متخصص دیجیتال مارکتینگ کیست

زمان مطالعه: 4 دقیقه

گسترش هر روزه تکنولوژی باعث به وجود آمدن کسب و کارهای زیادی در این حوزه شده است. به ویژه در حوزه اینترنت با افزایش چشمگیر علاقه مردم به گوشی های هوشمند و گستردگی شبکه های اینترنتی، مشاغل زیادی در این حوزه تعریف می شوند که یکی از آن ها دیجیتال مارکتر یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ است.

پیش از آن که بگوییم متخصص دیجیتال مارکتینگ کیست و باید چه وظایفی انجام دهد، توضیح کوتاهی درباره خود دیجیتال مارکتینگ می دهیم.

دیجیتال مارکتینگ به تمامی شیوه های تبلیغاتی و بازاریابی گفته می شود که توسط دستگاه های الکترونیکی یا اینترنت انجام شود. استفاده از وبسایت، بازاریابی شبکه های اجتماعی، ایمیل، وب سایت های اشتراک گذاری ویدیو چند مورد از شیوه های دیجیتال مارکتینگ می باشد.

مشخصات دیجیتال مارکتر

حال که با اصل دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم، نوبت به دیجیتال مارکتر یا کارشناس دیجیتال مارکتینگ می رسد. متخصص دیجیتال مارکتینگ به کسی می گویند که به مواردی همچون تبلیغات آنلاین، شبکه های اجتماعی، سئو و استراتژی، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوا آشنا و به یک یا چند تا از آن ها مسلط است.

مهارت‌های یک دیجیتال مارکتر کدام است؟

یکی از مهم ترین مهارت های یک دیجیتال مارکتر، توانایی بروز نگه داشتن دانش خود در حوزه دیجیتال است چرا که حوزه دیجیتال هر روز در حال تغییر و تحول است.

یکی دیگر از مهارت هایی که یک دیجیتال مارکتر خوب آن را داراست، بهره گیری از ابزارها و پلتفرم های دیجیتال مارکتینگ همچون لینکدین، توییتر، سرچ کنسول گوگل(google search console)، گوگل آنالیتیکس، کانوا و … است.

داشتن خلاقیت و اطلاعات کافی برای بازاریابی محتوایی، مهارت دیگری است که یک دیجیتال مارکتر خوب باید آن را دارا باشد، علت این موضوع آن است که بازاریابی محتوا هم در شبکه های اجتماعی و هم در وبسایت اهمیت بسیار زیادی دارد.

آشنایی سطحی یا حرفه ای با مقوله هایی مثل ایمیل مارکتینگ، سئو، تفکر طراحی و دانش فنی نیز از جمله مهارت های مورد نیاز یک دیجیتال مارکتر حرفه ای است.

چطور یک دیجیتال مارکتر شویم؟

چطور دیجیتال مارکتر خوبی شویم؟

اگر می خواهید به یک دیجیتال مارکتر متخصص تبدیل شوید باید تلاش زیادی بکنید. می توانید با استفاده از کلاس های آنلاین، ویدیو های آموزشی در یوتیوب و اینستاگرام افراد متخصص و با تجربه از جمله خودم، شروع به آموزش دیدن در حوزه دیجیتال مارکتینگ کنید.

اگر شرایط برایتان فراهم بود می توانید در کلاس های حضوری یا گردهمایی های مربوط به دیجیتال مارکتینگ نیز شرکت کنید و مهارت های این حوزه را کسب کنید.

دریافت گواهینامه بازاریابی دیجیتال

برای تبدیل شدن به یک متخصص بازاریابی دیجیتال، می توانید در دوره های جامع بازاریابی دیجیتال که توسط شرکت های معتبر برگزار می شود حضور یابید و نهایتا گواهینامه بازاریابی دیجیتال خود را دریافت کنید، این گواهینامه اگرچه ثابت نمی کند که شما یک فرد حرفه ای هستید اما به صاحبان کسب و کار نشان می دهد که شما نسبت به حوزه دیجیتال مارکتینگ شناخت دارید.

