افراد فعال در حوزه طراحی سایت و سئو سایت، میدانند که یکی از کارهایی که برای بالا رفتن سئو باید انجام دهند، لینک داخلی است. همان طور که مطلع هستید هر عمل کوچکی که روی سایت انجام میگیرد میتواند مزایا یا ضررهایی به دنبال داشته باشد. لینک داخلی در سئو، مزیتهای فراوانی دارد و باعث افزایش کیفیت و کارایی سایت میشود.
با اصلاح لینکهای داخلی یا internal link میتوانید به راحتی در کمتر از 1 ماه آمار بازدید سایت را تا 2 برابر افزایش دهید. در این نوشتار از صفر تا صد لینک سازی را مورد بررسی قرار میدهیم تا افراد به درک کاملی از لینک سازی به صورت داخلی، استراتژی صحیح در کاربرد و تأثیر آن در بهبود سئو و رتبهبندی سایت برسند.
اطلاعات بسیار مفید و کامل این مقاله، شما را در جهت ساختن و داشتن لینک داخلی باکیفیت راهنمایی میکند. اگر فکر میکنید نیاز دارید یک تغییر اساسی روی سایت خود ایجاد کنید و نتیجه بهتری در جستجوی گوگل برای خود رقم بزنید، با ما همراه باشید. به شما اطمینان میدهیم پس از مطالعه این مقاله، دیدگاه شما نسبت به لینک سازی به صورت داخلی تغییر میکند و زمان مناسبی را برای اصلاح آن در نظر میگیرید.
لینک داخلی چیست؟
اولین قدم برای اطلاع از چیستی لینکهای داخلی، داشتن تعریف دقیق و درستی از لینک سازی داخلی است؛ بنابراین برای رسیدن به نتیجه دلخواه و مطلوب ابتدا باید از تعریف این عبارت مطلع شویم و به درک درستی از آن برسیم.
یک سایت، صفحات بسیاری دارد. برای هدایت از صفحهای به صفحه مرتبط در همان سایت، از لینکهای داخلی استفاده میشود. زمانی که کاربر روی لینک کلیک کند، به سایر صفحات سایت منتقل میشود. در این راستا رباتهای گوگل میتوانند صفحات جدید و مرتبط را به سادگی پیدا کنند.
لینک داخلی سایت که مسیر حرکت کاربر را تعیین میکند، شامل لینکهای منوی اصلی سایت، محتوای صفحه، سایدبار، فوتر، بنرهای گرافیکی و سایر بخشهای صفحه میشود.
اهمیت استفاده از لینک سازی برای سئو
زمانی که قرار است از یک مهارت استفاده کنیم، ابتدا اهمیت آن را مورد بررسی قرار میدهیم که چرا باید از این مهارت استفاده شود؟ زمانی که به جواب میرسیم و نتیجه میگیریم، از آن مهارت بیشتر استفاده میکنیم. به همین دلیل است که سئو و لینک سازی داخلی در هر سایتی پیادهسازی میشود.
در ادامه به اهمیت این موضوع میپردازیم:
- شفاف کردن ساختار سایت
- آسان نمودن گردش کاربر در سایت
- دسترسی آسانتر به مطالب مختلف سایت
- افزایش بازدید از مطالب قدیمی سایت
- افزایش سرعت سایت
- بهبود استراتژی سئو سایت
- بهبود رتبهبندی در موتورهای جستجو
- بررسی سایت توسط رباتها
مزایای استفاده از لینک سازی داخلی
در استفاده از هر مهارتی، در کنار اهمیت و چیستی آن موضوع، مزایایی نیز وجود دارد که باعث استفاده مداوم از آن راهکار میشود. همانطور که در قسمتهای قبلی گفته شد، لینک سازی داخلی دارای مزیتهای فراوانی است. یکی از مزیتهای مهم لینک داخلی در سئو این است که ساختار سایت توسط موتورهای جستجو شناسایی میشود.
شاید برایتان سؤال ایجاد شود که این موضوع چگونه از مزایای لینک سازی محسوب میشود؟ پس از شناسایی، موتورهای جستجو صفحات سایت را طبقهبندی میکنند، در نتیجه، فهرست بندی سایت را انجام میدهند. وقتی این روند همینگونه ادامه پیدا کند، تمامی صفحات سایت شناسایی شده و بازدید کل سایت بالا میرود.
نوشتن مطالب زیاد در یک صفحه از سایت میتواند کاربر را خسته کند، بنابراین بهتر است مطالب طبقهبندی شده و در صفحات مختلف قرار گیرد. لینک دهی به کلمات مرتبط با موضوع و هدایت شدن به صفحات دیگر، باعث میشود که نظم خاصی در سایت ایجاد شود و محتوا برای کاربر مفید باشد.
اصول و قواعد برای انجام لینک سازی داخلی
دانستن اصول و قواعدی که شما را در جهت ساختن لینکی باکیفیت سوق میدهد در واقع همان آموزش لینک داخلی است. این اصول و قواعد کمککننده شما برای ساختن لینکی بهتر برای سایت خود است. در نهایت باعث میشود که مزایایی برای سایت فراهم شود.
در ادامه به بیان برخی از این اصول و قواعد میپردازیم.
- مطالب مرتبط را به یکدیگر لینک دهید.
- از انکرتکست های متنوع استفاده کنید.
- لینکهایی ایجاد کنید که کاربر روی آن کلیک کند.
- لینکها را در محتوا پراکنده کنید.
- استراتژی لینک سازی داشته باشید.
- کلمات کلیدی را در صفحات اصلی استفاده کنید.
- تعداد لینکها در یک صفحه، متعادل باشد.
آموزش تصویری لینک سازی داخلی را در ویدئوی زیر ببینید
آشنایی با انواع مختلف لینکهای داخلی
لینکهای داخلی انواع متفاوتی دارند و افراد با توجه به سایت و کارکرد سایت خود باید از این لینکها استفاده کنند؛ اما نیاز استفاده درست از لینک داخلی، داشتن اطلاعات کامل از انواع آن است. از این رو در ادامه انواع لینکهای داخلی را مورد بررسی قرار میدهیم.
لینک فالو یا دو فالو (Follow، Dofollow)
فالو بودن یک لینک داخلی، نشان از معتبر بودن صفحات سایت است؛ یعنی خزنده گوگل در لینک فالو، از اعتبار سایت به صفحه لینک شده هم اعتبار میدهد. در نتیجه گوگل توجه ویژه به تمامی قسمتهای سایت میکند و سایت را بیشتر از پیش به دیگران نمایش میدهد.
لینک نوفالو (NoFollow)
لینک نوفالو همانند لینک فالو است و از یک صفحه به صفحه دیگر منتقل میشود، با این تفاوت که اعتبار و ارزشی را منتقل نمیکند. در واقع صفحاتی که از طریق لینک به هم مرتبط شدند، از نظر موضوعی به یکدیگر ارتباطی ندارد.
لینک اسپانسری (sponsored)
این لینکها، نوعی از لینکهای داخلی هستند که با قصد تبلیغ، پشتیبانی مالی یا هر نوع قرارداد حمایتی دیگر در صفحات وبها قرار میگیرند. در واقع این لینکها، سایت شما را به سایت دیگری مرتبط میکنند. البته در ازای این لینکها، هزینه دریافت میشود.
لینک محتوای تولیدی کاربران (UGC یا User Generated Content)
محتوای تولید شده توسط کاربر، محتوایی است که توسط افرادی به جز از افرادی که کارشان تولید محتوا است، تولید و منتشر شده است. این مشارکتکنندهها طرفدارانی هستند که برندی را تبلیغ میکنند که به آن علاقهمند هستند. (مثلاً با کامنت گذاشتن یک کاربر در سایت به وجود آمده است.) محتوا میتواند از هر نوعی باشد، از جمله وبلاگها، صفحات وب، تصاویر، پستهای رسانههای اجتماعی و …
انواع روش برای لینک سازی داخلی در سایت
لینک داخلی به روشهای مختلفی ساخته میشود. هر کدام از این روشها ویژگیهای مخصوص به خود را دارند و پیگیری آنها با روشی خاص صورت میپذیرد.
در ادامه با این روشها آشنا میشوید.
لینک سازی دستی داخلی (لینک سازی در داخل محتوا)
اولین روش لینک سازی به صورت داخلی، لینک سازی دستی بود. در این روش لینکها توسط کاربر در سایت صورت میگرفت و مزایای بسیاری داشت؛ اما با توجه به سرعت پایین آن، روشهای دیگری برای لینک سازی ایجاد شد.
لینک سازی اتوماتیک داخلی
در این روش همانطور که از نامش پیدا است، لینک سازی به صورت اتوماتیک انجام میشود. کلمات کلیدی به سیستم وردپرس داده میشوند، سپس در هر جایی از متن که کلمات کلیدی به کار رود، لینک سازی صورت میگیرد.
لینک سازی در متن
بهترین روش لینک سازی، این روش است. در این روش کلمات کلیدی و متنهای مهم، بولد میشوند و بیشترین مزایا را دارند؛ اما باز هم بهتر است از سایر روشها در کنار این روش استفاده کنید.
لینک سازی عکسهای موجود
در این روش، لینک برای عکسها ساخته میشود یعنی با گذاشتن تگ Alt در عکسها، لینک سازی صورت میگیرد. این تگ، عکس و موضوع را برای گوگل شناسایی میکند و باعث میشود عکس و متن برای مخاطب باز شود.
لینک سازی در صفحه اول سایت
صفحه اول سایت مهمترین صفحه سایت است؛ بنابراین با لینک سازی با نظم و ترتیب در این صفحه میتوانید مخاطب را زمان بیشتری در سایت نگه دارید. برای این مورد بهتر است آموزش لینک داخلی را جدیتر دنبال کنید.
لینک سازی در منوی سایت
داشتن منوی کامل برای یک سایت، مزیتی بزرگ محسوب میشود. زمانی که لینک سازی در این منو صورت گیرد، مقالات راحتتر به هم مرتبط میشوند و سایت برای مخاطب جذابتر میشود.
لینک سازی با استفاده از افزونهها
افزونهها یکی دیگر از روشهای مفید برای ساختن لینکهای داخلی هستند. استفاده از افزونههایی مانند درباره ما، تماس با ما و… برای لینک داخلی باعث میشود دسترسی مخاطب بیشتر و آسانتر شود.
رایجترین مشکلات استفاده از لینک سازی داخلی
در انجام هر کاری و استفاده از هر مهارتی، لازم است علاوه بر اطلاع از مزایا، از مشکلات آن نیز مطلع باشید. گاه ممکن است به خاطر یک اشتباه کوچک، تمامی مزایای لینک داخلی از بین برود. به همین دلیل در ادامه برخی مشکلات رایج را برای شما عنوان کردهایم تا از خطاها جلوگیری کنید و حتی در صورت بروز مشکل، راهکار داشته باشید.
- لینک داخلی شکسته و بدون محتوا نسازید.
- به صفحات ریدایرکت شده لینک ندهید. چرا که سابقه صفحه معتبر شما را خراب میکند.
- به صفحات کماهمیت، زیاد لینک به صورت داخلی ندهید. چرا که بازدید سایت را پایین میآورد.
- به صفحات مهم هم نباید زیاد لینک داخلی دهید. چرا که ممکن است برای مخاطبان خستهکننده باشد.
کلام آخر
لینک سازی داخلی یکی از بهترین کارهایی است که برای بالا رفتن سئو سایت انجام میشود. لینک داخلی میتواند بازدید سایت را بالا ببرد و دسترسی به موتورهای جستجو را بیشتر کند.
در این مقاله از چیستی لینک داخلی تا اهمیت، مزایا و اصول و قواعد استفاده از آن، انواع لینک به صورت داخلی و روش لینک سازی و در نهایت مشکلات رایج در این موضوع بحث کردیم. امید است این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.
سوالات متداول لینک داخلی
لینک داخلی که مسیر حرکت کاربر را تعیین میکند، شامل لینکهای منوی اصلی سایت، محتوای صفحه، سایدبار، فوتر، بنرهای گرافیکی و سایر بخشهای صفحه میشود و به شدت در سئو تاثیرگذار است.
لینکهای داخلی انواع متفاوتی دارند و افراد با توجه به سایت و کارکرد سایت خود باید از این لینکها استفاده کنند مانند: لینک فالو یا دو فالو (Follow، Dofollow)، لینک نوفالو (NoFollow)، لینک اسپانسری (sponsored)، لینک محتوای تولیدی کاربران (UGC یا User Generated Content) و …
محتوای خوبی بود
چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم؟
واتساپ یا تلفن تماس
دستخوش
سلام مهدیه جان نه فعلا اگر تمایل دارین تو اینستاگرام دنبالم کنید اونجا اعلام میکنم معمولا
مطلب به درد بخوری بود
کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم
لینک سازی داخلی و خارجی از اهمیت به شدت فراوانی برخوردار هستند که واقعا اصولی بودن این موضوع باعث میشه موفقیت پروژه به صورت کامل لمس بشه اما اینکه چگونه لینک سازی داخلی انجام دهیم چه در سئو تاثیر مثبت داشته باشه هم خیلی میتونه بحث مهم و قابل توجهی باشه که نکات بسیار قابل توجهی داره شامل کیورد تارگتینگ صفحات و…..
مرسی از کامنت پربار و عالی تون
مطلب خوبی بود همکار گرامی