده
شما کانال تلگرام هم دارین؟
هزینه مشاورتون چنده؟
ممنون میشم با شماره 09036355264 تماس بگیرید
بی نظیر هستید
یکی از دوستان برا ما یه سایت وردپرسی زده و می گه برای اینکه مشتری رو سایت بیاد باید سئو بشه
سئو چیه اصلا؟
سلام جناب صفایی من تو سایتم کلا راجع به سئو مقالات زیادی گذاشتم ولی اگر صرفا میخواین بدونید سئو چی هستش میتونید مقاله سئو چیست رو مطالعه کنید.
لطفا یک ویدیو بسازید و بگید که چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم چون واقعا سخته میترسم اشتباه انجام بدم سایت پنالتی بشه.
سلام جناب مجدی تو صفحه “لینک داخلی در سئو” ویدئو موجوده و کاملا توضیح داده شده چطور انجامش بدید و موضوع دوم اینکه اگر لینک داخلی رو هم اشتباه انجام بدین پنالتی نمیشین!
سلام چقدر عکس های خوبی استفاده کردید عکسو همیشه نگاه میکنم و خیلی سریع و کوتاه کل سئو ان پیج میاد جلو چشم
مرسی سمیرای عزیز 🙂