شما باید برای تبدیل شدن به یک دیجیتال مارکتر حرفه ای، کار کردن برای آژانس ها و شرکت های مختلف را تجربه کنید.

وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

وظایف اصلی دیجیتال مارکتر

از وظایف یک دیجیتال مارکتر می توان به مدیریت رسانه های اجتماعی اشاره کرد. نوع رسانه های اجتماعی بسته به شرکتی که برای آن دیجیتال مارکتینگ انجام می شود متفاوت است. دیجیتال مارکتر باید یک تقویم منظم و حرفه ای برای انتشار محتواهای متنی، تصویری و ویدیویی شرکت در نظر بگیرد و حتی افرادی را برای تولید محتوای حرفه ای استخدام کند.

در یک تیم بازاریابی حرفه ای دیجیتال، دیجیتال مارکتر و سرپرست گروه، لازم نیست که خودش مطالب و محتواها را تهیه کند و برای این کار افراد متخصص هر حوزه را اختصاص می‌دهد.

هماهنگ کردن اتوماسیون بازاریابی از دیگر وظایف دیجیتال مارکتر است. از آن جایی که ممکن است عملیات های بازاریابی جدا از هم، توسط افراد و نرم افزار های مختلف انجام شوند، وظیفه دیجیتال مارکتر این است که این فعالیت ها را هماهنگ کند و در کمپین های جداگانه بگذارد و ارزیابی کند.

مدیریت سئو و بازاریابی محتوا را نیز در زمره وظایف دیجیتال مارکتر قرار می دهند. دیجیتال مارکتر به طور مستقیم با تولید کننده محتوا در ارتباط است تا محتوای مناسبی برای کسب رتبه مناسب در موتور جستجوی گوگل مورد استفاده قرار دهد. محتوای مناسب در وبلاگ سایت می تواند مشتریان بالقوه را تبدیل به مشتریان باالفعل کند و اهمیت بسیار بالایی دارد.

آینده شغلی کارشناس دیجیتال مارکتینگ چگونه است؟

امروزه به خاطر گسترش تکنولوژی، در دسترس بودن اینترنت برای عموم و کم اثر شدن شیوه های سنتی، بازار کار متخصصین دیجیتال مارکتینگ در نقطه مطلوب و مناسبی است.

اغلب برند ها و شرکت ها اهمیت حضور یک دیجیتال مارکتر در کسب و کار خود را درک کرده اند. کافی است یک جستجو در سایت های کاریابی یا فضای مجازی بزنید تا متوجه وسعت بازار کار دیجیتال مارکتر شوید.

حقوق و درآمد دیجیتال مارکتر چقدر است؟

حقوق و درآمد دیجیتال مارکتر، با توجه به میزان کاری که انجام می دهد متفاوت است. همچنین میزان تجربه و سابقه کاری فرد نیز می تواند روی دستمزد او اثر گذار باشد.

درآمد یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ با توجه به متغیر هایی که اشاره کردیم از 2 میلیون و 500 هزار تومان تا 8 میلیون تومان در ماه متفاوت است.

سوالات متداول دیجیتال مارکتر

دیجیتال مارکتر دقیقا چه شخصی است؟

متخصص دیجیتال مارکتینگ به کسی می گویند که به مواردی همچون تبلیغات آنلاین، شبکه های اجتماعی، سئو و استراتژی، بازاریابی ایمیلی و بازاریابی محتوا آشنا و به یک یا چند تا از آن ها مسلط است.

وظایف دیجیتال مارکتر چیست؟

از وظایف یک دیجیتال مارکتر می توان به مدیریت رسانه های اجتماعی، هماهنگ کردن اتوماسیون بازاریابی، مدیریت سئو و بازاریابی محتوا و ایجاد و مدیریت کمپین های مختلف بر اساس نیاز آن شرکت اشاره کرد.

3.7/5 - (10 امتیاز)

Keshavarzمشاهده نوشته ها

Avatar for Keshavarz

من الهام کشاورز هستم و از سال 92 به صورت تخصصی در حوزه سئو فعالیت میکنم و درحال حاضر مدرس این حوزه هستم.

9 نظر از کاربران عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *